Jeśli jednak jeździmy głównie po mieście, w przypadku obfitych opadów śniegu najwyżej pojedziemy do pracy autobusem. Musimy być świadomi, że gdy spada śnieg, w warsztatach oponiarskich ustawiają się kolejki. Ale nadmierny pośpiech z wymianą opon sprawi, że jeżdżąc po czarnym asfalcie, gdy temperatury otoczenia sięgają 10--15ºC, niepotrzebnie zużywamy zimówki, które są gorzej przystosowane do takich warunków niż opony letnie. Uwaga: nie ma zimówki najlepszej w każdych warunkach. Jedne wygrywają na asfalcie, inne na śniegu. Jednak nie zniechęcajmy się do opon zimowych: wprawdzie na suchym asfalcie wydłużają drogę hamowania i zmniejszają stabilność auta na zakrętach, ale i tak jest to dla kierowców rodzaj nawierzchni,niezależnie od zastosowanych opon, niestraszny. A jazdy po śniegu boi się prawie każdy. Lepsza przyczepność, jaką zapewnia zimówka, może uratować nas przed stłuczką, wypadnięciem z drogi itp. A może kupić opony całoroczne? Jeśli jeździmy głównie po mieście i ostrą zimę oglądamy rzadko zza szyby auta, będzie to dobra decyzja. To kompromis – opony całoroczne na śniegu radzą sobie nieco gorzej od zimówek, ale na suchym asfalcie sprawują się lepiej.To jest ważne
- Za niskie ciśnienie powietrza w oponie wprawdzie zwiększa komfort jazdy, jednak powoduje szybsze jej zużycie, zwiększa ryzyko przebicia oraz drastycznie zwiększa opory toczenia i w konsekwencji zużycie paliwa. W samochodach bez wspomagania kierownicy jednym z objawów niskiego ciśnienia są problemy z manewrowaniem. Ciśnienie powinno się sprawdzać raz na miesiąc.
- Ciśnienie powietrza w oponie jest zależne od temperatury. Jeżeli koła pompowane są przy 20ºC, a zimą temperatura powietrza spadnie do 20 C, wówczas należy koniecznie sprawdzić ciśnienie w kołach – powietrza na pewno będzie za mało.
- W większości przypadków nie należy zmieniać rozmiaru opon, kupując zimówki – nie muszą one być koniecznie węższe i wyższe niż opony letnie. Ma to jednak sens, gdy latem używamy kół niskoprofilowych. Koła węższe i o wyższym profilu będą bardziej komfortowe i odporne na uszkodzenie niż opony o niskim profilu, jednak zmieni się charakterystyka auta: wydłuży się droga hamowania na suchym asfalcie, a poprawi odporność na aquaplaning i komfort. Zakładając mniejsze felgi (np. 14-calowe zamiast 15-calowych), upewnijmy się, że zacisk hamulcowy zmieści się w mniejszej obręczy.
- Opony RunFlat umożliwiające jazdę przez pewien czas po przebiciu montowane są tylko w autach wyposażonych w elektroniczny układ kontroli ciśnienia informujący kierowcę o utracie powietrza. Jednak zamontowanie czujników ciśnienia nie oznacza, że w naszym aucie możemy stosować opony RunFlat. Takie opony ze względu na inną sztywność można zakładać tylko do aut, które są do nich przystosowane i odwrotnie: do auta wymagającego opon RunFlat zakładamy tylko opony RunFlat.
Galeria zdjęć
Opony zimowe ich zalety oraz wady
Opony zimowe ich zalety oraz wady
Opony zimowe ich zalety oraz wady
Opony zimowe ich zalety oraz wady