• Evoque to najmniejszy, ale na pewno nie mały SUV Land Rovera
  • Velar oferuje niezliczone możliwości personalizacji luksusowej kabiny

Wyobraź sobie, że mimo mody na bulwarowe SUV-y, oparte na delikatnej technice znanej ze zwykłych hatchbacków czy kombi, istnieją jeszcze prawdziwi twardziele. Dżentelmeni. Pojazdy, potrafiące pogodzić zwinność i dynamikę podczas jazdy po mieście i na trasie z niespotykaną dziś dzielnością terenową. Samochody, których drugim imieniem jest wolność. Bo one naprawdę istnieją. I dziś poznasz trzech takich mocarzy, w konkretnych wersjach i specyfikacjach. Zaczynamy!

Range Rover Evoque

To najmniejszy — choć wcale nie mały — SUV w tej rodzinie. W odmianie hybrydowej ładowanej z zewnętrznych źródeł energii elektrycznej, jego napęd, złożony z benzynowego silnika 1.5 oraz komponentu elektrycznego, dostarcza aż 309 koni mechanicznych mocy systemowej.

Range Rover Evoque Foto: Land Rover
Range Rover Evoque

Sto kilometrów na godzinę pojawia się na prędkościomierzu po zaledwie 6,4 sekundy, a maksymalny moment obrotowy hybrydy to aż 540 Nm. Kiedy chcesz, pojedziesz nim bezemisyjnie przez miasto — zasięg na samym prądzie bez uruchamiania silnika spalinowego dochodzi do 62 km. Aby zużycie paliwa było jak najniższe, silnik benzynowy z rodziny Ingenium wyposażono w trzy cylindry — dzięki temu każdy cylinder ma optymalną z punktu widzenia termodynamiki pojemność około pół litra.

Zostawmy jednak te technikalia...

...i zajmijmy się czymś przyjemniejszym i bliższym pasażerom, czyli wyposażeniem samochodu. Do swojego Range Rovera Evoque możecie wybrać na przykład siedzenia ze skóry Grained w kolorze Ebony, do którego fabryka dopasuje również wystrój wnętrza. Już w standardzie będziecie mogli korzystać z systemu multimedialnego Pivi Pro, wirtualnych wskaźników kierowcy i systemu Touch Pro Duo z dwoma wyświetlaczami o przekątnej dziesięciu cali.

Range Rover Evoque Foto: Land Rover
Range Rover Evoque

Podczas parkowania pomoże Ci kamera cofania, a podczas wysiadania z zaparkowanego przy krawędzi jezdni samochodu specjalny system czujników sprawdzi, czy z tylu nie nadjeżdża inny pojazd - w razie czego, dezaktywuje możliwość otwarcia tylnych drzwi. Tak między innymi Land Rover dba o bezpieczeństwo Twoich dzieci, a podczas jazdy pilnuje, czy kierowca nie jest przemęczony — wtedy Twój Evoque zaproponuje Ci przerwę w jeździe.

A taką przerwę będzie można zrobić — poza autostradą — niemal wszędzie, bowiem Land Rovery bez trudu radzą sobie poza asfaltem. Jednak w przypadku Range Rovera przerwy w jeździe to raczej objaw zdrowego rozsądku i troski o bezpieczeństwo niż efekt zmęczenia. Trudno bowiem zmęczyć się szybko, siedząc na przednim fotelu, regulowanym elektrycznie w dwunastu kierunkach. Pamięć ustawień czyni zmianę za kierownicą z pasażerem przyjemnością.

Range Rover Evoque Foto: Land Rover
Range Rover Evoque

Jeszcze przed jazdą zaawansowany system wentylacji oczyści powietrze w aucie, a podczas jazdy dzięki jonizacji zadba o jego odpowiednią jakość. Precyzyjny system filtracji wyłapie pyły już od wielkości 2,5 mikrometra (PM 2,5). Kiedy zapadnie zmrok, a z tyłu jadą inne auta, lusterka Twojego Range Rovera automatycznie się przyciemnią. Jeżeli wybierzesz matrycowe reflektory LED, to one z kolei zadbają o to, aby inni kierowcy nie byli oślepiani nawet wtedy, kiedy jedziesz na światłach drogowych.

Ale to oczywiście nie wszystko, bo liczba elementów wyposażenia Range Rovera Evoque wykracza daleko poza objętość tej publikacji. Dlatego wspomnimy jeszcze o opcjach, które pozwolą Ci spersonalizować Twój samochód. Możesz na przykład wybrać dach w kontrastowym kolorze Narvik Black, przyciemniane szyby, kierownicę z perforowaną skórą czy oświetlenie wnętrza z możliwością regulowania koloru światła. A może zestaw audio klasy premium o mocy 380 watów? To wszystko jest możliwe. Czas przejść na inne miejsce parkingowe, bo „większy brat” już czeka. Jest wielki i luksusowy. Nazywa się...

