Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Land Rover Range Rover

Land Rover Range Rover

Ikona samochodu

Land Rover Range Rover to luksusowa terenówka produkowana przez brytyjską markę. Auto zadebiutowało w 1970 roku jako główny konkurent dla Jeep'a, lecz miał także zagrozić ekskluzywnym limuzynom, bowiem luksusowe wyposażenie miało iść w parze z bardzo dobrymi umiejętnościami terenowymi. Ułatwiać to miało umiejscowienie przedniej osi, która znajdowała się tuż za przednim zderzakiem zwiększając tym samym kąt natarcia na przeszkodę.

Prototyp Range Rovera nazywał się VELAR (Vee Eight Land Rover) co miało oznaczać Land Rovera z silnikiem V8, którego Brytyjczycy odkupili od Buicka. Początkowo auto występowało jedynie w wersji 3-drzwiowej, a odmiana 5-drzwiowa pojawiła się dopiero w 1981 roku. Stylistyka auta zwracała uwagę i co może potwierdzić fakt, iż I generacja jako jedyne auto trafiło do słynnego, paryskiego Luwru jako dzieło sztuki. Wnętrze było bardzo przestronne i komfortowe.

Do napędu auta służył najpierw 3,5-litrowy silnik V8 o mocy 135 KM. Przy okazji liftingu z 1984 roku odświeżeniu uległo zarówno wnętrze jak i karoseria. Rok później zadebiutowała najbardziej luksusowa odmiana Vogue, która została wyposażona m.in. w elektryczne szyby, wycieraczki reflektorów, podgrzewane lusterka czy skórzaną tapicerkę. Niedługo później pojawiła się mocniejsza, 3,9-litrowa jednostka, również V8. Rozwijała ona 182 KM, a kilka lat później, kierowca mógł mieć do dyspozycji nawet 200 KM z 4,2 litra pojemności. Dostępne były także 2,4- oraz 2,5-litrowy diesle rozwijające od 106 do 119 KM. Do przekazania mocy na wszystkie koła służyła skrzynia automatyczna o 3 lub 4 przełożeniach oraz przekładnia manualna o 4 lub 5 przełożeniach.

Gdy w 1994 roku wprowadzono do produkcji II generację Range Rovera, odmiana 3-drzwiowa I generacji była jeszcze produkowana przez 2 lata jako Range Rover Classic. Druga odmiana w porównaniu uległa niedużemu powiększeniu, a linia karoserii pozostała bardzo podobna. Charakterystyczne okrągłe reflektory zastąpiono prostokątnymi, a konstrukcję podobnie jak wcześniej oparto na ramie do którego mocowano (tym razem tylko i wyłącznie) 5-drzwiowe nadwozie.

Nowy model był także bardziej luksusowy, jednak doskonałych umiejętności terenowych mu nie poskąpiono. Auto wyposażono w nowe, elektrycznie sterowane pneumatyczne zawieszenie EAS (Electronic Air Suspension), które miało ciekawą funkcję – gdy auto zawisło na podwoziu, system wykrywał to i podnosił zawieszenie bo koła znów mogły dotykać podłoża.

Pod maską znów zagościły widlaste „ósemki”. Mniejszy, 4-litrowy silnik, rozwijał 187 KM, a większy 4,6-litrowy – 224 KM. Do wyboru była jeszcze jednostka wysokoprężna produkcji BMW o pojemności 2,5 litra i mocy 138 KM. Ciekawostką jest, iż ówczesny właściciel Range Rovera – bawarska marka, pracowała nad projektem brytyjskiego SUV-a z silnikiem V12 pochodzącym od BMW serii 7. Moc była przekazywana na wszystkie koła za pośrednictwem 4-biegowego automatu lub 5-stopniowej skrzyni manualnej.

III generacja Range Rovera pojawiła się w 2002 roku. Po raz pierwszy zrezygnowano z ramy na rzecz samonośnego nadwozia, przez co auto przestało być typową terenówką a bardziej wpisywało się w rolę SUV-a. Zachowano natomiast pneumatyczne zawieszenie z regulacją wysokości. Stylistyka uległa znacznemu unowocześnieniu, a wewnątrz zastosowano materiały bardzo wysokiej jakości, które pozwalały się poczuć pasażerom jeszcze bardziej wyjątkowo. Z początku do auta montowano silniki produkcji BMW.

Z benzyniaków była to 4,4-litrowa V8-ka o mocy 286 KM oraz 6-cylindrowy diesel o pojemności 3 litrów generujący 177 KM. W 2005 roku benzyniak został zastąpiony jednostką produkcji Jaguara o tej samej pojemności i liczbie cylindrów, lecz mocy 306 KM. Do wyboru był także doładowany V8, również od Jaguara lecz o pojemności 4,2 litra rozwijający blisko 400 KM. Z kolei diesel został zastąpiony również jednostką V8 (TDV8) o pojemności 3,6 litra i mocy 272 KM. W tym samym roku wzbogacono listę wyposażenia dodatkowego, 2 lata później zmodernizowano wnętrze, a po kolejnych 2 latach przeprowadzono lifting nadwozia. Zmianom uległy reflektory, atrapa chłodnicy, przedni zderzak oraz boczne wloty powietrza.

W 2012 roku zadebiutowała IV już generacja Range Rovera. Z zewnątrz można odnieść wrażenie iż jest bardzo podobne do poprzednika. Podobne – tak, lecz auto zostało całe zaprojektowane od podstaw i nie odziedziczyło po swoim poprzedniku żadnej części. Dzięki zastosowaniu aluminium udało się odchudzić auto aż o 100 kg. Niezależnie od wybrania wersji wyposażeniowej, nawet w tej „podstawowej” wnętrze Range'a ocieka luksusem. Dodatkowo zamówić można w II rzędzie elektrycznie sterowane, indywidualne fotele zamiast kanapy, a do tego dołożyć lodówkę, dwustrefową klimatyzację, elektrycznie sterowane stoliczki czy monitory o niebagatelnej przekątnej wynoszącej niewiele ponad 10 cali. Mimo podtrzymania samonośnego nadwozia, auto może pochwalić się bardzo dobrymi właściwościami terenowymi – w większości dzięki systemowi Terrain Response. Z kolei głębokość brodzenia wynosi aż 900 mm, co odpowiada zanurzeniu prawie na wysokość linii okien!

Do napędu tej „terenowej” limuzyny służą w dużej mierze diesle. Mniejszy - V6 – ma 3 litry pojemności i 258 KM, a większa V8 ma 4,4 litra pojemności i generuje 339 KM. W 2013 roku zaprezentowano także wersję hybrydową Range Rovera, która współpracuje ze słabszym silnikiem wysokoprężnym. Moc układu wynosi wtedy 350 KM. W tym samym roku do oferty wprowadzono także przedłużone o 20 cm nadwozie LWB. Jedynym benzyniakiem jest potężna, doładowana V8-ka o pojemności 5 litrów rozwijająca 510 KM. Pozwala ona na osiągnięcie „setki” w niespełna 6 sekund. Niezależnie od silnika czy wersji wyposażenia, moc na wszystkie koła przenosi 8-biegowa skrzynia automatyczna.

Land Rover Range Rover - generacje

Ikona samochodu

Land Rover Range Rover I (1970 - 1996)

Land Rover Range Rover II (1994&nbsp-&nbsp2002)

Land Rover Range Rover II (1994 - 2002)

Land Rover Range Rover III (2002&nbsp-&nbsp2012)

Land Rover Range Rover III (2002 - 2012)

Ikona samochodu

Land Rover Range Rover IV (2012 - )

Land Rover Range Rover - powiązane artykuły

W Londynie kradną Range Rovery na taką skalę, że nie da się ich ubezpieczyć

W Londynie kradną Range Rovery na taką skalę, że nie da się ich ubezpieczyć

Właściciele Range Roverów w Londynie nie mają lekko. Nie dość, że ich auta są jednymi z najczęściej kradzionych w Wielkiej Brytanii, to jeszcze ubezpieczyciele nie chcą ich ubezpieczać z obawy o... możliwą kradzież.

Jak będzie wyglądać rynek motoryzacyjny w roku 2023? Auto Świat Pit Stop

Jak będzie wyglądać rynek motoryzacyjny w roku 2023? Auto Świat Pit Stop

Zapraszamy na kolejny odcinek naszego programu Auto Świat Pit Stop. Dzisiaj będzie naprawdę gorąco. Ponieważ naszym gościem będzie sam Król Wielkiej Brytanii. Ale to nie będzie Karol, to będzie król motoryzacyjny – czyli Range Rover Sport. Zanim obejrzycie jego test, to na naszej kanapie gościem Łukasz Bąka, będzie Wojciech Drzewiecki szef IBRM Samar, z którym porozmawiamy o rynku motoryzacyjnym w mijającym roku, oraz spróbujemy przewidzieć, jak w salonach samochodowych będzie wyglądać rok 2023. Jak już wszystko zobaczycie, to na finał przygotowaliśmy dla Was najciekawsze naszym zdaniem oczywiście informacje ze świata motoryzacji. Miłego oglądania.

Materiał reklamowy na zlecenie marki Land Rover
Nowy Range Rover Sport: moc, pewność i ekspresja

Nowy Range Rover Sport: moc, pewność i ekspresja

Oto dzieło sztuki inżynierskiej dla prawdziwych odkrywców. Pojazd, który pokazuje, co jest dzisiaj technicznie możliwe w zakresie układu jezdnego o niespotykanej uniwersalności. Dzięki unikalnemu połączeniu dzielności terenowej, mocy silnika i potęgi internetu będziesz zawsze w centrum świata!

To jeden z najbardziej luksusowych SUV-ów na rynku. Sprawdziliśmy, czy naprawdę jest taki wyjątkowy

To jeden z najbardziej luksusowych SUV-ów na rynku. Sprawdziliśmy, czy naprawdę jest taki wyjątkowy

Range Rover to od lat jeden z najbardziej luksusowych SUV-ów na rynku. Czy faktycznie tak jest? A może legenda komfortu oferowanego przez samochód, który jest ikoną luksusu dla koronowanych głów, jest przesadzona? Sprawdziliśmy to dla was.

Materiał reklamowy na zlecenie marki Land Rover
Evoque i Velar — gwiazdy Land Rovera w topowej formie

Evoque i Velar — gwiazdy Land Rovera w topowej formie

Jeżeli lubisz aktywny tryb życia, kochasz odkrywać nowe miejsca na mapie i zdobywać nieprzetarte terenowe szlaki, to mamy coś dla Ciebie: zabierzemy Cię do salonu Land Rovera!

Materiał reklamowy na zlecenie marki Land Rover
Nowy Range Rover — sztuka w każdym calu

Nowy Range Rover — sztuka w każdym calu

Dlaczego najnowszy Range Rover zwyciężył w plebiscycie Moto Awards 2021, w którym czytelnicy Auto świata wybierają najlepsze ich zdaniem samochody? Dlatego, że to najlepszy Range Rover w historii. Najbardziej wyrafinowany, pełen luksusu, którego można dotknąć i doświadczyć w każdym detalu samochodu

Premiera najnowszego Range Rovera w MM Cars Premium

Premiera najnowszego Range Rovera w MM Cars Premium

30 listopada w Warszawskim salonie MM Cars Premium zaprezentowano najnowszego Range Rovera. Zapraszamy do obejrzenia galerii z tego wyjątkowego wieczoru.

Nowy Range Rover zbliża się wielkimi krokami. Jest data premiery

Nowy Range Rover zbliża się wielkimi krokami. Jest data premiery

Range Rover obecnej generacji jest z nami już 9 lat, dlatego premiera nowego modelu była już oczekiwana, choć niespodzianką jest, że odbędzie się już 26 października.

Range Rover Sport 3.0P I6 HST – moc, ekonomia i styl

Range Rover Sport 3.0P I6 HST – moc, ekonomia i styl

W wersji HST sportowa wersja flagowego SUV-a brytyjskiej marki wygląda zachwycająco, a do tego ma nowy napęd, imponujący mocą i osiągami. Jak ta luksusowa miękka hybryda kosztująca ponad pół miliona złotych i dysponująca potężną mocą 400 KM sprawdza się na co dzień?

