Francuz stawi czoła położonej najwyżej na świecie trasie rajdu górskiego, która kończy się na wysokości 4 301 metrów! Będzie to powrót francuskiego zespołu do klasycznego amerykańskiego wyścigu po pamiętnych zwycięstwach odniesionych w 1988 i 1989 roku.
Zobacz także
- Peugeot 208 T16 PP
- Peugeot 208 I
- Zobacz więcej
Kolejnym wyzwaniem, jakie stawia przed sobą Sébastien Loeb, będzie udział w wyścigu Pikes Peak Hill Climb i odkrycie jego 156 zakrętów, z którymi zmierzy się samodzielnie (bez pomocy pilota). Francuz będzie musiał także poradzić sobie z różnicą wysokości wynoszącą 1 500 metrów na dystansie mniejszym niż 20 kilometrów. Nadszedł czas na kolejny etap tego przedsięwzięcia: ujawnienie maszyny, w której triumfator Rajdowych Mistrzostw Świata spróbuje sięgnąć po zwycięstwo w Kolorado.
Odkrycie złóż złota w samym sercu gór Kolorado w lipcu 1858 roku przyciągnęło w okolice Pikes Peak około 100 tysięcy łowców fortun, chcących spełnić marzenia o bogactwie. Wiele rozczarowań później góra odzyskała dawny spokój i obecnie uznawana jest za National Historic Landmark. Jednak raz w roku spokój Pikes Peak zostaje przerwany przez inwazję równie hałaśliwą i żywiołową co gorączka złota.
Obecnie ponad 150 kierowców zasiada za kółkiem swoich samochodów, by wjeżdżać na szczyt w ramach tzw. „Wyścigu do chmur”. Pikes Peak International Hill Climb jest to najwyższy rajd górski na świecie i jednocześnie drugi po Indy 500 - najstarszym wydarzeniu na amerykańskiej scenie sportów motorowych. Zasady są proste: zawodnicy po kolei pokonują 20-kilometrową trasę pełną zakrętów, prowadzącą na szczyt o wysokości 4 301 metrów w możliwie najkrótszym czasie!
Dodatkowym utrudnieniem nie tylko dla kierowców, ale również ich maszyn jest brak tlenu, który może obniżyć moc silnika nawet o 30%. Udział w rajdzie jest zdaniem wymagającym zarówno zręczności i skrupulatnych przygotowań, jak i odrobiny szczęścia!!
Kierowcy wystartują w ponad 20 różnych kategoriach przeznaczonych m.in. dla samochodów, motocykli, przyczep motocyklowych i ciężarówek. Główna kategoria to klasa „Ultimate”, w której wystartuje Sébastien Loeb i jego Peugeot 208 T16 Pikes Peak. Zaplanowano kilka oficjalnych sesji treningowych, jednak jedyną szansą na zmierzenie się z całą trasą będzie start w dniu wyścigu!
Peugeot 208 T16 Pikes Peak został zaprojektowany i skonstruowany specjalnie na potrzeby słynnego amerykańskiego wyścigu.
„Jego proporcje znacznie różnią się o tych w modelu produkcyjnym 208” – zauważa Michael Trouvé, który jest odpowiedzialny za projekty w centrum stylistycznym Peugeota. „Ta różnica nadaje mu niemal drapieżny wygląd. Pomimo technicznych ograniczeń, takich jak szerokość, wysokość nadwozia, rozmieszczenie kół i silnika, wyprodukowaliśmy ekstremalną wersję 208”, dodaje.
Pozostaje zatem, by Sébastien Loeb odkrł potencjał wydajności 208 T16 Pikes Peak już 30 czerwca!
- 156 zakrętów - długość trasy - 19,9 kilometrów (obecnie całkowicie utwardzona)- wysokość startu - 2,865 metrów- wysokość mety - 4,301 metrów- rekord trasy - 9 m 46,164 s (Rhys Millen, Hyundai Genesis Coupé) - wyścig inauguracyjny - 1916. W tym roku odbędzie się 91. edycja. - europejscy kierowcy po raz pierwszy wzięli udział w wyścigu w 1984 roku.
Marka Peugeot wygrała wyścig w 1988 i 1989 roku, odpowiednio dzięki Ariemu Vatanenowi i Robby’emu Unserowi. Film Jean-Louisa Moureya z 1989 roku pod tytułem „Climb Dance” opowiada historię zwycięstwa odniesionego przez Ariego Vatanena w 1988 roku. W 2011 roku Nobuhuro „Monster” Tajima (Suzuki SX4) został pierwszym kierowcą, któremu wjazd na szczyt zajął mniej niż 10 minut (9 m 51,278 s).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoGaleria zdjęć
Peugeot 208 T16 Pikes Peak
Peugeot 208 T16 Pikes Peak
Peugeot 208 T16 Pikes Peak
Peugeot 208 T16 Pikes Peak
Peugeot 208 T16 Pikes Peak dla Sebastiena Loeba
Peugeot 208 T16 Pikes Peak
Peugeot 208 T16 Pikes Peak dla Sebastiena Loeba
Peugeot 208 T16 Pikes Peak dla Sebastiena Loeba
Peugeot 208 T16 Pikes Peak dla Sebastiena Loeba
Peugeot 208 T16 Pikes Peak dla Sebastiena Loeba
Peugeot 208 T16 Pikes Peak dla Sebastiena Loeba