Na wstępie przestroga:montaż zamka centralnego nie jest operacją szczególnie trudną, wymaga jednak pewnej smykałki do mechaniki (połączenia elektryczne są bardzo proste). Jeżeli lubisz pracę przy aucie, sprawia ci satysfakcję to, że coś samodzielnie wykonałeś, i możesz odżałować na montaż cały dzień (bo szybciej raczej się nie uda), to warto zabierać się do roboty. Jeśli nie – lepiej pojedź do dowolnego warsztatu alarmiarskiego, w którym za 300-400 zł (koszt materiału i robocizny w typowym, 4-drzwiowym aucie) zrobią to za ciebie.

Montaż centralnego zamka - Komfort za grosze Foto: Auto Świat
Montaż centralnego zamka - Komfort za grosze

Zakup zamka - Jeśli chcesz skorzystać z usług warsztatu, zamka nie kupuj (fachowcy wolą własne źródła!). Jeśli wybierasz samodzielny montaż, największy wybór masz na Allegro.pl (ceny od 35 zł za zestaw zwykły, a od 70 zł za zestaw ze sterownikiem radiowym). Zbliżone ceny są na giełdach alarmiarskich i samochodowych, a nieco wyższe – w sklepach z akcesoriami.

Kup kompletny zestaw dopasowany do twoich potrzeb (piloty?). Wcześniej zapytaj sprzedawcę (np. e-mailem), czy będzie pasował do twojego auta. Odpowiedź pozytywna to podstawa do narzekań (i zwrotu pieniędzy), gdy coś będzie nie tak (np. gdy siłowniki okażą się za słabe).

strona 2

Przeklęte boczki - Są auta, w których zdjęcie boczków tapicerskich wymaga tylko wkrętaka i zajmuje kilka minut. Jednak zdecydowanie więcej jest takich, w których jest to kłopotliwe i czasochłonne, a na dodatek wymaga znacznej pomysłowości od osoby, która nie robi tego na co dzień. Najgorsze jest jednak to, że bardzo często łamią się przy tym plastikowe spinki, bez których ponowne założenie boczka jest niemożliwe. Radzimy zachować dużą ostrożność!

Montaż centralnego zamka - Komfort za grosze Foto: Auto Świat
Montaż centralnego zamka - Komfort za grosze

Miejsce montażu - Najtrudniej o rozsądne wskazówkina temat montażu siłowników. Powód jest bardzo prosty: w każdym aucie robi się to inaczej. Właśnie dlatego nie polecamy samodzielnej instalacji osobom bez elementarnej smykałki do mechaniki.

Możemy podać tylko kilka ogólnych wskazówek.

Po pierwsze, należy przestrzegać zaleceń zawartych w instrukcji producenta. Oś siłownika musi być naprawdę równoległa do poruszanego przezeń cięgna blokującego rygiel zamka.

Po drugie, po wyborze miejsca montażu, a przed przykręceniem siłownika sprawdź, czy nie będzie on kolidował z szybą (gdy otwierasz okno, chowa się ona w drzwiach!).

Po montażu jeszcze raz sprawdź, czy szybę opuszcza się bez problemów!

strona 3

Połączenia kablowe - Jeśli, tak jak radziliśmy, kupiłeś kompletny zestaw, to po prostu połączysz przewody o odpowiednich kolorach. Problemy sprawia zwykle przeciągnięcie kabli zakończonych patentowymi wtyczkami przez przelotki w drzwiach. Nasza rada: przetnij przewody, przeciągnij i połącz ponownie. Po montażu okablowania sprawdź, czy nie koliduje ono z szybami drzwi!

Przewód zasilający centralki sterującej zamka musi być podłączony do obwodu auta chronionego bezpiecznikiem (np. do oświetlenia wnętrza)!

Montaż centralnego zamka - Komfort za grosze Foto: Auto Świat
Montaż centralnego zamka - Komfort za grosze

Pułapki podczas montażu

Demontaż boczków tapicerskich - Amatorom najwięcej kłopotów sprawia zwykle demontaż i montaż boczków drzwi. Uwaga – w wielu autach duża część spinek będzie kwalifikować się do wymiany!

Poprowadzenie przewodów - Istniejące przepusty kablowe mogą nie pozwolić na dołożenie dwu, a tym bardziej pięciu dodatkowych przewodów. Trzeba wtedy wykonać dodatkowe „przelotki”.

Czasem trzeba przeciąć - Przewodów zakończonych patentowymi wtyczkami zwykle nie uda się przeciągnąć przez przelotki. Czasem najprostsze okazuje się przecięcie i ponowne połączenie.

Kostki połączeniowe - Cięgna łączy się najczęściej za pomocą kostek z 3 śrubkami. Uwaga – nie należy ich przedwcześnie dociągać „do końca”, bo gwinty zwykle nie są szczególnie solidne!