Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Starcie gigantów - nowe Audi Q7 i Volvo XC90 kontra rywale

Starcie gigantów - nowe Audi Q7 i Volvo XC90 kontra rywale

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Mimo wielkiej mody na malutkie SUV-y giganci tej klasy mają się znakomicie. Mercedes właśnie odnowił swoją klasę M i zmienił jej nazwę – GLE staje do walki o prymat wśród ogromnych, luksusowych, mniej lub bardziej uterenowionych aut. Audi ze swoim nowym Q7 też ma apetyt na szczyt podium. Czas uruchomić silniki!

Starcie gigantów - nowe Audi Q7 i Volvo XC90 kontra rywaleŹródło: Auto Bild

Nadciągają grubasy! Nie, nie chodzi tu o poranną gimnastykę w zagrodzie słoni, lecz mówimy o wielkiej ofensywie modelowej w segmencie full-size SUV. Tak efektownej i kompetentnej drużyny dawno nie mieliśmy w porównaniu.

Mercedes właśnie odświeżył i przechrzcił swoją klasę M na GLE. Za techniczną bazę nadal służy W166 z 2011 r., jednak konstrukcję dopracowano w szczegółach. Tę samą strategię przyjął Volkswagen. Techniczne korzenie obecnego na rynku Touarega sięgają 2010 r., jednak niedawny lifting wyglądu, jak i wielu mechanicznych oraz elektronicznych podzespołów pozwala wciąż być na czasie.

BMW X5 i Range Rover Sport są oferowane od 2013 r., a to znaczy, że choroby wieku dziecięcego te konstrukcje już mają za sobą. Jednak nie przyszedł jeszcze czas na lifting – szczególnie brytyjski pojazd wspaniale wygląda i wnosi powiew ożywienia w klasie wielkich SUV-ów. Dla Land Rovera to przełomowy model z nową strukturą nadwozia, aluminiowymi elementami zawieszenia i nowoczesną skrzynią biegów pochodzącą z ZF.

Te pojazdy zadziwiają pod wieloma względami. Mają imponujące osiągi, potrafią hamować jak wyczynowe auta sportowe, ujmują komfortem i smakiem

Wszystkie te zabiegi sprawiły, że brytyjski kolos jest lżejszy od poprzednika – tu uwaga – nawet o pół tony! To powinno przełożyć się na dobre osiągi i takie też prowadzenie, jednak nie zapominajcie, że to test porównawczy, w którym wszystko jest relatywne w stosunku do rywali. A wśród nich mamy dwie gorące nowości z wysokimi kompetencjami.

W tym roku na rynku pojawiły się nowe Audi Q7 i Volvo XC90. Oba auta są wyposażone w najbardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa, a ich producenci obiecują najniższe zużycie paliwa w klasie, co oczywiście dokładnie sprawdzimy w naszych testach spalania. Do porównania cała szóstka stanęła z popularnymi 3-litrowymi turbodieslami pod maskami i obowiązkowymi w tej klasie automatycznymi przekładniami oraz napędem 4x4.

Jednak zaraz, zaraz... W danych technicznych napisano, że silnik Volvo ma zaledwie dwa litry pojemności i tylko cztery cylindry. Czy to przypadkiem nie błąd w danych producenta? Niestety, nie. W klasie, w której wręcz nie wypada mieć pod maską czterocylindrowca, Volvo nie daje sześciocylindrowej alternatywy. To ogromna przykrość dla fanów tej marki, a także zawód dla tych klientów, którzy szukają SUV-a z dieslem o najwyższych osiągach. Co ciekawe, zużycie paliwa w przypadku szwedzkiego dwulitrowca okazało się takie samo, jak w trzylitrowym Q7! Inżynierowie Audi dokonali tym samym niemal cudu, za to włodarze Volvo poszli naszym zdaniem w kierunku zbyt ekstremalnego downsizingu.

Audi Q7 3.0 TDI - warto było czekać!

