- Audi Q7 3.0 TDI - warto było czekać!
- BMW X5 xDrive 30d - sportowe geny w standardzie
- Mercedes GLE 350 d - siła spokoju
- Range Rover Sport TDV6 - rewolucyjny, ale czy to wystarczy?
- Volvo XC90 D5 - wyrafinowane i kompetentne
- VW Touareg 3.0 V6 TDI - cisza, komfort i przestronność
- Kolosy w próbie ominięcia przeszkody
- Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - dane techniczne producentów
- Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - wyniki pomiarów drogowych
- Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - wymiary kabin
- Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - wyposażenie
- Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - ceny, gwarancja, przeglądy
- Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - punkty i klasyfikacja
- Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa
- Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - podsumowanie
Nadciągają grubasy! Nie, nie chodzi tu o poranną gimnastykę w zagrodzie słoni, lecz mówimy o wielkiej ofensywie modelowej w segmencie full-size SUV. Tak efektownej i kompetentnej drużyny dawno nie mieliśmy w porównaniu.
Mercedes właśnie odświeżył i przechrzcił swoją klasę M na GLE. Za techniczną bazę nadal służy W166 z 2011 r., jednak konstrukcję dopracowano w szczegółach. Tę samą strategię przyjął Volkswagen. Techniczne korzenie obecnego na rynku Touarega sięgają 2010 r., jednak niedawny lifting wyglądu, jak i wielu mechanicznych oraz elektronicznych podzespołów pozwala wciąż być na czasie.
BMW X5 i Range Rover Sport są oferowane od 2013 r., a to znaczy, że choroby wieku dziecięcego te konstrukcje już mają za sobą. Jednak nie przyszedł jeszcze czas na lifting – szczególnie brytyjski pojazd wspaniale wygląda i wnosi powiew ożywienia w klasie wielkich SUV-ów. Dla Land Rovera to przełomowy model z nową strukturą nadwozia, aluminiowymi elementami zawieszenia i nowoczesną skrzynią biegów pochodzącą z ZF.
Te pojazdy zadziwiają pod wieloma względami. Mają imponujące osiągi, potrafią hamować jak wyczynowe auta sportowe, ujmują komfortem i smakiem
Wszystkie te zabiegi sprawiły, że brytyjski kolos jest lżejszy od poprzednika – tu uwaga – nawet o pół tony! To powinno przełożyć się na dobre osiągi i takie też prowadzenie, jednak nie zapominajcie, że to test porównawczy, w którym wszystko jest relatywne w stosunku do rywali. A wśród nich mamy dwie gorące nowości z wysokimi kompetencjami.
W tym roku na rynku pojawiły się nowe Audi Q7 i Volvo XC90. Oba auta są wyposażone w najbardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa, a ich producenci obiecują najniższe zużycie paliwa w klasie, co oczywiście dokładnie sprawdzimy w naszych testach spalania. Do porównania cała szóstka stanęła z popularnymi 3-litrowymi turbodieslami pod maskami i obowiązkowymi w tej klasie automatycznymi przekładniami oraz napędem 4x4.
Jednak zaraz, zaraz... W danych technicznych napisano, że silnik Volvo ma zaledwie dwa litry pojemności i tylko cztery cylindry. Czy to przypadkiem nie błąd w danych producenta? Niestety, nie. W klasie, w której wręcz nie wypada mieć pod maską czterocylindrowca, Volvo nie daje sześciocylindrowej alternatywy. To ogromna przykrość dla fanów tej marki, a także zawód dla tych klientów, którzy szukają SUV-a z dieslem o najwyższych osiągach. Co ciekawe, zużycie paliwa w przypadku szwedzkiego dwulitrowca okazało się takie samo, jak w trzylitrowym Q7! Inżynierowie Audi dokonali tym samym niemal cudu, za to włodarze Volvo poszli naszym zdaniem w kierunku zbyt ekstremalnego downsizingu.
Audi Q7 3.0 TDI - warto było czekać!
Jak oni to robią? Nowe Q7 rodzi u testujących wiele pytań. Z długością 5,05 m jest największe w tym porównaniu i zapewnia też najwięcej miejsca (z przodu, z tyłu, a także w bagażniku). Masą 2192 kg nie przewyższa jednak konkurentów. Również podczas jazdy duże Audi zdumiewa.
