Udało nam się dotrzeć do pierwszych projektów nowych modeli opracowywanych w biurach projektowych francuskiej trójki. Dwa z nich, powstające w grupie PSA, zaliczane będą do segmentu premium, natomiast trzeci, przygotowywany przez Renault, ma trafić do szerszej grupy odbiorców w zyskującej coraz większą popularność klasie crossoverów.
Najwcześniej na rynku, bo już pod koniec przyszłego roku, pojawi się model Citroëna z rodziny DS (obecnie obejmuje ona DS3, DS4, a wkrótce również DS5). Będzie to najmniejszy przedstawiciel gamy, wyglądem nawiązujący do pokazanego podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2009 roku konceptu Revolte, dla projektantów którego natchnienie stanowiło z kolei legendarne już 2CV. Będziemy mieli zatem do czynienia z reinkarnacją słynnej „kaczki”, choć w przeciwieństwie do niej DS2 nie będzie już prostą i tanią konstrukcją.
Auto powstanie na bazie obecnej generacji C3 i z tym modelem podzieli także część jednostek napędowych. Plany obejmują wykorzystanie silników o mocach od 60 do 100 KM, w tym także 70-konnego diesla 1.4 HDi. W późniejszym okresie nie wyklucza się uzupełnienia oferty o wersję hybrydową, spalinowo-elektryczną. Poza oryginalną stylistyką nadwozia DS2 będą wyróżniać dodatkowo tylne drzwi otwierane „pod wiatr”.
W nowocześnie wykończonym wnętrzu będą mogły podróżować 4 osoby. Według wstępnych informacji bazowa wersja DS2 ma kosztować około 10 tys. euro.Drugi z projektów powstaje w studiu Peugeota i świadczy o tym, że marka nadal jest zainteresowana obecnością w klasie wyższej. Rolę flagowej limuzyny koncernu pełni obecnie model 508, ale w 2013 roku może ją przekazać nowemu, 4-drzwiowemu coupé 601 (to powrót do nazwy samochodu Peugeota z roku 1933). Auto wykorzysta zresztą zmodyfikowaną płytę podłogową 508 i niektóre 4-cylindrowe jednostki napędowe, w tym 1.6 turbo o mocy 204 KM.
W segmencie premium nie może zabraknąć silników 6-cylindrowych, dlatego też Peugeot przymierza się do zaoferowania silnika benzynowego 3.0 V6 o mocy 280 KM oraz opracowywanego wspólnie z Jaguarem, nowego motoru wysokoprężnego o mocy 275 KM. Co ciekawe, poza wersjami z napędem na przód w sprzedaży dostępne będą odmiany 4x4 bazujące na rozwiązaniach technicznych modelu 508 Outdoor (auto zadebiutuje jesienią tego roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie).
Na rok 2013 zapowiadane jest wprowadzenie do produkcji seryjnej trzeciego z opisywanych projektów, autorstwa Renault. Ten koncern nie miał dotychczas w swojej ofercie crossovera, a produkowany we współpracy z Samsungiem Koleos nie odniósł sukcesu w Europie. Władze firmy najwyraźniej uznały, że najwyższa pora to zmienić, tym bardziej że małe auta z terenową stylizacją cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów. Model (nazwa kodowa X87) powstanie na bazie Nissana Juke’a, ale wymiarami nadwozia bliżej mu będzie do większego Qashqaia.
Laurens van den Acker, szef stylistów marki, zadba o wygląd zgodny z najnowszymi trendami. Auto dostępne będzie zarówno z napędem na przód, jak i 4 koła oraz z małymi silnikami turbodoładowanymi (m.in. benzynowy 1.2/100 KM i diesle 1.5 dCi/75-110 KM). Nie zapadła jeszcze decyzja o lokalizacji produkcji crossovera, choć najpoważniejszym kandydatem wydaje się fabryka Renault w Valladolid w Hiszpanii (obecnie przystosowywana do montażu elektrycznego samochodu miejskiego Twizzy).
Podsumowanie - Jestem pod wrażeniem pracy stylistów. Choć wszystkie prezentowane przez nas wizualizacje to wstępne projekty, to jednak mam nadzieję, że auta w podobnych formach ujrzymy w ciągu najbliższych 2 lat na ulicach. DS2 ma potencjał by stać się pojazdem kultowym, natomiast 601 stanowi potwierdzenie powrotu marki na pozycję lidera w samochodowym designie. Renault powinno z kolei przyspieszyć debiut rynkowy swojego crossovera.