- Samochody klasyczne to dobry sposób na lokowanie kapitału
- Inwestowanie w samochody wymaga sporych środków związanych z remontem i utrzymaniem
- Nie każdy samochód może stać się autem zabytkowym
Kiedy auto zyskuje na wartości?
Wzrost wartości samochodu jest powiązany z tym, czy staje się on pojazdem historycznym. Wówczas może on stać się łakomym kąskiem dla kolekcjonerów. By auto stało się zabytkiem, musi mieć przynajmniej 40 lat. Ważne jest jednak nie tylko to, kiedy pojazd został wyprodukowany. Zabytkowe auto nie może być produkowane od co najmniej 15 lat. Na dodatek sam wiek pojazdu to nie wszystko. Największe szanse na uzyskanie tego tytułu mają te samochody, w których ponad 75 proc. części jest oryginalnych. Spełnienie tego wymogu jest trudne, szczególnie w przypadku starszych modeli aut. Oryginalne podzespoły często nie są dostępne na rynku, co zmusza właścicieli do korzystania z zamienników. Jeśli mniej niż 75 proc. części w samochodzie jest oryginalnych, pojazd może zostać uznany za replikę.
Czy warto inwestować?
Klasyczne samochody mogą być ryzykowną inwestycją. Nawet jeśli kupiony model znacznie zyska na wartości po zakupie, właściciel musi nadal wydawać środki na naprawy i ponosić koszty utrzymania. Dodatkowo, trendy wśród kolekcjonerów są nieprzewidywalne, więc nie można liczyć na to, że konkretny model drastycznie zwiększy swoją wartość.
Mimo to, klasyczne samochody często zwiększają swoją wartość i są jednymi z lepiej mających się przedmiotów kolekcjonerskich. Niektóre opracowania wskazują, że samochody kolekcjonerskie za oceanem odnotowały średnią roczną stopę zwrotu na poziomie 4,6 proc. w latach 2018-2023.
Jakich egzemplarzy szukać?
Chcąc inwestować w samochody, warto zacząć od stanu technicznego pojazdu. Klasyczny samochód, który jest dobrze utrzymany i nie wymaga napraw, lepiej utrzyma swoją wartość. Dodatkowo właściciel nie będzie musiał wkładać zbyt wiele środków w jego odrestaurowanie, co zwiększa szanse na sprzedaż z zyskiem w przyszłości.
Warto szukać aut, które są rzadkie. Samochody, które były produkowane w ograniczonych ilościach, są zazwyczaj warte więcej, podobnie jak modele, które były pierwsze w nowym wzornictwie lub generacji.
Ryzyko inwestycyjne
W przeciwieństwie do innych form inwestycji, w tym przypadku nie ma opcji tanich. Tego typu inwestycja jest dostępna tylko dla tych, którzy mogą pozwolić sobie na zakup klasycznego samochodu bezpośrednio lub na kredyt.
Zakup akcji w firmie lub inwestowanie w fundusz może być mniej kosztowne, ponieważ istnieją szersze możliwości inwestowania mniejszej kwoty.
Mimo wszystko, inwestowanie w klasyczny samochód może być zarówno inwestycją, jak i hobby. Posiadanie klasycznego samochodu może także otworzyć drzwi na spotkania towarzyskie w postaci klubów samochodowych, zawodów i zlotów klasycznych samochodów.
Wady wynikające z posiadania zabytkowego pojazdu:
- koszt — klasyczne samochody mogą kosztować więcej niż nowoczesne pojazdy, a ze względu na ich wiek są znacznie rzadziej używane,
- naprawa i części — ze względu na swój wiek, klasyczne samochody mogą wymagać częstszych przeglądów i napraw,
- wygoda — funkcje takie jak systemy nawigacji, Bluetooth i systemy rozrywki nie są dostępne w klasycznych samochodach. Klasyczne samochody nie są też tak przyjazne dla środowiska jak nowsze modele,
- bezpieczeństwo — w porównaniu z nowoczesnymi samochodami, klasyczne samochody nie mają wielu funkcji, które wspierają bezpieczeństwo.
Co z wartością rezydualną?
Cena, za jaką można spodziewać się odsprzedaży pojazdu po określonym czasie, to tzw. wartość rezydualna. Na przykład, gdy samochód wart 50 tysięcy złotych, jego prognozowana wartość rezydualna po trzech latach wynosząca 50 procent pozwala spodziewać się sprzedaży za 25 tysięcy złotych. Natomiast gdy inny pojazd kupimy za 60 tysięcy złotych, przy wartości rezydualnej 60 procent po trzech latach, możemy go odsprzedać za 24 tysiące złotych.
Zmiana wartości samochodu zależy od jego marki. Modele luksusowe tracą najwięcej wartości w pierwszych latach użytkowania, podczas gdy mniejsze samochody utrzymują swoją wartość znacznie dłużej. Badania przeprowadzone przez specjalistów z dziedziny leasingu i wynajmu długoterminowego wykazują, że nowe pojazdy mogą stracić od 30 do nawet 60 procent swojej wartości w ciągu pierwszych trzech lat na rynku.
Wartość rezydualna zależy także od prestiżu marki oraz obecnych trendów na rynku samochodowym. Popularność określonej marki może podnieść jej ceny, ale w miarę wzrostu liczby dostępnych pojazdów ich wartość może znacząco spaść po kilku latach. Firmy zajmujące się określaniem wartości rezydualnej muszą przeprowadzać dokładne analizy rynku, śledzić bieżące zmiany cen oraz promocje, aby precyzyjnie oszacować tę wartość.
>> Sprawdź za darmo numer VIN [Reklama] <<
Więcej aut luksusowych w Polsce
Według danych IBRM Samar, w roku ubiegłym Polacy zarejestrowali 95,7 tys. nowych samochodów marki premium oraz 329 egzemplarzy pojazdów luksusowych. Rynek samochodów luksusowych w Polsce utrzymuje się na wysokim poziomie, mimo trudności ostatnich czasów w branży motoryzacyjnej, takich jak zakłócenia w łańcuchu dostaw, niedobory półprzewodników oraz inne skutki wojny na Ukrainie i trudna sytuacja gospodarcza. W 2022 roku liczba zarejestrowanych samochodów klasy premium wzrosła o ponad 5 procent w porównaniu do roku poprzedniego, osiągając poziom 96,1 tys. sztuk. Samych pojazdów luksusowych zarejestrowano 329, co, choć może się wydawać niewiele, nie oddaje pełnej wartości tego segmentu rynku, wliczając w to marki premium, która wyniosła 24,7 miliarda złotych.