Pod koniec analizowanego okresu średnie ceny były o 4,4% wyższe niż w trzecim kwartale 2004 roku (w drugim kwartale wzrost cen w ujęciu "rok do roku" wyniósł 3,9%).

Sprzedaż nowych samochodów w Europie wzrosła zaledwie o 0,2% w porównaniu do poprzednich 12 miesięcy. Poza imponującym wzrostem w segmencie niższym średnim, w pozostałych segmentach sprzedaż aut spadła. Największe załamanie odnotował segment samochodów mini (-10,3%); tam także wzrost cen był największy - średnio o 6%.

David Green, szef grupy motoryzacyjnej PricewaterhouseCoopers w Polsce, powiedział: "Wprowadzanie nowych modeli aut i udoskonalanie już obecnych na rynku w ciągu ostatnich 12 miesięcy stymuluje zwiększenie wolumenu sprzedaży, a w konsekwencji wpływa na wzrost cen. W segmencie aut mini średnia cena jest o około 3 tys. euro niższa niż w segmencie małych samochodów, a stosowane marże są generalnie niskie. Dlatego ustalenie właściwych cen w salonie jest kluczową kwestią. Co więcej, modele mini mogą być produkowane nawet przez ponad 10 lat, dlatego niezwykle ważne jest ustalenie stabilnej marży na nowe modele."

Według opracowanej przez PricewaterhouseCoopers analizy European New Car Price Index najdroższym pod względem cen samochodów rynkiem europejskim jest Dania. Ceny nowych samochodów są tam nawet o 93% wyższe niż średnio w strefie euro. W trzecim kwartale br. najtańszym pod tym względem krajem była Szwajcaria, gdzie ceny utrzymywały się na poziomie 10% poniżej średniej dla strefy euro.

Ceny detaliczne samochodów w Polsce są obecnie 4% niższe od średniej europejskiej. W odpowiedzi na gwałtowne załamanie sprzedaży aut zahamowaniu uległ wzrost cen. Ceny modeli z silnikami wysokoprężnymi (ich udział w rynku sięga 30%) nieznacznie rosną, podczas gdy ceny aut wyposażonych w silniki benzynowe spadają.

Sprzedaż nowych samochodów w naszym kraju jest obecnie o 32% niższa niż przed rokiem. Wolumen sprzedaży zmniejszył się praktycznie we wszystkich segmentach - najwyraźniej w odniesieniu do modeli mini i małych aut. Tylko sprzedaż w segmencie SUV wzrasta.

Obraz pięciu największych rynków jest niejednoznaczny. W Niemczech i Francji sprzedaż lekko wzrosła, natomiast w zakresie cen odnotowano w tych krajach wzrost na poziomie 3% rocznie. Bardziej zdecydowane tendencje wzrostowe - zarówno w odniesieniu do cen, jak i wolumenu sprzedaży - zanotował rynek hiszpański. Z kolei we Włoszech samochody sprzedawały się gorzej niż w poprzednim okresie (spadek o 5% w ujęciu rok do roku). Spadkowi towarzyszył największy w całej Europie wzrost cen. Na rynku brytyjskim ceny zaczęły rosnąć szybciej niż dotąd, chociaż tendencji tej towarzyszyło dalsze kurczenie się rynku.