Range Rover Evoque i Volvo XC40 - dwa oblicza luksusu

Range Rover Evoque i Volvo XC40 - dwa oblicza luksusu

Wyglądają tak wyzywająco, że nikomu nie trzeba podpowiadać: to SUV-y klasy premium. Co tutaj zwycięży: chłodno skandynawskie Volvo, czy egzotyczny Range Rover? Zmierzymy, zważymy i wszystko będzie jasne!

Range Rover Evoque HSE D240 – royal baby II | TEST

Range Rover Evoque HSE D240 – royal baby II | TEST

Dobrze urodzony, z nienagannym stylem, ulubieniec eleganckich dam – najmniejszy członek rodu Range Rover debiutuje w nowej odsłonie. Bardzo kusi nobliwą urodą, ale czy poza tym pięknem jest to też dobry samochód?

Range Rover Evoque – jego wysokość | TEST

Range Rover Evoque – jego wysokość | TEST

Nowy Range Rover Evoque jest bardziej komfortowy i bardziej przestronny, ale wcale nie większy od poprzednika. Choć wydaje się to nieprawdopodobne, nowy model jeszcze bardziej zachwyca wyglądem niż jego poprzednik, który przecież zasłynął jako ikona stylu.

Range Rover Sport HST z nowym silnikiem

Range Rover Sport HST z nowym silnikiem

Land Rover wprowadza do sprzedaży zupełnie nową sześciocylindrową, rzędową jednostkę benzynową Ingenium o pojemności 3 litrów i mocy 400 KM, wyposażoną w układ MHEV (Mild Hybrid). Silnik będzie początkowo dostępny w wersji limitowanej Range Rover Sport HST.

Range Rover P400e - ekologia pałacowa

Range Rover P400e - ekologia pałacowa

Face lifting wzbogaca paletę Range Rovera o hybrydę plug-in. Zielone alibi dla elit szczyci się łącznie 404 końmi, arcyluksusami w kabinie i pełnym wachlarzem terenowych sztuczek. Na prądzie jeździ bezszelestnie, mocą obu silników – nawet szybko. Ale czy godnie?

Range Rover Sport 5.0 S/C - moc i maniery

Range Rover Sport 5.0 S/C - moc i maniery

510-konne V8, offroadowe kompetencje i królewska pozycja za kierownicą dają poczucie wszechwładzy. Szlachetny rodowód zobowiązuje jednak do zachowania ogłady. Co zwycięża?

Range Rover po liftingu – zmiany na szczycie

Range Rover po liftingu – zmiany na szczycie

Range Rover jest klasą samą dla siebie. To ultrakomfortowy salon na kołach o zdolnościach terenówki. Już niedługo flagowy SUV zostanie wyposażony w najnowsze rozwiązania brytyjskiej marki i stanie się jeszcze bardziej luksusowy.

Range Rover SVAutobiography Dynamic - skrajnie luksusowy

Range Rover SVAutobiography Dynamic - skrajnie luksusowy

Brytyjska marka prezentuje najlepiej wyposażony, najmocniejszy i najbardziej bezkompromisowy samochód w swojej historii. Flagowy model jest jeszcze bardziej luksusową wersją dotychczasowej najbogatszej SVAutobiography.

Redakcja poleca
Starcie gigantów - nowe Audi Q7 i Volvo XC90 kontra rywale

Starcie gigantów - nowe Audi Q7 i Volvo XC90 kontra rywale

Mimo wielkiej mody na malutkie SUV-y giganci tej klasy mają się znakomicie. Mercedes właśnie odnowił swoją klasę M i zmienił jej nazwę – GLE staje do walki o prymat wśród ogromnych, luksusowych, mniej lub bardziej uterenowionych aut. Audi ze swoim nowym Q7 też ma apetyt na szczyt podium. Czas uruchomić silniki!

Range Rover: angielski dżentelmen

Range Rover: angielski dżentelmen

Ten samochód parkuje w garażach Królowej Brytyjskiej, lordów, szejków, oligarchów, hipsterów, a także w... Luwrze.

Land Rover Range Rover Sport: tak jeździ arystokracja

Land Rover Range Rover Sport: tak jeździ arystokracja

Nienaganne materiały, praktyczne wnętrze, potężny silnik – Range Rover Sport zachwyca na wiele sposobów. Niestety, zapały studzi cena, która zwykłemu śmiertelnikowi kojarzy się wyłącznie z wygraną w lotto
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech