Auto Świat Mitsubishi Outlander PHEV: elektryczna rewolucja

Mitsubishi Outlander PHEV: elektryczna rewolucja

Autor Radosław Turek
Radosław Turek

Mitsubishi Outlander PHEV jest pierwszym tak zaawansowanym hybrydowym SUV-em. I aż trudno uwierzyć, że nikt wcześniej na to nie wpadł!

Mitsubishi Outlander PHEV: elektryczna rewolucja
Zobacz galerię (10)
Auto Świat
Mitsubishi Outlander PHEV: elektryczna rewolucja

Elektryczne samochody wciąż budzą kontrowersje. Jest ich coraz więcej na rynku, choć z trudem dostrzega się jakiś radykalny wzrost zainteresowania nimi. Producenci jednak się nie poddają i ciągle szukają nowych rozwiązań na zwalczenie głównego wroga aut zasilanych prądem, czyli niskiego zasięgu. Opel zaprojektował Amperę z range extenderem. Mitsubishi poszło o krok dalej i wprowadziło na rynek Outlandera PHEV z motorem spalinowym, dwoma silnikami elektrycznymi i generatorem prądu.

Wbrew pozorom budowa, jak i zasada działania układu napędowego w Mitsubishi są proste, a co ważniejsze – skuteczne. Pod maską znajdują się: silnik elektryczny (60 kW), wolnossący motor benzynowy 2.0 (121 KM) i generator prądu. Między osiami pod podłogą umieszczono litowo-jonowy akumulator oraz 45-litrowy bak paliwa, a nad tylną osią zamontowano drugi silnik elektryczny (60 kW), który stale napędza koła tylne. Tak zaprojektowany układ pozwolił na proporcjonalne rozłożenie masy, co z kolei przekłada się na poprawę właściwości jezdnych.

Z założenia Outlander PHEV jest autem elektrycznym. System PHEV OS pilnie czuwa nad pracą układu, tak by jak najdłużej można było podróżować w trybie EV. Na pełnej baterii uda się pokonać ok. 50 km. Kiedy akumulator słabnie, do gry automatycznie włącza się jednostka spalinowa. W trybie hybrydowym szeregowym zasila ona wyłącznie generator, który ładuje baterie (rozwiązanie znane z Ampery). Innowacją jest trzeci tryb hybrydowy równoległy, w którym motor spalinowy jednocześnie zasila generator i przenosi moc na koła przednie! W tym czasie cały czas pracują silniki elektryczne, a maksymalną moc zestawu szacuje się na ok. 280 KM (choć system zawsze dąży do oszczędzania energii).

Mitsubishi Outlander PHEV: elektryczna rewolucja
Mitsubishi Outlander PHEV: elektryczna rewolucjaŻródło: Auto Świat

Co ciekawe, w Outlanderze PHEV nie ma skrzyni biegów. Silnik łączy sięz kołami za pośrednictwem mokrego sprzęgła wielopłytkowego. Warto również wspomnieć o: stałym napędzie 4x4, maksymalnym zasięgu wynoszącym niespełna 800 km, przyspieszeniu lepszym niż w benzyniaku i dieslu oraz średnim spalaniu, które podczas jazd po mieście, autostradzie i górskich drogach nie przekroczyło 5 l/100 km!

Elektryczny Outlander to auto, które bardzo dobrze się prowadzi. Jest przewidywalny i pewny. Komfort także stoi na wysokim poziomie. Możemy pokusić się nawet o stwierdzenie, że spędza się w nim czas przyjemniej niż w wersji spalinowej. Przez pogrubioną przednią szybę do wnętrza dociera głównie dźwięk powietrza opływającego karoserię. Mitsubishi dokonało wielkiego postępu, tym samym może zrewolucjonizować rynek aut elektrycznych. Trzymamy kciuki za technikę, która zapewnia komfort psychiczny w aucie zasilanym prądem!

Silnik - typ/cylindry/zaworyspalinowy ben. + 2x elektryczny
Pojemność spalinowy1998 cm3
Moc maks.121 KM/obr./min + 2x 60 kW
Poj. bagażnika591 l
Masa własna1810 kg
Rozstaw osi2670 cm
Wymiary (dł./szer./wys.)4655/1800/1680 cm
Przysp. 0-100 km/h*11,0 s
Prędkość maks.*170 km/h
Śr. spalanie*1,9 /100 km
Cena176 990 zł

* Dane fabryczne

CZYTAJ WIĘCEJ:

Autor Radosław Turek
Radosław Turek
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków