Auto Świat Testy Porównania samochodów Range Rover Evoque i Volvo XC40 - dwa oblicza luksusu

Range Rover Evoque i Volvo XC40 - dwa oblicza luksusu

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Wyglądają tak wyzywająco, że nikomu nie trzeba podpowiadać: to SUV-y klasy premium. Co tutaj zwycięży: chłodno skandynawskie Volvo, czy egzotyczny Range Rover? Zmierzymy, zważymy i wszystko będzie jasne!

 Range Rover Evoque i Volvo XC40
Zobacz galerię (12)
Auto Bild
Range Rover Evoque i Volvo XC40
  • Range Rover to zawodnik wagi ciężkiej, ale jeździ całkiem żwawo
  • Volvo jest węższe i to czuć przy parkowaniu w mieście - jest łatwiej
  • Oba silniki benzynowe mają solidny apetyt, więc może diesel?

Każdy chciałby mieć szykowną chatę w pożądanej lokalizacji. Ale skąd wziąć na to kasę? Ceny metra kwadratowego w centrach miast i prestiżowych dzielnicach odlatują coraz bardziej. Studencka klitka za 300 000 zł?

Niestety, nic tu nie poradzimy. Ale możemy was trochę pocieszyć – testowane dzisiaj SUV-y oferują wszystko to, czego się oczekuje od dobrej nieruchomości. Zapewniają dobrą lokalizację, świetny widok dzięki dużej wysokości, a to wszystko zaprojektowane z wykorzystaniem najnowszych technik bezpieczeństwa. Gdzie je można znaleźć? W najbardziej pożądanych zakątkach salonów samochodowych, tam gdzie stoją najszlachetniejsze SUV-y.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

No dobrze, ruchomości od Land Rovera i Volvo też nie są tanie, ale jednak zdecydowanie tańsze niż reprezentacyjna rodzinna nieruchomość. Z benzynowymi silnikami, automatycznymi skrzyniami biegów i napędem na 4 koła oferują wszystko to, czego wymaga nowoczesny tryb życia w mieście, na drogach i autostradach.

W „księdze wieczystej” Evoque’a P200 Land Rover wpisał 200 KM z 2-litrowego silnika 4-cylindrowego, 9 automatycznie sortowanych biegów i urzędowe 340 niutonometrów momentu obrotowego. Za to maklerzy z Anglii żądają minimum 178 900 zł. Volvo bierze za XC40 T4 AWD co najmniej 174 300 zł – tyle kosztuje wersja Momentum, a do testu dostaliśmy pojazd w specyfikacji R-Design z wyjściową ceną 195 300 zł.

XC40 osiąga 190 KM i 300 Nm, silnik współpracuje z 8-stopniowym „automatem”. Brzmi ciekawie. Ale uwaga, w obu przypadkach trzeba liczyć gotówkę z rezerwą, bo za wiele elementów wyposażenia Land Rover i Volvo kasują ekstra. Po wyrównaniu poziomu wyposażenia, oczywiście, w miarę możliwości, Volvo notuje przewagę w cenie zakupu.

Range Rover waży 1927 kg, jest szerszy od Volvo o 13 cm i pali znacznie więcej. W obu przypadkach lepiej wybrać diesla - będzie taniej, a do atmosfery trafi znacznie mniej dwutlenku węgla. Tak, tak!

Ogólnie oba te obiekty są do siebie bardzo podobne. Mają sporo miejsca w środku, standard wykończenia jest wysoki. W kategorii „mieszkalności” widzimy w Range Roverze małą przewagę. Co prawda, szeroka konsola środkowa nieco ogranicza przestrzeń dla mieszkańców, jednak zarówno większa szerokość kabiny, jak i przyjemniej wyprofilowane przednie fotele zapewniają wysoki komfort w dalekich trasach. Szkoda tylko, że boczki wbijają się w dolne żebra kierowcy i pasażera.

W Volvo pasażerowie z tyłu siedzą na nisko umieszczonym i dość krótkim siedzisku, oparcie z kolei jest zbyt pionowo ustawione. Ale za to za to maksymalna pojemność bagażnika jest większa. Tyle że pakunki nie mogą też być zbyt ciężkie. Masa to fach Range Rovera. Ma nie tylko wyższą ładowność niż Volvo, ale też sam dużo waży. Z jednej strony ta ciężkość dodaje mu pewności, składa się na to też dobrze wyważone wspomaganie kierownicy. Także delikatnie pracujące zawieszenie wspiera wrażenie prowadzenia solidnego samochodu.

Z drugiej strony mocno wyhamowują go kilogramy, kiedy droga robi się kręta. Ponadto ESP musi się mocno starać, żeby utrzymać grubego Evoque’a w ryzach, kiedy przesadzisz z prędkością: próby szybkiego ominięcia przeszkody kończą się długo zblokowanym przednim kołem. Mimo ociężałości brytyjski SUV rozpędza się szybciej niż „szwed”. Przewagę zaledwie 10 KM przekłada w mierzalnie szybsze sprinty, lepszy zryw i nawet wyższą prędkość maksymalną. To po prostu dziwne!

Skutki? Tak, i to znaczące. W portfelu. Evoque „wypija” średnio 10,9 l/100 km, czyli aż o 1,5 l więcej niż Volvo, które też do oszczędnych nie należy. Niewiele pomaga mu tu z założenia sprytny system miękkiej hybrydy, który działa w 48-woltowej sieci i potrafi nie tylko rekuperować energię kinetyczną, lecz także delikatnie wspierać silnik spalinowy.

1997 centymetrów sześciennych walczy przeciwko 1927 kg żywej wagi – to musi palić, nawet w 2019 r. Silnik w Volvo ma łatwiejsze zadanie. I to nawet słychać. Czterocylindrowiec łagodnie sobie mruczy, jego cykle pracy wydają się jakby miększe. Obce są mu też szarpnięcia skrzyni biegów pod obciążeniem, które zdarzają się Range’owi. I tak przy okazji: absolutnie nie podoba nam się ten wystający przedmiot do wyboru zakresu jazdy automatycznej skrzyni. Żeby przejść z „D” na „R”, trzeba dwukrotnie popchnąć, nie zawsze opór tego dżojstika jest wyraźnie wyczuwalny.

W ogóle obsługa Volvo to filozofia sama w sobie: wszystko odbywa się na dotykowym ekranie, wiele funkcji jest pochowanych, trzeba się długo uczyć, by spamiętać, co gdzie jest. Range Rover także stawia na dotykowy monitor (a nawet na 2), ale klimatyzacja ma osobny panel sterowania z dotykowymi przyciskami. Jest on wykonany z błyszczącego czarnego plastiku, więc pięknie widać na nim wszystkie odciski palców. Mało to eleganckie, ale i tak elegancja i wyszukana forma pozostają głównymi magnesami tych SUV-ów.

Range Rover Evoque P200 AWD i Volvo XC40 T4 AWD - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuVolvoRange Rover
Przyspieszenie 0-50 km/h3,0 s3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,2 s9,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h16,1 s15,3 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h5,3 s (aut.)5,2 s (aut.)
Czas rozpędzania 80-120 km/h8,2 s (aut.)6,7 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1779/441 kg1927/503 kg
Rozdział masy (przód/tył)58/42 proc.60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,7/11,9 m11,8/11,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,1 m35,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,3 m35,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)63 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h68 dB (A)66 dB (A)
Spalanie testowe9,4 l/100 km10,9 l/100 km
Zasięg570 km610 km

Range Rover Evoque P200 AWD i Volvo XC40 T4 AWD - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

DaneJednostkaVolvo XC40Range Rover Evoque
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11401135
Szerokość wnętrza z przodu(mm)14701505
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)1020990
Zakres regulacji fotela(mm)240215
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)725740
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14401475
Wysokość nad głową z tyłu(mm)975960
Wysokość siedziska z tyłu(mm)335340

Indeks miejsca na nogi z tyłu zmierzono po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Range Rover Evoque P200 AWD i Volvo XC40 T4 AWD - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaXC40EVOQUE
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/pasekcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)19691997
Moc maksymalna (KM/obr./min)190/4700200/4500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)300/1400340/1250
Prędkość maksymalna (km/h)210216
Skrzynia biegówautomatyczna, 8-biegowaautomatyczna, 9-biegowa
Napędna cztery kołana cztery koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)460-1336472-1156
Pojemność zbiornika paliwa (l)5467
Marka i model opon testowanego autaPirelli P ZeroMichelin Pilot Sport 4 SUV
Rozmiar opon testowanego auta235/50 R 19235/50 R 20
Emisja CO2 (g/km)185214
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)2000/7501800/750

