Auto Świat Opony całoroczne - te same na okrągło

Opony całoroczne - te same na okrągło

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Jakie opony założyć na zimę? Ten dylemat dręczy większość kierowcówkażdej jesieni. Dzięki licznym kampaniom sponsorowanym przez firmyoponiarskie Polacy wiedzą, że jeden komplet opon na cały rok to za mało.Czy aby na pewno? Może to tylko kolejna sztuczkawielkich koncernów?

Opony całoroczne - te same na okrągło
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Opony całoroczne - te same na okrągło

W końcu w ofercie tych firm znajdują się teżopony całoroczne! Z drugiej strony każdy słyszał powiedzenie: "Jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego". Czy ta zasada dotyczy również opon? Ogumienie całoroczne powinno znosić zarówno letnie upały, jak i siarczyste mrozy.

Tylko czy to jest w ogóle możliwe? Renomowane firmy oponiarskie, takie jak Bridgestone, Continental i Michelin, ostrzegają, że optymalne właściwości jezdne zapewniają w zależności od warunków jazdy odpowiednio dobraneopony sezonowe. "Optymalny poziom bezpieczeństwaw każdych warunkach drogowych można osiągnąć tylko wtedy, gdy w odpowiednim momencie zastosujemy opony letnie lub zimowe" - to cytat z wypowiedzi szefa działu konstrukcyjnego firmy Continental, dr Burkharda Wiesa. Za to Christian Fischer, rzecznik prasowy niemieckiego oddziału firmy Goodyear, jest zgoła innego zdania: "Dzięki nowym technologiom, opona całoroczna stała się dla wielu kierowców bezpieczną alternatywą". I komu tu wierzyć?

Postanowiliśmy to sami sprawdzić na przykładzie aktualnych modeli opon całorocznych w rozmiarze 195/65 R 15. Test obejmował próby w każdych warunkach: na śniegu, na suchym i na mokrym asfalcie. Opona zimowa oraz letnia, jako opony referencyjne, startowały obok opon całorocznych w każdej z prób. Przy 21°C na początku swoją wyższość mogła oczywiście pokazać opona letnia. Do zatrzymania testowego autaze 100 km/h na takim ogumieniu wystarczyło zaledwie 38,4 m. Samochód na najlepszych w tej dziedzinie oponach całorocznych, Pirelli P 2500, potrzebował i tak aż o całą długośćwi'cej niż na oponach letnich. Na oponach zimowych jest jeszcze gorzej - droga hamowania wydłuża się o kolejną długość samochodu.

Przyczynamiporażki są lamelki (nacięcia na bieżniku) oraz mieszanka gumowa o znacznie mniejszej sztywości. Trzeba jednak przyznać, że przewaga opon całorocznych w tej dziedzinie nie jest wcale oczywista. Ogumienie całoroczne firmy Toyo i Kumho też zapewnia wyniki zaledwie na poziomie opon zimowych. Należy im się za to czerwona kartka.

A co z mokrą nawierzchnią? Również tu opony całoroczne nie są w stanie skutecznie nawiązać walki z oponami letnimi. Bardziej stabilna budowa opony daje na suchej nawierzchni znaczną przewagę. Za to przy temperaturach ujemnych opona letnia gwałtownie traci przewagę. Na rozjeżdżonym, wyślizganymśniegu auto wyposażone w ogumienie letnie potrzebuje dwa razy dłuższej drogi hamowania od opony zimowej. Ale tego spodziewaliśmy się już po wcześniejszych testach.

A opony całoroczne? Okazuje się, że gumy Goodyeara, Toyo i Vredesteina na śniegu i lodzie są w swoim żywiole. Wprawdzie nie dorównują wysokiemu poziomowi referencyjnej, typowej opony zimowej, jednak w zupełności wystarczają do bezpiecznej jazdy w typowych warunkach zimowych.

Zasługują w pełni na oznakowanie jako opony zimowe. Nawet nie do końca "zimowe" opony Hankook, Pirelli i Kumho spisują się w warunkach zimowych co najmniej dostatecznie. Jeżeli więc mamy choć trochę zaufania do drogowców i nie mieszkamy przy drodze o ostatniej kolejności odśnieżania, to zakup opon całorocznych nie będzie przejawem braku odpowiedzialności. Ba, nawetw niektórych sytuacjach(np. w czasie deszczowej, niezbyt mroźnej zimy) może się okazaćbezpieczniejszym wyborem niż inwestycja w opony zimowe.

Korzystanie z jednego tylko kompletu opon przez cały rok to kusząca perspektywa. Niestety nie dla każdego. Opony całoroczne zadowolą głównie mieszkańców odśnieżanych miast. Kierowcy mocnych samochodów i osoby jeżdżące przez cały rok na długich trasach powinni zdecydować się na opony sezonowe.Czym różnią się od siebie opony? Nie da się stworzyć opony, która sprawowałaby się idealnie w każdych warunkach. Dlatego konstruktorzy muszą zdecydować się na pewne kompromisy. Opona, która będzie prowadziła się doskonale na śniegu i oblodzonej drodze, z całą pewnością zawiedzie podczas szybkiego pokonywania ostrych łuków na krętym torze. Na śniegu najlepiej sprawdzają się opony miękkie, o agresywnym, głęboko ponacinanym bieżniku.

Do dynamicznej jazdy na suchej nawierzchni najlepsza jest twarda opona o bieżniku sztywnym i płytkim. Stosunkowo największych kompromisów wymagastworzenie opony całorocznej. Konstruktorzy wybrnęli z tego zadania, łącząc cechy obu typów ogumienia. Większość opon typu "all season" ma bieżnik, który po zewnętrznej stronie wyposażonow sztywne kostki przypominające te z opony letniej, za to środkowa część bieżnika o agresywnej rzeźbie z licznymi lamelkami jest zbliżona konstrukcyjnie do opony zimowej. Również mieszanka gumowa stanowi kompromis - jest mniej sztywna niż w oponie letniej, ale też nie aż tak miękka, jak w zimówkach.Opony całoroczne z pewnością nie są właściwym wyborem dla osób mieszkających w regionach, gdzie zimy są naprawdę srogie.Aby sprostać odmiennym oczekiwaniom stawianym oponom w różnych warunkach drogowych,konstruktorzy musielizdecydować się na wiele kompromisów. Dlatego nie należy oczekiwać od opony całorocznej zbyt wiele. W specyficznych warunkach nigdy nie dorówna ona oponom wyspecjalizowanym. Jednak dla osób, które mają świadomość tych ograniczeń, mogą one stanowić korzystną i wystarczająco bezpieczną alternatywę.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków