Wzrost sprzedaży nowych aut w Europie wyniósł (w porównaniu z kwietniem 2013 r.) 4,6 proc. W Polsce dynamika była znacznie wyższa - kupiliśmy o 17 proc. więcej samochodów niż rok temu.
Jeszcze lepsza dynamika sprzedaży jawi się po 4 miesiącach 2014 roku - z polskich salonów wyjechało w tym czasie 125 666 aut osobowych - to oznacza wzrost w stosunku do 2013 roku aż o 26 proc.
Na ten duży wzrost wpływ miała sprzedaż aut z kratką (od stycznia do marca była możliwość odliczania za nie podatku VAT w pełnej wysokości).
Od początku kwietnia odliczać można tylko połowę VAT-u, ale nie wpłynęło to drastycznie na zmniejszenie sprzedaży.
W krajach europejskich od początku 2014 roku sprzedano 4,3 miliona aut osobowych - wzrost o 7 proc.
Najlepiej sprzedają się nowe auta w Wielkiej Brytanii - od ponad 2 lat krzywa sprzedaży nieprzerwanie pnie się do góry (wzrost w kwietniu o 8 proc.).
Samochody osobowe zaczęli kupować także Hiszpanie - wzrost aż o 29 proc. w porownaniu z 2013 rokiem (ale po drastycznym spadku w 2012 i 2013 r.).
W Niemczech sprzedaż w kwietniu wzrosła o 4 proc.
Na rynku wuropejskim numerem 1 jest nieprzerwanie Volkswagen - koncern sprzedał w kwietniu 140 tys. aut.
W Polsce liderem od kilku już lat pozostaje Skoda - 3300 sprzedanych modeli w kwietniu. Drugie miejsce zajmuje Toyota, a trzecie - Ford.
Z pierwszego miejsca na podium strącona została Skoda Octavia. Jej miejsce zajął VV Golf, drugie miejsce zajmuje Toyota Auris, a trzecie - Octavia.
Eksperci rynku motoryzacyjnego szacują, że zaintertesowanie zakupem nowych aut w Polsce utrzyma się do końca roku, a liczba sprzedanych aut w całym 2014 r. wyniesie 310-320 tys.