Porównanie - Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg
Porównanie - Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen TouaregŹródło: Auto Bild

Jak oni to robią? Nowe Q7 rodzi u testujących wiele pytań. Z długością 5,05 m jest największe w tym porównaniu i zapewnia też najwięcej miejsca (z przodu, z tyłu, a także w bagażniku). Masą 2192 kg nie przewyższa jednak konkurentów. Również podczas jazdy duże Audi zdumiewa.

Q7 jest tak zwinne, bo wszystkie koła skręcają. Dynamika jazdy zadziwia

Mimo ogromnych rozmiarów Q7 prowadzi się niezwykle poręcznie i w każdej sytuacji łatwo nad nim zapanować – zapewne dlatego, że samochód wyposażono w układ skrętnej tylnej osi. Nowe Audi jest też szybkie. Potrzebuje tylko 6,5 s na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h, a maksymalnie może gnać z prędkością 234 km/h. Jednocześnie silnik potrafi być oszczędny, bo zużywał w teście jedynie 7,4 l/100 km. Gdy sytuacja tego wymaga, Q7 zatrzymuje się na dystansie zaledwie 33,8 m.

To niesamowity wynik! O komfort dbają wygodne fotele i pneumatyczne zawieszenie adaptacyjne – układ odfiltrowuje niemal każdą nierówność. Czyżby Q7 nie miało żadnych wad? Niezupełnie. Obsługa wymaga przyzwyczajenia, a cena – wzięcia głębokiego oddechu przed przetrawieniem. Ze wszystkimi opcjami, które mają znaczenie dla wyniku testu, Audi kosztuje... Dużo. Ale jest warte swojej ceny.

Audi Q7 3.0 TDI - plusy: Najprzestronniejsza kabina w porównaniu, mocny i oszczędny silnik, wysoki komfort jazdy, imponująca dynamika prowadzenia.

Audi Q7 3.0 TDI - minusy: Obsługa zaawansowanych multimediów wymaga nieco wprawy, po uwzględnieniu testowanego wyposażenia – wysoka cena.

BMW X5 xDrive 30d - sportowe geny w standardzie

Porównanie - Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg
Porównanie - Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen TouaregŹródło: Auto Bild

Czy to wóz sportowy? Nie, nawet jeśli X5 tak się prowadzi. Mimo typowej dla tej klasy aut masy 2,2 t i 1,76 m wysokości BMW ochoczo wpasowuje się w zakręty i kierowca może się delektować świetnie wyważonym układem kierowniczym. Ponadto 258-konny diesel w każdym zakresie obrotów „idzie”, a pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu już po 6,5 s.

W X5 radość z jazdy dostaje się bez dopłaty. To z pewnością jest BMW

Hamulce też są świetne – X5 zatrzymuje się ze 100 km/h już na odcinku krótszym niż 35 metrów. Dlaczego mimo to „beemka” nie zdobyła pierwszego miejsca? Powodów jest kilka – jedne można uznać za niuanse, które jednak w przypadku tak drogiego samochodu trzeba brać pod uwagę przy ocenie, drugie okazują się całkiem prozaiczne i oczywiste.

Choć trudno w to uwierzyć, patrząc na tak ogromny samochód, w BMW X5 brakuje miejsca na tylnej kanapie. Amortyzacja też jest dosyć sztywna – nieuciążliwa, ale komfort mógłby być wyższy. Wynika to zapewne z dość specyficznej konfiguracji zawieszenia z elementami pneumatycznymi na tylnej osi. X5 nadrabia to jednak wspaniałymi fotelami i przemyślanym kokpitem.

BMW X5 xDrive 30d - plusy: Mocny silnik, perfekcyjny „automat”, zwinne prowadzenie, skuteczne hamulce, komunikatywny układ kierowniczy.

BMW X5 xDrive 30d - minusy: Dość ciasno z tyłu, silnik przy dużym obciążeniu robi się głośny, stosunkowo duża średnica zawracania (12,8 m).

Mercedes GLE 350 d - siła spokoju

Porównanie - Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg
Porównanie - Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen TouaregŹródło: Auto Bild

Ten Mercedes ma grzeczne usposobienie. O tym, czy nowa nazwa i zmiany w wyglądzie się podobają, niech każdy sam zdecyduje. Pewne jest to, że GLE pierwszorzędnie odgrywa rolę SUV-a full-size. W porządku, inni zapewniają więcej przestrzeni, ale mają też dłuższe nadwozia.

Komfort przede wszystkim: GLE się podróżuje, niech śmigają inni

Miejsca na pewno w Mercedesie nie brakuje, a w bagażniku zmieści się nawet 2010 l. Zawieszenie wygładza słabe nawierzchnie, jednak na pofalowanej jezdni samochód potrafi się bujać – typowa przypadłość miękko resorujących aut z pneumatycznym zawieszeniem. Bujanie jednak nie wywołuje choroby morskiej i występuje jedynie w specyficznych warunkach, na długich i łagodnych nierównościach asfaltu.

Trudno mieć zastrzeżenia do napędu. 258-konny silnik ze spokojem podchodzi do swoich obowiązków, nieco powolny 9-stopniowy „automat” utrzymuje niskie obroty jednostki napędowej. GLE nie ma żadnych ambicji, żeby być dynamicznym pojazdem (przyspieszeniem ustępuje liderom stawki), co kierowcy jednak w ogóle nie przeszkadza. Taki grzeczny Benz nie musi być przecież mistrzem zakrętów.

Mercedes GLE 350 d - plusy: Przytulna kabina, komfortowe zawieszenie, solidny silnik, przyzwoita ilość miejsca, wysoka maksymalna pojemność bagażnika.

Mercedes GLE 350 d - minusy: Na pofalowanej jezdni auto się buja, powolny „automat” nie sprawdza się podczas dynamicznej jazdy, najwyższe spalanie (razem z VW).

Range Rover Sport TDV6 - rewolucyjny, ale czy to wystarczy?

Porównanie - Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg
Porównanie - Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen TouaregŹródło: Auto Bild

Gdybyśmy przyznawali punkty za wygląd, Range uciekłby konkurentom już na samym początku. Linia nadwozia tego samochodu, z charakterystycznie opadającym dachem, jest nietuzinkowa. I zdecydowanie bardziej urodziwa od stylu coraz modniejszych SUV-ów coupé. Do tego kierowca znajduje dla siebie sporo miejsca, choć konsola środkowa jest bardzo szeroka.

Nagroda za design wędruje bezsprzecznie do Wielkiej Brytanii

Z tyłu też nie brakuje przestrzeni, za to wygodę ograniczają twarde obicia foteli. Środkowe miejsce należy traktować jako wyłącznie awaryjne. Podczas jazdy silnik bierze się porządnie do roboty, ale przy tym hałasuje. Chociaż rozwija taką samą moc, co BMW (258 KM), Range ma zdecydowanie gorsze osiągi. Nie wiadomo dokładnie, jak to się dzieje, ale inżynierowie BMW potrafią lepiej wykorzystać drzemiące pod maską konie mechaniczne.

Na nierównej drodze zawieszenie sprawia wrażenie przeciążonego i brytyjskie auto niespokojnie pokonuje dziury. Chowane tylko do połowy tylne zagłówki ograniczają widoczność do tyłu, natomiast wystający zamek w pokrywie kufra stwarza ryzyko nabicia sobie guza. Ładna buzia nie wystarczy – w teście liczą się wewnętrzne wartości.

Range Rover Sport TDV6 - plusy: Świetny wygląd, wystarczająca ilość miejsca, duża ładowność (767 kg), rozsądny bagażnik, ekskluzywny charakter marki.

Range Rover Sport TDV6 - minusy: Chybotliwe zawieszenie, wysokie spalanie w porównaniu (8,7 l/100 km), głośny napęd, najsłabsze hamulce, skromna sieć serwisowa.

Volvo XC90 D5 - wyrafinowane i kompetentne

Porównanie - Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg
Porównanie - Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen TouaregŹródło: Auto Bild

Ten SUV pochodzi z północy i to widać. Pod charakternie ukształtowaną blachą wszyscy pasażerowie siedzą na wygodnych fotelach i mogą zabrać z sobą jeszcze duży bagaż (od 721 do 1886 l). Jedynie z tyłu siedziska są dość krótkie. Kokpit sprawia wrażenie nowoczesnego, jednak obsługa dużej liczby funkcji na dotykowym ekranie wymaga przyzwyczajenia.