Range Rover Evoque P200 AWD i Volvo XC40 T4 AWD - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieXC40EVOQUE
Wersja wyjściowaT4 AWD R-DesignP200 AWD
Airbagi czołowe i boczne/kurtynyS/SS/S
Światła przeciwmgielne/ekran head-up/wirtualne zegary3750 zł (pakiet)/N/S990/4130/3180 zł
Reflektory statyczne LED/aktywne LEDS/3750 zł (skrętne, pakiet)S/9120 zł (matrycowe)
Klimatyzacja automatycznaS (1-strefowa lub 1140 zł 2-str.)S (2-strefowa)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/S2410 zł (pakiet, za obie opcje)
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczneS/S860/2410 zł (pakiet)
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DABS/S/1400 złS/S/1590 zł
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarnaS/S/SS/S/6060 zł (pakiet)
Automatyczna skrzynia biegów/adaptacyjne zawieszenieS/3880 złS/5250 zł
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterka/skóraS/S/S/1270 złS/S/S/11 230 zł
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa/kierownica1550/1750 zł za obie opcje1890/1850/1160 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat/aut. pokrywa bagażnikaS/7200 zł (pakiet)/SS/5490 (pakiet)/2410 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofaniaS/1870/2100 złS/S/S
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowyS/2400 złS/2280 zł
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania)7200 zł (pakiet)5490 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/SS/6060 zł (pakiet)
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyS/2960 złS/3050 zł
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie3000 zł/19 cali (2180 zł)4210 zł/20 cali (11 400 zł)

Range Rover Evoque P200 AWD i Volvo XC40 T4 AWD - ceny, gwarancja, utrata wartości (oceniane)

Gwarancja/cenyXC40EVOQUE
Cena wyjściowa195 300 zł178 900 zł
Utrata wartości po 3 latach i 90 tys. km44,1 proc.47,9 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat6 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 26 tys. km
Cena po doposażeniu220 090 zł238 890 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Range Rover Evoque P200 AWD i Volvo XC40 T4 AWD - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.VolvoRange Rover
Przestronność z przodu403129
Przestronność z tyłu302022
Pojemność bagażnika251717
Ładowność151011
Widoczność201415
Fotele, pozycja kierowcy302627
Ergonomia obsługi201314
Jakość wykończenia201718
Suma punktów200148153
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.VolvoRange Rover
Przyspieszenie251818
Elastyczność252122
Poziom hałasu151213
Skrzynia biegów151413
Zachowanie na drodze302725
Komfort jazdy302524
Układ kierowniczy151314
Średnica zawracania533
Skuteczność hamulców403132
Suma punktów200164164
KosztyMaks. pkt.VolvoRange Rover
Cena po doposażeniu503431
Utrata wartości151110
Zużycie paliwa301917
Wyposażenie – komfort402222
Wyp. – bezpieczeństwo302726
Ubezpieczenia1076
Gwarancja1589
Przeglądy10109
Su­ma punktów200138130
Wynik końcowy600450447
Miejsce w teście 1.2.

Range Rover Evoque P200 AWD i Volvo XC40 T4 AWD - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Test spalania range rover vs volvo
Test spalania range rover vs volvoŻródło: Auto Świat

Taniej jazdy tutaj nie będzie! Wyniki testu spalania przypominają ekoaktywistom z UE, że to diesle przyczyniły się do redukcji emisji dwutlenku węgla przez samochody osobowe. Auta benzynowe przy takiej masie i oporach powietrza mają ogromny apetyt na paliwo, który lawinowo rośnie przy każdym mocniejszym dodaniu gazu.

Range Rover Evoque P200 AWD i Volvo XC40 T4 AWD - podsumowanie

Oba SUV-y to świetny wybór, oczywiście, pod warunkiem że stać was na rachunki za paliwo. Zamiast marnować tyle benzyny do ciężkich SUV-ów lepiej wybrać diesla. Zarówno Evoque, jak i XC40 to auta, które możemy polecić, bo różnica punktowa na podium jest symboliczna. Różni je natomiast podział kompetencji na poszczególne dziedziny. Jeden jest trochę wygodniejszy, drugi zwinniejszy... Tabela punktacyjna bardzo się przyda!

A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków