Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Peugeot Exalt – paryski koncept

Peugeot Exalt – paryski koncept

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Paryżu zobaczymy nową wersję konceptu Exalt.

PEUGEOT_EXALT 1Źródło: Auto Świat / ACZ

To kolejna ewolucja wizji hatchbacka, która zapoczątkowana została przez studyjny Onyx. Pojazd powstał przy wykorzystaniu materiałów pochodzących od lokalnych dostawców oraz z recyklingu.

Zarówno kierowcę jak i pasażerów wsiadających do konceptu Peugeot Exalt czeka wyjątkowy poziom komfortu. Oparcia i siedzenia kubełkowych foteli, o konstrukcji wykonanej z materiałów kompozytowych, są pokryte naturalną melanżową tkaniną z domieszką wełny, a ich boki są obite patynowaną skórą.

Specjalny proces obróbki skóry i tkaniny zapewnia optymalne wykorzystanie dostępnych surowców. Odpowiedni kształt materiału uzyskano przy pomocy specjalnych szczypiec, dzięki czemu zminimalizowano ilość ścinek i odpadów. Inspiracją tej prostej metody były tradycyjne rozwiązania stosowane w najbardziej renomowanych domach mody męskiej. Dzięki temu uzyskano powierzchnie z wyraźnymi zagięciami, bez szwów.

Zgodnie z filozofią zaopatrywania się w lokalne surowce w Chinach wykorzystano w Exalt drewno hebanowe, które rośnie w Azji. W Europie natomiast heban zastąpiono nowatorskim materiałem Newspaper Wood, wykonanym z zużytych gazet. Zmienił się tylko sposób wykorzystania tego nowego rodzaju „drewna” w porównaniu do konceptu ONYX. W tym przypadku został uzyskany z recyklingu gazet o tematyce gospodarczej, co nadaje mu charakterystyczny łososiowy kolor.

Włókna węglowe zastąpiono naturalnym materiałem kompozytowym - włóknami bazaltu. Powstałe w wyniku przetopienia kruszywa bazaltowego, pozwalają na ograniczenie ilości zastosowanych materiałów ropopochodnych.

Niewielkich rozmiarów kierownica, pokryta skórą i melanżową tkaniną oraz cyfrowa deska rozdzielcza są intuicyjnie rozmieszczone przed kierowcą, aby zapewnić mu sprawniejszą obsługę i lepszą czytelność instrumentów. W przedłużeniu środkowej konsoli umieszczono dwa składane ekrany dotykowe. Górny wyświetlacz podaje odczyty z komputera pokładowego, systemu audio i nawigacji. Drugi ekran pełni funkcję widocznego w czasie jazdy panelu sterowania automatycznej klimatyzacji i systemu Pure Blue.

W desce rozdzielczej rozmieszczono dziewięć przełączników typu Toggle Switch, których stylistyka nawiązuje do wzornictwa instrumentów muzycznych. Są podzielone na dwie grupy - dwa przełączniki znajdują się po lewej stronie kierownicy, a pozostałych siedem z prawej strony kokpitu. Takie rozmieszczenie wybrano ze względu na zdolność ludzkiego umysłu, który jest w stanie szybko zapamiętać pozycje i funkcje siedmiu elementów. Kierowca może dowolnie przypisać przełączniki do wybranych funkcji: zmieniać ustawienia nawigacji za pomocą jednego z przycisków lub korzystać z innego, by uzyskać dostęp do ustawień pojazdu

Może również przypisać wybranemu przyciskowi Toggle Switche funkcję aktywacji świateł ultrafioletowych. Ten wbudowany w przednie reflektory system oświetlenia jest bardzo przydatny o zmierzchu. Tzw. czarne światło sprawia, że poziome znaki drogowe stają się bardziej wyraźne, co znacznie poprawia widoczność i podnosi komfort jazdy w tych warunkach.

Dla wygody pasażerów, Exalt został wyposażony w nowatorski system oczyszczania powietrza Pure Blue. Kiedy samochód stoi w miejscu i nikt nie przebywa w jego wnętrzu, system Pure Blue rozpyla środki bakteriobójcze i grzybobójcze, aby zdezynfekować wnętrze kabiny. Kiedy pojazd rusza z miejsca, aktywny filtr czyści nawiewane do środka powietrze, aby usunąć z niego lotne środki organiczne i cząsteczki zanieczyszczeń. Dzięki temu kierowca i pasażerowie podróżują w zawsze czystym środowisku.

Pięciodrzwiowe nadwozie na 20-calowych kołach ma długość 4,70 m oraz stosunkowo szeroki rozstaw osi.

Auto otrzymało system napędu HYbrid4 rozwijający moc 340 KM. Wyprofilowana maska skrywa silnik 1.6 THP o mocy 270 koni mechanicznych opracowany przez Peugeot Sport.

W tylne zawieszenie wielowahaczowe wbudowano silnik elektryczny o mocy 50 kW generujący moc w fazie działania napędu elektrycznego lub hybrydowego. Silnik odzyskuje energię hamowania, by doładować w ten sposób akumulator. Po zdjęciu nogi z gazu siła hamowania jest wytwarzana przez moment oporowy silnika elektrycznego. Technologia HYbrid4 przetwarza w ten sposób energię elektryczną w energię kinetyczną, która zostałaby w przeciwnym przypadku wydzielona w postaci ciepła przez tarcze i klocki hamulcowe.

Inteligentna technologia HYbrid4 błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy, wybierając optymalny tryb jazdy: napęd wyłącznie elektryczny, benzynowy lub benzynowo-hybrydowy.

Lesław Sagan
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków