To, co japońska marka uczyniła z silnikiem Diesla może nie być zrozumiałe. Przynajmniej na pierwszy rzut oka. Niewtajemniczonym wystarczy wiedzieć, że nowa rodzina silników zawiera ciekawostki techniczne i jest wyjątkowo oszczędna. Przykładowo 1,8-litrowy, 150/konny motor montowany w Mitsubishi ASX zadowala się spalaniem 5,5 l/100 km przy emisji 145 gramów dwutlenku węgla na kilometr.

Jeśli ktoś nie przepada za specyficznym językiem techniki wyrażanym kombinacjami liczb i symboli, to ostrzegamy – teraz będzie ciężka przeprawa! 4N13 – 14,9:1 – TF035. Oto kody nowej techniki dieslowskiej. 4N13 to nazwa silnika, którego stopień sprężania wynosi zaledwie 14,9 do jednego i jest to aktualny rekord świata wśród silników wysokoprężnych. TF035 oznacza turbosprężarkę o zmiennej geometrii, pomocną podczas oszczędnej jazdy na niskich obrotach.

Przewaga nowej rodziny aluminiowych jednostek napędowych wykorzystujących wtrysk typu common rail ma wynikać z wyjątkowej kultury pracy, dobrego wyciszenia, zredukowanej emisji zanieczyszczeń (w szczególności tlenków azotu), zwiększonej niezawodności i poprawy osiągów samochodu. A jeżeli ktoś nie ma jeszcze dość, to niech zapamięta, że nowa rodzina silników z systemem MIVEC może się pochwalić kolejną światową nowością wśród diesli – zmiennymi fazami rozrządu po stronie ssącej. Dobra wiadomość: na dziś to już wszystkie informacje. Brawa za wytrwałość!