Range Rover Velar

...i dostępny jest z szeroką paletą silników spalinowych — benzynowych i Diesla — oraz w wersji hybrydowej plug-in. Jako jeden z nielicznych producentów Land Rover opracował dla swojego luksusowego SUV-a nową generację rzędowych silników sześciocylindrowych. Ale że opcję „maksimum napędu” omawialiśmy już przy okazji opisu modelu Evoque, to tym razem zaproponujemy Ci rozsądny luksus. Ten napęd będzie mocny i dynamiczny, ale nie aż tak, żeby ktoś mógł posądzać kupującego o rozpustę czy rozrzutność. Nie każdy musi jeździć „rakietą” - dla takich Land Rover proponuje Range Rovera Sport, o którym jeszcze tutaj opowiemy.

Range Rover Velar Foto: Land Rover
Range Rover Velar

Kierowcom pragnącym luksusu i komfortu bez pisku opon zaproponujemy Velara z czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności dwóch litrów i mocy 250 koni mechanicznych. Mimo majestatycznej prezencji Velar to ultranowoczesne centrum multimedialne. Procesory użyte w pokładowych systemach inforozrywki są tak szybkie, że wszystko jest gotowe do użycia zaraz po uruchomieniu samochodu.

Wszelkie funkcje zintegrowano w ekranach dotykowych — dla Twojej wygody. Apple CarPlay i Android Auto to już dziś standard, ale Velar pozwala sparować z samochodem dwa smartfony jednocześnie. Zintegrowana aplikacja Spotify umożliwi Ci dostęp do 60 000 000 utworów. Słownie: sześćdziesięciu milionów! Oprogramowanie samochodu może być zdalnie aktualizowane, bez konieczności wizyty w serwisie. Pokładowy moduł internetowy potrafi przełączać się między różnymi operatorami dla uzyskania jak najlepszej przepustowości sieci.

Ale Velar potrafi znacznie więcej!

Range Rover Velar Foto: Land Rover
Range Rover Velar

Tak, jak Evoque, jego system wentylacji i klimatyzacji potrafi filtrować i jonizować powietrze w kabinie. Standardem jest elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika — jest duża, więc to istotne udogodnienie. System Terrain Response pozwoli Ci wybrać predefiniowane ustawienia dla różnych rodzajów nawierzchni, np. błota, żwiru czy śniegu. Już standardowe zawieszenie sprężynowe słynie z komfortu resorowania, ale jeżeli wymagasz jeszcze więcej, to nie ma problemu — możesz zamówić Velara z zawieszeniem pneumatycznym.

20-calowe koła z 10-ramiennymi felgami zapewnią Velarowi potężny wygląd, a matrycowe reflektory LED nadadzą swoim wzorem niepowtarzalną sygnaturę świetlną po zmroku. A co powiesz na przednie fotele regulowane aż w 14 kierunkach, w tym dwunastu elektrycznie? A może zestaw audio klasy premium sygnowany przez markę Meridian z 12 głośnikami i subwooferem o łącznej mocy 400 watów?

Range Rover Velar Foto: Land Rover
Range Rover Velar

Aktywny tempomat pomoże nie tylko na trasie i autostradzie, lecz także — dzięki asystentowi jazdy w korku — podczas jazdy po mieście. System centrujący auto na pasie ruchu znacząco obniży zmęczenie na długich trasach — jeżeli ktoś tego nigdy nie próbował, to nie ma nawet pojęcia, jak pomocne może być to rozwiązanie. Velar jedzie jak po szynach.

Ten model Range Rovera daje ogromne możliwości personalizacji. Jeżeli przywiązujecie wagę do każdego detalu w kabinie, to przygotujcie się na kilka miłych wizyt w salonie, bo opcji jest tak wiele, że za jednym razem trudno skonfigurować Velara precyzyjnie skrojonego dla indywidualisty. Tutaj nie wystarczy popatrzeć na zdjęcia — trzeba dotknąć, pogładzić. Wyczuć fakturę tkaniny i temperaturę aluminiowych wstawek. Postawić stopę na pedałach ze stali nierdzewnej, sprawdzić jak podsufitka w kolorze Ebony harmonizuje z obiciem foteli.

Jak kiedyś powiedział pewien koneser sprzętu audio hi-end: „Niuanse wysublimowanego brzmienia są dla tych, którzy je doceniają”. I takie właśnie są samochody z rodziny Range Rover. Poszukujący wyrafinowania, wymagający klient z pewnością doceni kunszt Land Rovera. A Ty?