Wszystko zaczęło się w 1967 roku – dwaj mechanicy Hans Werner Aufrecht i Erhard Melcher założyli warsztat, w którym zamierzali konstruować silniki do samochodów wyścigowych. Litery AMG pochodzą od nazwisk obu mechaników: Aufrecht, Melcher oraz Grossaspach – miejscowości, gdzie urodził się pierwszy z założycieli firmy.

Pierwszy – dość niespodziewany – sukces firma AMG odniosła w 1971 r., kiedy przygotowany przez nią Mercedes AMG 300 SEL 6.8 zwyciężył w swojej klasie w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps w Belgii.

Pięć lat później – w 1976 r. powstała w Affalterbach (koło Stuttgartu) fabryka sportowych samochodów. Firma do dziś nie zmieniła siedziby, z tym że pracuje w nie nie kilku mechaników, lecz 1500 pracowników.

Od początku istnienia firmy AMG obowiązuje w niej zasada: jeden człowiek, jeden silnik. Oznacza ona, że jeden mechanik zajmuje się silnikiem od początku jego montażu do końca. Nazwisko mechanika umieszczane jest na tabliczce przymocowanej do głowicy silnika. Gdy silnik trafia do AMG do remontu, zajmuje się nim ten sam mechanik, który go wcześniej składał.

Wersje AMG Mercedesów mają nie tylko wzmocnione silniki – przerobione są w nich także zawieszenia, układy hamulcowe, wydechowe, skrzynie automatyczne mają inne oprogramowanie. Wersje AMG wyróżniają się także dodatkowym oznaczeniem i specjalnie opracowanymi felgami.

Początkowo AMG zajmowała się przerabianiem modeli Mercedesów na potrzeby sportu i dla specjalnych klientów. Od 1990 r. AMG rozpoczęła współpracę z Mercedesem, a w 2005 r. w całości przeszła w ręce Daimler AG.

Dziś Mercedes-AMG to duża firma zatrudniająca 1500 pracowników, w 2016 r. wyprodukowała blisko 100 tys. najmocniejszych wersji Mercedesów, z czego ponad 1100 sztuk trafiło do Polski.