Wolnossący wcale nie musi oznaczać przestarzały. 1,8-litrowy silnik benzynowy spod maski nowej Toyoty Avensis posiada 16-zaworową głowicę oraz system Valvematic. Rozwiązanie polega na zastosowaniu dwóch wariatorów zmiennych faz rozrządu oraz bezstopniowego i płynnie realizowanego wzniosu zaworowego. Co to daje? Zwiększa moc silnika, poprawia jego osiągi oraz w tym samym czasie ogranicza zapotrzebowanie na paliwo. Rozwiązanie jest stosowane w autach Toyoty od kilku lat, a w tym czasie pokazało swoje dwie zalety. Okazuje się bezawaryjne i w dużej mierze pozwala na wypełnienie wymogów normy emisji spalin Euro VI.
Silnik 1,8 Valvematic ma wtrysk wielopunktowy. „Klasyczny” sposób dostarczania paliwa do cylindra został wybrany przez Toyotę z kilku powodów. Inżynierowie wyszli z założenia, że rozwiązanie choć mało nowoczesne, jest sprawdzone. A to obniży koszty eksploatacji i zwiększy niezawodność auta. Japońskim zwyczajem jednostka została uzupełniona wyposażona w bezobsługowy, łańcuchowy napęd rozrządu.
Toyota Avensis 1,8 Valvematic - duża moc, niska masa!
Benzynowy motor z Japonii oferuje dobrą sprawność. Z pojemności 1,8 litra inżynierom udało się wygenerować przyzwoite 147 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy ma wartość 180 Nm i jest on dostępny już przy 4 tysiącach obrotów. Jednostka napędowa nie jest w zasadniczy sposób ograniczana masą nowej Toyoty Avensis. Model w wersji sedan waży 1370, a kombi 1405 kilogramów. To niskie wartości w segmencie D.
Toyota Avensis z nadwoziem 4-drzwiowym wyposażona w silnik 1,8 Valvematic i skrzynię manualną osiąga pierwszą setkę po 9,4 sekundy. Wersja kombi potrzebuje o 0,3 sekundy więcej. Dynamika na szczęście nie winduje wyników spalania. Wolnossący motor w cyklu miejskim potrzebuje 8,1 litra na pokonanie stu kilometrów. W cyklu mieszanym zapotrzebowanie na benzynę spadnie do 6, a poza miasta 4,9 litra.
Auto można również skonfigurować z automatyczną przekładnią Multidrive S. Bezstopniowa skrzynia pracuje płynnie i sprawdza się podczas jazdy w mieście. Dodatkowo została dopracowana pod kątem oszczędności. Wyniki spalania nowej Toyoty Avensis z przekładnią automatyczną są mniejsze niż w przypadku wersji ze skrzynią manualną. Zestawienie motoru 1,8 Valvematic ze skrzynią Multidrive S oznacza zapotrzebowanie na paliwo w mieście na poziomie 8, a poza miastem 4,8 litra.
Toyota Avensis 1,8 Valvematic ma długą listę zalet, a ponadto jest stosunkowo tania. Za auto należy zapłacić minimum 89 900 złotych. Wartość wypada atrakcyjnie na tle najpoważniejszych konkurentów. Dla przykładu najtańsza Insignia kosztuje niespełna tysiąc, a Passat niespełna dwa tysiące złotych więcej.
Silnik 1,8 Valvematic montowany pod maską nowej Toyoty Avensis stanowi dobry wybór. Wolnossący benzyniak jest nowoczesny, dynamiczny i całkiem oszczędny. Jako że wartości te zostały zestawione z rozsądną ceną, klientom z segmentu D bez wątpienia ciężko będzie zignorować kandydata z Japonii.
Materiał powstał przy współpracy z Toyotą.