• Range Rover to zawodnik wagi ciężkiej, ale jeździ całkiem żwawo
  • Volvo jest węższe i to czuć przy parkowaniu w mieście - jest łatwiej
  • Oba silniki benzynowe mają solidny apetyt, więc może diesel?

Każdy chciałby mieć szykowną chatę w pożądanej lokalizacji. Ale skąd wziąć na to kasę? Ceny metra kwadratowego w centrach miast i prestiżowych dzielnicach odlatują coraz bardziej. Studencka klitka za 300 000 zł?

Niestety, nic tu nie poradzimy. Ale możemy was trochę pocieszyć – testowane dzisiaj SUV-y oferują wszystko to, czego się oczekuje od dobrej nieruchomości. Zapewniają dobrą lokalizację, świetny widok dzięki dużej wysokości, a to wszystko zaprojektowane z wykorzystaniem najnowszych technik bezpieczeństwa. Gdzie je można znaleźć? W najbardziej pożądanych zakątkach salonów samochodowych, tam gdzie stoją najszlachetniejsze SUV-y.

No dobrze, ruchomości od Land Rovera i Volvo też nie są tanie, ale jednak zdecydowanie tańsze niż reprezentacyjna rodzinna nieruchomość. Z benzynowymi silnikami, automatycznymi skrzyniami biegów i napędem na 4 koła oferują wszystko to, czego wymaga nowoczesny tryb życia w mieście, na drogach i autostradach.

W „księdze wieczystej” Evoque’a P200 Land Rover wpisał 200 KM z 2-litrowego silnika 4-cylindrowego, 9 automatycznie sortowanych biegów i urzędowe 340 niutonometrów momentu obrotowego. Za to maklerzy z Anglii żądają minimum 178 900 zł. Volvo bierze za XC40 T4 AWD co najmniej 174 300 zł – tyle kosztuje wersja Momentum, a do testu dostaliśmy pojazd w specyfikacji R-Design z wyjściową ceną 195 300 zł.

XC40 osiąga 190 KM i 300 Nm, silnik współpracuje z 8-stopniowym „automatem”. Brzmi ciekawie. Ale uwaga, w obu przypadkach trzeba liczyć gotówkę z rezerwą, bo za wiele elementów wyposażenia Land Rover i Volvo kasują ekstra. Po wyrównaniu poziomu wyposażenia, oczywiście, w miarę możliwości, Volvo notuje przewagę w cenie zakupu.

Ogólnie oba te obiekty są do siebie bardzo podobne. Mają sporo miejsca w środku, standard wykończenia jest wysoki. W kategorii „mieszkalności” widzimy w Range Roverze małą przewagę. Co prawda, szeroka konsola środkowa nieco ogranicza przestrzeń dla mieszkańców, jednak zarówno większa szerokość kabiny, jak i przyjemniej wyprofilowane przednie fotele zapewniają wysoki komfort w dalekich trasach. Szkoda tylko, że boczki wbijają się w dolne żebra kierowcy i pasażera.

W Volvo pasażerowie z tyłu siedzą na nisko umieszczonym i dość krótkim siedzisku, oparcie z kolei jest zbyt pionowo ustawione. Ale za to za to maksymalna pojemność bagażnika jest większa. Tyle że pakunki nie mogą też być zbyt ciężkie. Masa to fach Range Rovera. Ma nie tylko wyższą ładowność niż Volvo, ale też sam dużo waży. Z jednej strony ta ciężkość dodaje mu pewności, składa się na to też dobrze wyważone wspomaganie kierownicy. Także delikatnie pracujące zawieszenie wspiera wrażenie prowadzenia solidnego samochodu.

Z drugiej strony mocno wyhamowują go kilogramy, kiedy droga robi się kręta. Ponadto ESP musi się mocno starać, żeby utrzymać grubego Evoque’a w ryzach, kiedy przesadzisz z prędkością: próby szybkiego ominięcia przeszkody kończą się długo zblokowanym przednim kołem. Mimo ociężałości brytyjski SUV rozpędza się szybciej niż „szwed”. Przewagę zaledwie 10 KM przekłada w mierzalnie szybsze sprinty, lepszy zryw i nawet wyższą prędkość maksymalną. To po prostu dziwne!

Skutki? Tak, i to znaczące. W portfelu. Evoque „wypija” średnio 10,9 l/100 km, czyli aż o 1,5 l więcej niż Volvo, które też do oszczędnych nie należy. Niewiele pomaga mu tu z założenia sprytny system miękkiej hybrydy, który działa w 48-woltowej sieci i potrafi nie tylko rekuperować energię kinetyczną, lecz także delikatnie wspierać silnik spalinowy.

1997 centymetrów sześciennych walczy przeciwko 1927 kg żywej wagi – to musi palić, nawet w 2019 r. Silnik w Volvo ma łatwiejsze zadanie. I to nawet słychać. Czterocylindrowiec łagodnie sobie mruczy, jego cykle pracy wydają się jakby miększe. Obce są mu też szarpnięcia skrzyni biegów pod obciążeniem, które zdarzają się Range’owi. I tak przy okazji: absolutnie nie podoba nam się ten wystający przedmiot do wyboru zakresu jazdy automatycznej skrzyni. Żeby przejść z „D” na „R”, trzeba dwukrotnie popchnąć, nie zawsze opór tego dżojstika jest wyraźnie wyczuwalny.

W ogóle obsługa Volvo to filozofia sama w sobie: wszystko odbywa się na dotykowym ekranie, wiele funkcji jest pochowanych, trzeba się długo uczyć, by spamiętać, co gdzie jest. Range Rover także stawia na dotykowy monitor (a nawet na 2), ale klimatyzacja ma osobny panel sterowania z dotykowymi przyciskami. Jest on wykonany z błyszczącego czarnego plastiku, więc pięknie widać na nim wszystkie odciski palców. Mało to eleganckie, ale i tak elegancja i wyszukana forma pozostają głównymi magnesami tych SUV-ów.

Range Rover Evoque P200 AWD i Volvo XC40 T4 AWD - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Volvo Range Rover
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s 3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s 9,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 16,1 s 15,3 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 5,3 s (aut.) 5,2 s (aut.)
Czas rozpędzania 80-120 km/h 8,2 s (aut.) 6,7 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1779/441 kg 1927/503 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc. 60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,7/11,9 m 11,8/11,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,1 m 35,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,3 m 35,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 63 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 66 dB (A)
Spalanie testowe 9,4 l/100 km 10,9 l/100 km
Zasięg 570 km 610 km

Range Rover Evoque P200 AWD i Volvo XC40 T4 AWD - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Dane Jednostka Volvo XC40 Range Rover Evoque
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1140 1135
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1470 1505
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 1020 990
Zakres regulacji fotela (mm) 240 215
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 725 740
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1440 1475
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 975 960
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 335 340

Indeks miejsca na nogi z tyłu zmierzono po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Range Rover Evoque P200 AWD i Volvo XC40 T4 AWD - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta XC40 EVOQUE
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek common rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1969 1997
Moc maksymalna (KM/obr./min) 190/4700 200/4500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 300/1400 340/1250
Prędkość maksymalna (km/h) 210 216
Skrzynia biegów automatyczna, 8-biegowa automatyczna, 9-biegowa
Napęd na cztery koła na cztery koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 460-1336 472-1156
Pojemność zbiornika paliwa (l) 54 67
Marka i model opon testowanego auta Pirelli P Zero Michelin Pilot Sport 4 SUV
Rozmiar opon testowanego auta 235/50 R 19 235/50 R 20
Emisja CO2 (g/km) 185 214
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 2000/750 1800/750