„Szwed” to typ z charakterem, który może się podobać. D5 oznacza... 4 cylindry

XC90 nie lubi złych nawierzchni. Co prawda, nawet duże wyboje nie wyprowadzają tego „szweda” z równowagi, jednak amortyzacja okazuje się stosunkowo twarda. To co znajduje się pod maską Volvo, wywoła entuzjazm u ekoaktywistów i jednocześnie zawód u fanów marki, znanej ze świetnych silników pięciocylindrowych. Nie, tym razem D5 nie oznacza pięciocylindrowca. XC90 jako jedyne ma pod maską 4-cylindrowy silnik i ze swoimi 225 KM całkiem dobrze sobie radzi.

Owszem, jednostka bywa głośna i nie zapewnia tak dobrych osiągów, jak konkurenci, ale 8,3 s do „setki” i 220 km/h prędkości maksymalnej w rodzinnym SUV-ie w zupełności wystarczą. Jednocześnie XC90 błyszczy bardzo niskim spalaniem 7,4 l/100 km. Tyle że tyle samo zużywa trzylitrowe szybsze Audi. Po co więc ten downsizing?

Volvo XC90 D5 - plusy: Porządna ilość miejsca w wygodnej kabinie, duży bagażnik, niskie spalanie, po doposażeniu najtańsze auto w porównaniu.

Volvo XC90 D5 - minusy: Dość twarda amortyzacja, mrukliwy silnik, skomplikowana obsługa ekranu dotykowego, wyraźnie gorsze osiągi wobec liderów stawki.

VW Touareg 3.0 V6 TDI - cisza, komfort i przestronność

Porównanie - Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg
Porównanie - Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen TouaregŹródło: Auto Bild

Solidna twierdza – tak można opisać Touarega. Z drogą kontaktuje się dość topornie i nie sprawia wrażenia tak sportowo nastawionego, jak niektórzy konkurenci. Długie pofałdowania jezdni wygładza bez stresu, jednak drobne nierówności i uskoki wprowadzają niepokój w aucie. Silnik jest znakomicie wyciszony.

VW wcale nie chce być sportowcem. Miło się jeździ tą twierdzą na kołach

Siła potrzebna do sprawnego napędzania auta pojawia się już od najniższych obrotów, ale V6 nie protestuje także przed górnymi rejestrami obrotomierza. Ma się wrażenie podróżowania mocarnym statkiem, lecz na stacji benzynowej trzeba zapłacić rachunek: wynik 8,8 l/100 km czyni Touarega tak spragnionym, jak Mercedes.

Ilość miejsca w kabinie nie daje powodów do narzekań, na przesuwanej wzdłużnie tylnej kanapie mieszczą się bez trudu także wysocy pasażerowie. Jedyne, co nie przypadnie im do gustu, to niska pozycja siedziska. Można zabrać 697 l bagażu, a jeśli autem podróżuje dwójka osób, może go być 1642 l – najsłabszy wynik w tym porównaniu. Kierowcy będą przeszkadzać niecałkowicie chowane tylne zagłówki i nisko umieszczony panel obsługi klimatyzacji.

VW Touareg 3.0 V6 TDI - plusy: Dobra przestronność, na długich pofałdowaniach jezdni czuć dopracowanie zawieszenia, cichy silnik, bardzo przyjemne fotele z przodu.

VW Touareg 3.0 V6 TDI - minusy: Na krótkich nierównościach auto robi się niespokojne, niezbyt zwinne, niska pozycja siedząca z tyłu, wraz z GLE ma najwyższe spalanie.

Kolosy w próbie ominięcia przeszkody

Porównanie - Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg
Porównanie - Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen TouaregŹródło: Auto Bild

Oj, niedobrze! Mimo ABS-u na torze testowym opony niemiłosiernie piszczały i nawet poszedł dym. Trzy SUV-y z tego porównania wpadły w chwili opuszczania drugiej alejki w podsterowny poślizg z zablokowanym lewym przednim kołem. Takie rzeczy dzieją się w klasie samochodów za grube setki tysięcy złotych. Dlaczego nie zdały próby?

Lewe koło zablokowane: Mercedesa, Range Rovera i VW nie można opanować

Standardowy „test łosia”, unormowany przez VDA (Niemiecki Związek Producentów Samochodów), uważamy za niedostatecznie oddający realne warunki. Dlatego zrealizowaliśmy swoją próbę ominięcia przeszkody. Założenia: jedziemy wąską drogą lokalną z prędkością 70-80 km/h i nagle z polnej drogi na nasz pas ruchu wjeżdża traktor.

Sytuacja nas zaskakuje, odruchowo zdejmujemy nogę z gazu i staramy się ominąć traktor, wjeżdżając na przeciwległy pas ruchu. Gdy tylko nam się to udaje, próbujemy szybko wrócić z powrotem na właściwy pas ruchu.

Takich sytuacji codziennie zdarza się wiele, a każda z nich może być tragiczna w skutkach, jeżeli samochodu nie uda się opanować. Tutaj aż trzy auta nie zdały egzaminu. Tak nie powinno być!

Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - dane techniczne producentów

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Audi Volvo BMW VW Mercedes Range Rover
Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/V6/24 t.diesel/R4/16 t.diesel/R6/24 t.diesel/V6/24 t.diesel/V6/24 t.diesel/V6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu poprzecznie z przodu wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie common rail common rail common rail common rail common rail common rail
Pojemność skokowa (cm3) 2967 1969 2993 2967 2987 2993
Moc maksymalna (KM/obr./min) 272/3580 225/4250 258/4000 262/3800 258/3400 258/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 600/1500 470/1750 560/1500 580/1750 620/1600 600/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 234 220 230 225 225 210
Skrzynia biegów aut. 8 aut. 8 aut. 8 aut. 8 aut. 9 aut. 8
Napęd 4x4 4x4 4x4 4x4 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/tw tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 890-2075 721-1886 650-1870 697-1642 690-2010 784-1761
Opony testowanego auta 285/45 R 20 275/45 R 20 255/50 R 19 265/50 R 19 255/50 R 19 275/45 R 21
Pojemność zbiornika paliwa (l) 75 71 85 100 93 89
Emisja CO2 (g/km) 148 149 156 174 169 182
Czynnik układu klimatyzacji R134a R1234yf R134a R134a R134a R1234yf
Dł./szer./wys. (mm) 5052/1968/1741 4950/1958/1776 4886/1938/1762 4801/1940/1709 4819/1935/1796 4850/2073/1780

Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - wyniki pomiarów drogowych

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Q7 XC90 X5 Touareg GLE Range Rover
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,2 s 2,8 s 2,1 s 2,4 s 2,5 s 2,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,5 s 8,3 s 6,5 s 7,6 s 7,4 s 7,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 10,6 s 14,1 s 11,1 s 12,6 s 12,4 s 12,9 s
Elastyczność 60-100 km/h 3,6 s 4,8 s 3,8 s 4,8 s 4,2 s 4,3 s
Elastyczność 80-120 km/h 4,6 s 6,3 s 5,0 s 5,5 s 5,5 s 5,7 s
Masa rzeczywista/ładowność 2192/573 kg 2102/648 kg 2187/598 kg 2224/656 kg 2252/698 kg 2233/767 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc. 53/47 proc. 51/49 proc. 54/46 proc. 54/46 proc. 53/47 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,8/11,9 m 12,6/12,4 m 12,7/12,8 m 11,5/11,5 m 11,9/11,7 m 12,6/12,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 33,8 m 34,5 m 34,4 m 35,6 m 36,9 m 37,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,5 m 34,1 m 34,9 m 35,9 m 36,1 m 38,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A) 58 dB (A) 56 dB (A) 57 dB (A) 56 dB (A) 58 dB (A)
przy 100 km/h 62 dB (A) 65 dB (A) 64 dB (A) 63 dB (A) 65 dB (A) 64 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A) 68 dB (A) 69 dB (A) 67 dB (A) 69 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 7,4 l/100 km 7,4 l/100 km 7,7 l/100 km 8,8 l/100 km 8,8 l/100 km 8,7 l/100 km
Zasięg 1010 km 950 km 1100 km 1130 km 1050 km 1020 km

Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - wymiary kabin

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

    Q7 XC90 X5 Touareg GLE Range Rover
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1160 1140 1130 1165 1125 1145
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1590 1540 1580 1550 1550 1625
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1060 1045 1020 1035 1035 1015
Zakres regulacji fotela (mm) 240 225 230 220 235 205
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 820 775 740 800 760 760
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1570 1530 1540 1520 1535 1575
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 995 975 975 985 975 945
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 380 360 360 340 360 365

Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - wyposażenie

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Q7 XC90 X5 Touareg GLE Range Rover
Wersja 3.0 TDI quattro D5 AWD Momentum xDrive 30d V6 TDI 350 d 4Matic Sport TD V6 SE
Airbagi czołowe kierowcy/pasażera S/S S/S S/S S/S S/S S/S
Boczne poduszki powietrzne S S S S S S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy S/N S/S S/N S/S S/S S/N
Światła przeciwmgielne N S S S N S
Światła ksenonowe/LED N/S N/S S/7403 zł 22 090 zł1)/N N/S 5740 zł/N
Klimatyzacja automatyczna S S S S S S
Elektrycznie sterowane szyby p/t S/S S/S S/S S/S S/S S/S
Elektrycznie sterowane lusterka boczne S S S S S S
Adaptacyjne zawieszenie 11 460 zł (pneumatyczne) 11 200 zł (pneumatyczne) 9127 zł (pneum. tylna oś) 22 090 zł1)(pneum.) 9654 zł (pneumatyczne) 10 240 zł (+ reduktor)
Skórzana tapicerka/pełna el. reg. fotela S/6150 zł S/3740 zł 11 612/5578 zł 12 1202)/4040 zł S/5024 zł S/6930 zł
Automatyczna skrzynia biegów S S S S S S
Multimedia z panelem lub ekranem dotykowym S S S S S S
Radio z CD lub USB/Bluetooth S/S S/S S/S S/S S/S S/S
Kierownica wielofunkcyjna S S S S S S
Tempomat/podgrzewane fotele S/2180 zł S/1640 zł S/1927 zł S/12 120 zł2) S/2032 zł S/2018 zł
Nawigacja satelitarna/kamera cofania S/2520 zł 62003)/2200 zł 13 133/2282 zł 22 0901) /4930 zł S/2258 zł 12 850/2170 zł
Czujniki parkowania/asystent parkowania S/4360 zł S/6200 zł3) 3955/1775 zł 14 8704)/3840 zł 4121 zł za obie opcje S/3530 zł
Elektrochromatyczne lusterko wsteczne S S S S S S
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą S S S 14 870 zł4) S S
Asystent utrzymania pasa ruchu 3 640 zł S S 14 870 zł4) 7621 zł5) 3 740 zł
Asystent martwego pola lusterek 3 360 zł 2 630 zł 3 144 zł 14 870 zł4) 7621 zł5) 2 680 zł
Lakier metaliczny 5 540 zł 4 200 zł 5 020 zł 4 870 zł 4 968 zł 5 700 zł
Aluminiowe felgi S S S S S S

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; 1, 2)pakiet; 3)pakiet Business, zawiera także zegary LCD; 4, 5)pakiet.

Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - ceny, gwarancja, przeglądy

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Q7 XC90 X5 Touareg GLE Range Rover
Cena podstawowa testowanej wersji 308 040 zł 273 200 zł 292 200 zł 241 690 zł 291 500 zł 359 600 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata 2 lata 2 lata 2 lata 2 lata 5 lat
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat 30 lat 6 lat
Przeglądy wg wskazań wg wskazań wg wskazań wg wskazań wg wskazań wg wskazań
Cena po doposażeniu 384 400 zł6) 309 110 zł7) 355 230 zł8) 323 650 zł9) 333 219 zł10) 422 458 zł11)