Q7 jest tak zwinne, bo wszystkie koła skręcają. Dynamika jazdy zadziwia
Mimo ogromnych rozmiarów Q7 prowadzi się niezwykle poręcznie i w każdej sytuacji łatwo nad nim zapanować – zapewne dlatego, że samochód wyposażono w układ skrętnej tylnej osi. Nowe Audi jest też szybkie. Potrzebuje tylko 6,5 s na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h, a maksymalnie może gnać z prędkością 234 km/h. Jednocześnie silnik potrafi być oszczędny, bo zużywał w teście jedynie 7,4 l/100 km. Gdy sytuacja tego wymaga, Q7 zatrzymuje się na dystansie zaledwie 33,8 m.
To niesamowity wynik! O komfort dbają wygodne fotele i pneumatyczne zawieszenie adaptacyjne – układ odfiltrowuje niemal każdą nierówność. Czyżby Q7 nie miało żadnych wad? Niezupełnie. Obsługa wymaga przyzwyczajenia, a cena – wzięcia głębokiego oddechu przed przetrawieniem. Ze wszystkimi opcjami, które mają znaczenie dla wyniku testu, Audi kosztuje... Dużo. Ale jest warte swojej ceny.
Audi Q7 3.0 TDI - plusy: Najprzestronniejsza kabina w porównaniu, mocny i oszczędny silnik, wysoki komfort jazdy, imponująca dynamika prowadzenia.
Audi Q7 3.0 TDI - minusy: Obsługa zaawansowanych multimediów wymaga nieco wprawy, po uwzględnieniu testowanego wyposażenia – wysoka cena.
BMW X5 xDrive 30d - sportowe geny w standardzie
Czy to wóz sportowy? Nie, nawet jeśli X5 tak się prowadzi. Mimo typowej dla tej klasy aut masy 2,2 t i 1,76 m wysokości BMW ochoczo wpasowuje się w zakręty i kierowca może się delektować świetnie wyważonym układem kierowniczym. Ponadto 258-konny diesel w każdym zakresie obrotów „idzie”, a pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu już po 6,5 s.
W X5 radość z jazdy dostaje się bez dopłaty. To z pewnością jest BMW
Hamulce też są świetne – X5 zatrzymuje się ze 100 km/h już na odcinku krótszym niż 35 metrów. Dlaczego mimo to „beemka” nie zdobyła pierwszego miejsca? Powodów jest kilka – jedne można uznać za niuanse, które jednak w przypadku tak drogiego samochodu trzeba brać pod uwagę przy ocenie, drugie okazują się całkiem prozaiczne i oczywiste.
Choć trudno w to uwierzyć, patrząc na tak ogromny samochód, w BMW X5 brakuje miejsca na tylnej kanapie. Amortyzacja też jest dosyć sztywna – nieuciążliwa, ale komfort mógłby być wyższy. Wynika to zapewne z dość specyficznej konfiguracji zawieszenia z elementami pneumatycznymi na tylnej osi. X5 nadrabia to jednak wspaniałymi fotelami i przemyślanym kokpitem.
BMW X5 xDrive 30d - plusy: Mocny silnik, perfekcyjny „automat”, zwinne prowadzenie, skuteczne hamulce, komunikatywny układ kierowniczy.
BMW X5 xDrive 30d - minusy: Dość ciasno z tyłu, silnik przy dużym obciążeniu robi się głośny, stosunkowo duża średnica zawracania (12,8 m).
Mercedes GLE 350 d - siła spokoju
Ten Mercedes ma grzeczne usposobienie. O tym, czy nowa nazwa i zmiany w wyglądzie się podobają, niech każdy sam zdecyduje. Pewne jest to, że GLE pierwszorzędnie odgrywa rolę SUV-a full-size. W porządku, inni zapewniają więcej przestrzeni, ale mają też dłuższe nadwozia.
Komfort przede wszystkim: GLE się podróżuje, niech śmigają inni
Miejsca na pewno w Mercedesie nie brakuje, a w bagażniku zmieści się nawet 2010 l. Zawieszenie wygładza słabe nawierzchnie, jednak na pofalowanej jezdni samochód potrafi się bujać – typowa przypadłość miękko resorujących aut z pneumatycznym zawieszeniem. Bujanie jednak nie wywołuje choroby morskiej i występuje jedynie w specyficznych warunkach, na długich i łagodnych nierównościach asfaltu.
Trudno mieć zastrzeżenia do napędu. 258-konny silnik ze spokojem podchodzi do swoich obowiązków, nieco powolny 9-stopniowy „automat” utrzymuje niskie obroty jednostki napędowej. GLE nie ma żadnych ambicji, żeby być dynamicznym pojazdem (przyspieszeniem ustępuje liderom stawki), co kierowcy jednak w ogóle nie przeszkadza. Taki grzeczny Benz nie musi być przecież mistrzem zakrętów.
Mercedes GLE 350 d - plusy: Przytulna kabina, komfortowe zawieszenie, solidny silnik, przyzwoita ilość miejsca, wysoka maksymalna pojemność bagażnika.
Mercedes GLE 350 d - minusy: Na pofalowanej jezdni auto się buja, powolny „automat” nie sprawdza się podczas dynamicznej jazdy, najwyższe spalanie (razem z VW).
Range Rover Sport TDV6 - rewolucyjny, ale czy to wystarczy?
Gdybyśmy przyznawali punkty za wygląd, Range uciekłby konkurentom już na samym początku. Linia nadwozia tego samochodu, z charakterystycznie opadającym dachem, jest nietuzinkowa. I zdecydowanie bardziej urodziwa od stylu coraz modniejszych SUV-ów coupé. Do tego kierowca znajduje dla siebie sporo miejsca, choć konsola środkowa jest bardzo szeroka.
Nagroda za design wędruje bezsprzecznie do Wielkiej Brytanii
Z tyłu też nie brakuje przestrzeni, za to wygodę ograniczają twarde obicia foteli. Środkowe miejsce należy traktować jako wyłącznie awaryjne. Podczas jazdy silnik bierze się porządnie do roboty, ale przy tym hałasuje. Chociaż rozwija taką samą moc, co BMW (258 KM), Range ma zdecydowanie gorsze osiągi. Nie wiadomo dokładnie, jak to się dzieje, ale inżynierowie BMW potrafią lepiej wykorzystać drzemiące pod maską konie mechaniczne.
Na nierównej drodze zawieszenie sprawia wrażenie przeciążonego i brytyjskie auto niespokojnie pokonuje dziury. Chowane tylko do połowy tylne zagłówki ograniczają widoczność do tyłu, natomiast wystający zamek w pokrywie kufra stwarza ryzyko nabicia sobie guza. Ładna buzia nie wystarczy – w teście liczą się wewnętrzne wartości.
Range Rover Sport TDV6 - plusy: Świetny wygląd, wystarczająca ilość miejsca, duża ładowność (767 kg), rozsądny bagażnik, ekskluzywny charakter marki.
Range Rover Sport TDV6 - minusy: Chybotliwe zawieszenie, wysokie spalanie w porównaniu (8,7 l/100 km), głośny napęd, najsłabsze hamulce, skromna sieć serwisowa.
Volvo XC90 D5 - wyrafinowane i kompetentne
Ten SUV pochodzi z północy i to widać. Pod charakternie ukształtowaną blachą wszyscy pasażerowie siedzą na wygodnych fotelach i mogą zabrać z sobą jeszcze duży bagaż (od 721 do 1886 l). Jedynie z tyłu siedziska są dość krótkie. Kokpit sprawia wrażenie nowoczesnego, jednak obsługa dużej liczby funkcji na dotykowym ekranie wymaga przyzwyczajenia.
„Szwed” to typ z charakterem, który może się podobać. D5 oznacza... 4 cylindry
XC90 nie lubi złych nawierzchni. Co prawda, nawet duże wyboje nie wyprowadzają tego „szweda” z równowagi, jednak amortyzacja okazuje się stosunkowo twarda. To co znajduje się pod maską Volvo, wywoła entuzjazm u ekoaktywistów i jednocześnie zawód u fanów marki, znanej ze świetnych silników pięciocylindrowych. Nie, tym razem D5 nie oznacza pięciocylindrowca. XC90 jako jedyne ma pod maską 4-cylindrowy silnik i ze swoimi 225 KM całkiem dobrze sobie radzi.
Owszem, jednostka bywa głośna i nie zapewnia tak dobrych osiągów, jak konkurenci, ale 8,3 s do „setki” i 220 km/h prędkości maksymalnej w rodzinnym SUV-ie w zupełności wystarczą. Jednocześnie XC90 błyszczy bardzo niskim spalaniem 7,4 l/100 km. Tyle że tyle samo zużywa trzylitrowe szybsze Audi. Po co więc ten downsizing?
Volvo XC90 D5 - plusy: Porządna ilość miejsca w wygodnej kabinie, duży bagażnik, niskie spalanie, po doposażeniu najtańsze auto w porównaniu.
Volvo XC90 D5 - minusy: Dość twarda amortyzacja, mrukliwy silnik, skomplikowana obsługa ekranu dotykowego, wyraźnie gorsze osiągi wobec liderów stawki.
VW Touareg 3.0 V6 TDI - cisza, komfort i przestronność
Solidna twierdza – tak można opisać Touarega. Z drogą kontaktuje się dość topornie i nie sprawia wrażenia tak sportowo nastawionego, jak niektórzy konkurenci. Długie pofałdowania jezdni wygładza bez stresu, jednak drobne nierówności i uskoki wprowadzają niepokój w aucie. Silnik jest znakomicie wyciszony.
VW wcale nie chce być sportowcem. Miło się jeździ tą twierdzą na kołach
Siła potrzebna do sprawnego napędzania auta pojawia się już od najniższych obrotów, ale V6 nie protestuje także przed górnymi rejestrami obrotomierza. Ma się wrażenie podróżowania mocarnym statkiem, lecz na stacji benzynowej trzeba zapłacić rachunek: wynik 8,8 l/100 km czyni Touarega tak spragnionym, jak Mercedes.
Ilość miejsca w kabinie nie daje powodów do narzekań, na przesuwanej wzdłużnie tylnej kanapie mieszczą się bez trudu także wysocy pasażerowie. Jedyne, co nie przypadnie im do gustu, to niska pozycja siedziska. Można zabrać 697 l bagażu, a jeśli autem podróżuje dwójka osób, może go być 1642 l – najsłabszy wynik w tym porównaniu. Kierowcy będą przeszkadzać niecałkowicie chowane tylne zagłówki i nisko umieszczony panel obsługi klimatyzacji.
VW Touareg 3.0 V6 TDI - plusy: Dobra przestronność, na długich pofałdowaniach jezdni czuć dopracowanie zawieszenia, cichy silnik, bardzo przyjemne fotele z przodu.
VW Touareg 3.0 V6 TDI - minusy: Na krótkich nierównościach auto robi się niespokojne, niezbyt zwinne, niska pozycja siedząca z tyłu, wraz z GLE ma najwyższe spalanie.
Kolosy w próbie ominięcia przeszkody
Oj, niedobrze! Mimo ABS-u na torze testowym opony niemiłosiernie piszczały i nawet poszedł dym. Trzy SUV-y z tego porównania wpadły w chwili opuszczania drugiej alejki w podsterowny poślizg z zablokowanym lewym przednim kołem. Takie rzeczy dzieją się w klasie samochodów za grube setki tysięcy złotych. Dlaczego nie zdały próby?
Lewe koło zablokowane: Mercedesa, Range Rovera i VW nie można opanować
Standardowy „test łosia”, unormowany przez VDA (Niemiecki Związek Producentów Samochodów), uważamy za niedostatecznie oddający realne warunki. Dlatego zrealizowaliśmy swoją próbę ominięcia przeszkody. Założenia: jedziemy wąską drogą lokalną z prędkością 70-80 km/h i nagle z polnej drogi na nasz pas ruchu wjeżdża traktor.
Sytuacja nas zaskakuje, odruchowo zdejmujemy nogę z gazu i staramy się ominąć traktor, wjeżdżając na przeciwległy pas ruchu. Gdy tylko nam się to udaje, próbujemy szybko wrócić z powrotem na właściwy pas ruchu.
Takich sytuacji codziennie zdarza się wiele, a każda z nich może być tragiczna w skutkach, jeżeli samochodu nie uda się opanować. Tutaj aż trzy auta nie zdały egzaminu. Tak nie powinno być!
Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - dane techniczne producentów
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Audi | Volvo | BMW | VW | Mercedes | Range Rover | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/V6/24 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R6/24 | t.diesel/V6/24 | t.diesel/V6/24 | t.diesel/V6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | poprzecznie z przodu | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | common rail | common rail | common rail | common rail | common rail | common rail |
Pojemność skokowa (cm3) | 2967 | 1969 | 2993 | 2967 | 2987 | 2993 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 272/3580 | 225/4250 | 258/4000 | 262/3800 | 258/3400 | 258/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 600/1500 | 470/1750 | 560/1500 | 580/1750 | 620/1600 | 600/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 234 | 220 | 230 | 225 | 225 | 210 |
Skrzynia biegów | aut. 8 | aut. 8 | aut. 8 | aut. 8 | aut. 9 | aut. 8 |
Napęd | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/tw | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 890-2075 | 721-1886 | 650-1870 | 697-1642 | 690-2010 | 784-1761 |
Opony testowanego auta | 285/45 R 20 | 275/45 R 20 | 255/50 R 19 | 265/50 R 19 | 255/50 R 19 | 275/45 R 21 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 75 | 71 | 85 | 100 | 93 | 89 |
Emisja CO2 (g/km) | 148 | 149 | 156 | 174 | 169 | 182 |
Czynnik układu klimatyzacji | R134a | R1234yf | R134a | R134a | R134a | R1234yf |
Dł./szer./wys. (mm) | 5052/1968/1741 | 4950/1958/1776 | 4886/1938/1762 | 4801/1940/1709 | 4819/1935/1796 | 4850/2073/1780 |
Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - wyniki pomiarów drogowych
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Q7 | XC90 | X5 | Touareg | GLE | Range Rover | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,2 s | 2,8 s | 2,1 s | 2,4 s | 2,5 s | 2,7 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s | 8,3 s | 6,5 s | 7,6 s | 7,4 s | 7,9 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 10,6 s | 14,1 s | 11,1 s | 12,6 s | 12,4 s | 12,9 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 3,6 s | 4,8 s | 3,8 s | 4,8 s | 4,2 s | 4,3 s |
Elastyczność 80-120 km/h | 4,6 s | 6,3 s | 5,0 s | 5,5 s | 5,5 s | 5,7 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2192/573 kg | 2102/648 kg | 2187/598 kg | 2224/656 kg | 2252/698 kg | 2233/767 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. | 53/47 proc. | 51/49 proc. | 54/46 proc. | 54/46 proc. | 53/47 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,8/11,9 m | 12,6/12,4 m | 12,7/12,8 m | 11,5/11,5 m | 11,9/11,7 m | 12,6/12,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 33,8 m | 34,5 m | 34,4 m | 35,6 m | 36,9 m | 37,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,5 m | 34,1 m | 34,9 m | 35,9 m | 36,1 m | 38,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) | 58 dB (A) | 56 dB (A) | 57 dB (A) | 56 dB (A) | 58 dB (A) |
przy 100 km/h | 62 dB (A) | 65 dB (A) | 64 dB (A) | 63 dB (A) | 65 dB (A) | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) | 68 dB (A) | 69 dB (A) | 67 dB (A) | 69 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,4 l/100 km | 7,4 l/100 km | 7,7 l/100 km | 8,8 l/100 km | 8,8 l/100 km | 8,7 l/100 km |
Zasięg | 1010 km | 950 km | 1100 km | 1130 km | 1050 km | 1020 km |
Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - wymiary kabin
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Q7 | XC90 | X5 | Touareg | GLE | Range Rover | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1160 | 1140 | 1130 | 1165 | 1125 | 1145 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1590 | 1540 | 1580 | 1550 | 1550 | 1625 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1060 | 1045 | 1020 | 1035 | 1035 | 1015 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 240 | 225 | 230 | 220 | 235 | 205 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 820 | 775 | 740 | 800 | 760 | 760 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1570 | 1530 | 1540 | 1520 | 1535 | 1575 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 995 | 975 | 975 | 985 | 975 | 945 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 380 | 360 | 360 | 340 | 360 | 365 |
Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - wyposażenie
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Q7 | XC90 | X5 | Touareg | GLE | Range Rover | |
Wersja | 3.0 TDI quattro | D5 AWD Momentum | xDrive 30d | V6 TDI | 350 d 4Matic | Sport TD V6 SE |
Airbagi czołowe kierowcy/pasażera | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S |
Boczne poduszki powietrzne | S | S | S | S | S | S |
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy | S/N | S/S | S/N | S/S | S/S | S/N |
Światła przeciwmgielne | N | S | S | S | N | S |
Światła ksenonowe/LED | N/S | N/S | S/7403 zł | 22 090 zł1)/N | N/S | 5740 zł/N |
Klimatyzacja automatyczna | S | S | S | S | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S |
Elektrycznie sterowane lusterka boczne | S | S | S | S | S | S |
Adaptacyjne zawieszenie | 11 460 zł (pneumatyczne) | 11 200 zł (pneumatyczne) | 9127 zł (pneum. tylna oś) | 22 090 zł1)(pneum.) | 9654 zł (pneumatyczne) | 10 240 zł (+ reduktor) |
Skórzana tapicerka/pełna el. reg. fotela | S/6150 zł | S/3740 zł | 11 612/5578 zł | 12 1202)/4040 zł | S/5024 zł | S/6930 zł |
Automatyczna skrzynia biegów | S | S | S | S | S | S |
Multimedia z panelem lub ekranem dotykowym | S | S | S | S | S | S |
Radio z CD lub USB/Bluetooth | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S |
Kierownica wielofunkcyjna | S | S | S | S | S | S |
Tempomat/podgrzewane fotele | S/2180 zł | S/1640 zł | S/1927 zł | S/12 120 zł2) | S/2032 zł | S/2018 zł |
Nawigacja satelitarna/kamera cofania | S/2520 zł | 62003)/2200 zł | 13 133/2282 zł | 22 0901) /4930 zł | S/2258 zł | 12 850/2170 zł |
Czujniki parkowania/asystent parkowania | S/4360 zł | S/6200 zł3) | 3955/1775 zł | 14 8704)/3840 zł | 4121 zł za obie opcje | S/3530 zł |
Elektrochromatyczne lusterko wsteczne | S | S | S | S | S | S |
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą | S | S | S | 14 870 zł4) | S | S |
Asystent utrzymania pasa ruchu | 3 640 zł | S | S | 14 870 zł4) | 7621 zł5) | 3 740 zł |
Asystent martwego pola lusterek | 3 360 zł | 2 630 zł | 3 144 zł | 14 870 zł4) | 7621 zł5) | 2 680 zł |
Lakier metaliczny | 5 540 zł | 4 200 zł | 5 020 zł | 4 870 zł | 4 968 zł | 5 700 zł |
Aluminiowe felgi | S | S | S | S | S | S |
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; 1, 2)pakiet; 3)pakiet Business, zawiera także zegary LCD; 4, 5)pakiet.
Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - ceny, gwarancja, przeglądy
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Q7 | XC90 | X5 | Touareg | GLE | Range Rover | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 308 040 zł | 273 200 zł | 292 200 zł | 241 690 zł | 291 500 zł | 359 600 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 2 lata | 2 lata | 2 lata | 2 lata | 5 lat |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 30 lat | 6 lat |
Przeglądy | wg wskazań | wg wskazań | wg wskazań | wg wskazań | wg wskazań | wg wskazań |
Cena po doposażeniu | 384 400 zł6) | 309 110 zł7) | 355 230 zł8) | 323 650 zł9) | 333 219 zł10) | 422 458 zł11) |
6)cena Audi zawiera: 4 koła skrętne za 6430 zł, fotele konturowe za 18 990 zł (w tym skórzana tapicerka), szyby dźwiękoszczelne za 6650 zł oraz 20-calowe felgi za 10 620 zł; 7)cena Volvo zawiera: szyby dźwiękoszczelne za 2300 zł, Drive Mode za 500 zł i 20-calowe koła za 5500 zł; 8)cena BMW zawiera: sportową charakterystykę skrzyni biegów za 1268 zł, sportową kierownicę za 659 zł, sportowe fotele za 2485 zł oraz koła 19-calowe za 6085 zł; 9)cena VW zawiera szyby dźwiękoszczelne za 5570 zł oraz 19-calowe koła za 14 500 zł; 10)cena Mercedesa zawiera: fotele wielokonturowe za 6210 zł oraz 19-calowe koła za 4799 zł; 11)cena Range Rovera zawiera 21-calowe koła za 12 960 zł.
Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - punkty i klasyfikacja
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Nadwozie | Maks. pkt. | Q7 | XC90 | X5 | Touareg | GLE | Range Rover | |
Przestronność z przodu | 40 | 38 | 34 | 34 | 36 | 33 | 35 | |
Przestronność z tyłu | 30 | 29 | 24 | 22 | 26 | 23 | 23 | |
Pojemność bagażnika | 25 | 25 | 22 | 21 | 22 | 22 | 23 | |
Ładowność | 15 | 11 | 13 | 12 | 13 | 14 | 15 | |
Widoczność | 20 | 18 | 18 | 18 | 17 | 18 | 17 | |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 28 | 28 | 27 | 27 | 26 | |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 16 | 19 | 18 | 17 | 16 | |
Jakość wykończenia | 20 | 19 | 18 | 18 | 17 | 18 | 17 | |
Suma punktów | 200 | 186 | 173 | 172 | 176 | 172 | 172 | |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Q7 | XC90 | X5 | Touareg | GLE | Range Rover | |
Przyspieszenie | 25 | 22 | 20 | 22 | 21 | 21 | 21 | |
Elastyczność | 25 | 25 | 22 | 24 | 23 | 23 | 23 | |
Poziom hałasu | 15 | 15 | 13 | 13 | 14 | 13 | 13 | |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 12 | 15 | 13 | 13 | 12 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 29 | 27 | 28 | 26 | 27 | 26 | |
Komfort jazdy | 30 | 28 | 24 | 25 | 27 | 26 | 24 | |
Układ kierowniczy | 15 | 15 | 13 | 14 | 13 | 14 | 13 | |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 2 | 2 | 4 | 3 | 2 | |
Skuteczność hamulców | 40 | 40 | 38 | 37 | 34 | 32 | 27 | |
Suma punktów | 200 | 191 | 171 | 180 | 175 | 172 | 161 | |
Koszty | Maks. pkt. | Q7 | XC90 | X5 | Touareg | GLE | Range Rover | |
Cena po doposażeniu | 50 | 13 | 21 | 16 | 19 | 18 | 10 | |
Zużycie paliwa | 30 | 23 | 23 | 22 | 18 | 18 | 18 | |
Wyposażenie – komfort | 30 | 27 | 27 | 27 | 26 | 27 | 27 | |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 23 | 25 | 24 | 25 | 24 | 24 | |
Ubezpieczenia | 10 | 3 | 6 | 4 | 5 | 5 | 2 | |
Gwarancja | 15 | 10 | 8 | 8 | 8 | 9 | 14 | |
Przeglądy | 20 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | |
Suma punktów | 185 | 112 | 123 | 114 | 114 | 114 | 108 | |
Wynik końcowy | 585 | 489 | 467 | 466 | 465 | 458 | 441 | |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. |
Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa
Wszystkie testowane SUV-y okazały się oszczędne jak na swoją masę i wymiary, jednak żaden z nich nie zdołał się nawet zbliżyć do katalogowego zużycia paliwa.
Unijni biurokraci powinni wreszcie wziąć się do roboty
Niechlubny rekordzista to Mercedes, który w teście spalił aż o 37 proc. więcej oleju napędowego, niż deklaruje producent. Dlatego czas najwyższy, żeby urzędnicy z Brukseli przestali obliczać optymalną ilość wody do spłukiwania toalety i zajęli się nową procedurą pomiaru spalania katalogowego. Rozwiązanie jest ekstremalnie łatwe – wystarczy skopiować amerykańskie procedury.
Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - podsumowanie
Przewaga nowego Audi jest wyraźna. Oferuje dużo miejsca, wspaniale jeździ. Jest niemal perfekcyjne. X5 nieco zaniedbuje komfort i ilość miejsca, Volvo brakuje dwóch cylindrów. Mercedes i VW już się zestarzały, a Range to typ dla indywidualistów.
Zgadzacie się z naszym werdyktem? Zapraszamy do komentowania - najciekawsze wpisy zacytujemy w dedykowanym artykule!