Range Rover Evoque P200 AWD i Volvo XC40 T4 AWD - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie XC40 EVOQUE
Wersja wyjściowa T4 AWD R-Design P200 AWD
Airbagi czołowe i boczne/kurtyny S/S S/S
Światła przeciwmgielne/ekran head-up/wirtualne zegary 3750 zł (pakiet)/N/S 990/4130/3180 zł
Reflektory statyczne LED/aktywne LED S/3750 zł (skrętne, pakiet) S/9120 zł (matrycowe)
Klimatyzacja automatyczna S (1-strefowa lub 1140 zł 2-str.) S (2-strefowa)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/S 2410 zł (pakiet, za obie opcje)
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczne S/S 860/2410 zł (pakiet)
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB S/S/1400 zł S/S/1590 zł
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna S/S/S S/S/6060 zł (pakiet)
Automatyczna skrzynia biegów/adaptacyjne zawieszenie S/3880 zł S/5250 zł
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterka/skóra S/S/S/1270 zł S/S/S/11 230 zł
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa/kierownica 1550/1750 zł za obie opcje 1890/1850/1160 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat/aut. pokrywa bagażnika S/7200 zł (pakiet)/S S/5490 (pakiet)/2410 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania S/1870/2100 zł S/S/S
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy S/2400 zł S/2280 zł
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) 7200 zł (pakiet) 5490 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/S S/6060 zł (pakiet)
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący S/2960 zł S/3050 zł
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 3000 zł/19 cali (2180 zł) 4210 zł/20 cali (11 400 zł)

Range Rover Evoque P200 AWD i Volvo XC40 T4 AWD - ceny, gwarancja, utrata wartości (oceniane)

Gwarancja/ceny XC40 EVOQUE
Cena wyjściowa 195 300 zł 178 900 zł
Utrata wartości po 3 latach i 90 tys. km 44,1 proc. 47,9 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 6 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 26 tys. km
Cena po doposażeniu 220 090 zł 238 890 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Range Rover Evoque P200 AWD i Volvo XC40 T4 AWD - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Volvo Range Rover
Przestronność z przodu 40 31 29
Przestronność z tyłu 30 20 22
Pojemność bagażnika 25 17 17
Ładowność 15 10 11
Widoczność 20 14 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 27
Ergonomia obsługi 20 13 14
Jakość wykończenia 20 17 18
Suma punktów 200 148 153
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Volvo Range Rover
Przyspieszenie 25 18 18
Elastyczność 25 21 22
Poziom hałasu 15 12 13
Skrzynia biegów 15 14 13
Zachowanie na drodze 30 27 25
Komfort jazdy 30 25 24
Układ kierowniczy 15 13 14
Średnica zawracania 5 3 3
Skuteczność hamulców 40 31 32
Suma punktów 200 164 164
Koszty Maks. pkt. Volvo Range Rover
Cena po doposażeniu 50 34 31
Utrata wartości 15 11 10
Zużycie paliwa 30 19 17
Wyposażenie – komfort 40 22 22
Wyp. – bezpieczeństwo 30 27 26
Ubezpieczenia 10 7 6
Gwarancja 15 8 9
Przeglądy 10 10 9
Su­ma punktów 200 138 130
Wynik końcowy 600 450 447
Miejsce w teście 1. 2.

Range Rover Evoque P200 AWD i Volvo XC40 T4 AWD - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Foto: Auto Świat
Test spalania range rover vs volvo

Taniej jazdy tutaj nie będzie! Wyniki testu spalania przypominają ekoaktywistom z UE, że to diesle przyczyniły się do redukcji emisji dwutlenku węgla przez samochody osobowe. Auta benzynowe przy takiej masie i oporach powietrza mają ogromny apetyt na paliwo, który lawinowo rośnie przy każdym mocniejszym dodaniu gazu.

Range Rover Evoque P200 AWD i Volvo XC40 T4 AWD - podsumowanie

Oba SUV-y to świetny wybór, oczywiście, pod warunkiem że stać was na rachunki za paliwo. Zamiast marnować tyle benzyny do ciężkich SUV-ów lepiej wybrać diesla. Zarówno Evoque, jak i XC40 to auta, które możemy polecić, bo różnica punktowa na podium jest symboliczna. Różni je natomiast podział kompetencji na poszczególne dziedziny. Jeden jest trochę wygodniejszy, drugi zwinniejszy... Tabela punktacyjna bardzo się przyda!

A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!