6)cena Audi zawiera: 4 koła skrętne za 6430 zł, fotele konturowe za 18 990 zł (w tym skórzana tapicerka), szyby dźwiękoszczelne za 6650 zł oraz 20-calowe felgi za 10 620 zł; 7)cena Volvo zawiera: szyby dźwiękoszczelne za 2300 zł, Drive Mode za 500 zł i 20-calowe koła za 5500 zł; 8)cena BMW zawiera: sportową charakterystykę skrzyni biegów za 1268 zł, sportową kierownicę za 659 zł, sportowe fotele za 2485 zł oraz koła 19-calowe za 6085 zł; 9)cena VW zawiera szyby dźwiękoszczelne za 5570 zł oraz 19-calowe koła za 14 500 zł; 10)cena Mercedesa zawiera: fotele wielokonturowe za 6210 zł oraz 19-calowe koła za 4799 zł; 11)cena Range Rovera zawiera 21-calowe koła za 12 960 zł.

Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - punkty i klasyfikacja

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Nadwozie Maks. pkt. Q7 XC90 X5 Touareg GLE  Range Rover
Przestronność z przodu 40 38 34 34 36 33 35
Przestronność z tyłu 30 29 24 22 26 23 23
Pojemność bagażnika 25 25 22 21 22 22 23
Ładowność 15 11 13 12 13 14 15
Widoczność 20 18 18 18 17 18 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 28 28 27 27 26
Ergonomia obsługi 20 18 16 19 18 17 16
Jakość wykończenia 20 19 18 18 17 18 17
Suma punktów 200 186 173 172 176 172 172
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Q7 XC90 X5 Touareg GLE Range Rover
Przyspieszenie 25 22 20 22 21 21 21
Elastyczność 25 25 22 24 23 23 23
Poziom hałasu 15 15 13 13 14 13 13
Skrzynia biegów 15 14 12 15 13 13 12
Zachowanie na drodze 30 29 27 28 26 27 26
Komfort jazdy 30 28 24 25 27 26 24
Układ kierowniczy 15 15 13 14 13 14 13
Średnica zawracania 5 3 2 2 4 3 2
Skuteczność hamulców 40 40 38 37 34 32 27
Suma punktów 200 191 171 180 175 172 161
Koszty Maks. pkt. Q7 XC90 X5 Touareg GLE Range Rover
Cena po doposażeniu 50 13 21 16 19 18 10
Zużycie paliwa 30 23 23 22 18 18 18
Wyposażenie – komfort 30 27 27 27 26 27 27
Wyp. – bezpieczeństwo 30 23 25 24 25 24 24
Ubezpieczenia 10 3 6 4 5 5 2
Gwarancja 15 10 8 8 8 9 14
Przeglądy 20 13 13 13 13 13 13
Suma punktów 185 112 123 114 114 114 108
Wynik końcowy 585 489 467 466 465 458 441
Miejsce w teście 1. 2. 3. 4. 5. 6.

Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Porównanie - Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg
Porównanie - Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen TouaregŹródło: Auto Świat

Wszystkie testowane SUV-y okazały się oszczędne jak na swoją masę i wymiary, jednak żaden z nich nie zdołał się nawet zbliżyć do katalogowego zużycia paliwa.

Unijni biurokraci powinni wreszcie wziąć się do roboty

Niechlubny rekordzista to Mercedes, który w teście spalił aż o 37 proc. więcej oleju napędowego, niż deklaruje producent. Dlatego czas najwyższy, żeby urzędnicy z Brukseli przestali obliczać optymalną ilość wody do spłukiwania toalety i zajęli się nową procedurą pomiaru spalania katalogowego. Rozwiązanie jest ekstremalnie łatwe – wystarczy skopiować amerykańskie procedury.

Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover, Volvo XC90, Volkswagen Touareg - podsumowanie

Przewaga nowego Audi jest wyraźna. Oferuje dużo miejsca, wspaniale jeździ. Jest niemal perfekcyjne. X5 nieco zaniedbuje komfort i ilość miejsca, Volvo brakuje dwóch cylindrów. Mercedes i VW już się zestarzały, a Range to typ dla indywidualistów.

Zgadzacie się z naszym werdyktem? Zapraszamy do komentowania - najciekawsze wpisy zacytujemy w dedykowanym artykule!

Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków