Jury złożone z międzynarodowego grona dziennikarzy zdecydowało, że najlepszym samochodem jest Volkswagen Polo nowej generacji.
Na dalszych miejscach uplasowały się, kolejno:
- Toyota iQ
- Opel Astra
- Skoda Yeti
- Mercedes Klasy E
- Peugeot 3008
- Citroen C3 Picasso
Tytuł Samochodu Roku przyznawany jest niezmiennie od roku 1964 i traktowany jest jak Oscary w przemyśle filmowym, czy nagrody Grammy w muzyce.
Dziś, po raz 47., grono najlepszych dziennikarzy na świecie wybrało najlepszy w ich opinii samochód roku 2010. 59 żurnalistów z 23 krajów ma do dyspozycji po 25 punktów, z czego maksymalnie dla jednego auta przyznać można nie więcej niż 10 punktów. Regulamin konkursu przewiduje, że jurorzy mogą oddawać głosy na samochody, które są oferowane przynajmniej na pięciu europejskich rynkach. Prognozowana sprzedaż danego auta musi przekroczyć poziom pięciu tysięcy egzemplarzy rocznie.
W pierwszej fazie głosowania Toyota miała aż pięciu kandydatów do tytułu Samochodu Roku 2010. Walkę o zaszczytny tytuł toczyły trzy modele Nissana. Po dwie nominacje przypadły Hyundai'owi oraz Kii. Historia pokazuje, że stawka aut ubiegających się o tytuł Samochodu Roku jest bardzo wyrównana, a różnice w przyznanej liczbie punktów są minimalne.
Z tej grupy jury wyłoniło w dalszej kolejności 7 półfinalistów, których lista ujrzała światło dzienne 2 listopada tego roku. W finale znalazł się tylko jeden przedstawiciel azjatyckich producentów, choć wcześniej wśród 33 walczących o COTY 2010 było ich sporo.
Tak jak przewidywaliśmy, walkę o tytuł Car Of The Year 2010 zwyciężył jeden model z typowanej przez nas pary Volkswagen Polo i Opel Astra czwartej generacji, choć w wynikach rozdzieliła ich mała Toyota iQ.
A oto zwycięzcy poprzednich edycji "Car of the Year":
1964 - Rover P6
1965 - Austin 1800
1966 - Renault 16
1967 - Fiat 124
1968 - NSU Ro 80
1969 - Peugeot 504
1970 - Fiat 128
1971 - Citroen GS
1972 - Fiat 127
1973 - Audi 80
1974 - Mercedes-Benz 450 (W116)
1975 - Citroen CX
1976 - Simca 1307-1308
1977 - Rover 3500
1978 - Porsche 928
1979 - Simca/Talbot Horizon
1980 - Lancia Delta
1981 - Ford Escort
1982 - Renault 9
1983 - Audi 100
1984 - Fiat Uno
1985 - Opel Kadett
1986 - Ford Scorpio
1987 - Opel Omega
1988 - Peugeot 405
1989 - Fiat Tipo
1990 - Citroen XM
1991 - Renault Clio
1992 - Volkswagen Golf III
1993 - Nissan Micra
1994 - Ford Mondeo
1995 - Fiat Punto
1996 - Fiat Bravo/Brava
1997 - Renault Megane Scenic
1998 - Alfa Romeo 156
1999 - Ford Focus
2000 - Toyota Yaris
2001 - Alfa Romeo 147
2002 - Peugeot 307
2003 - Renault Megane II
2004 - Fiat Panda
2005 - Toyota Prius
2006 - Renault Clio III
2007 - Ford S-MAX
2008 - Fiat 500
2009 - Opel Insignia
Czy zgadzacie się z werdyktem międzynarodowego jury? Jeśli nie, to który z samochodów będących wśród finałowej "siódemki" powinien był według Was zdobyć tytuł Samochodu Roku 2010? A może wybralibyście model nieuwzględniony w propozycjach jury? Zapraszamy do dyskusji na forum!