W silniku spalinowym chodzi o to, aby ten proces odbywał się jak najkrócej, a napełnienie było maksymalne. Wtedy silnik ma dobre osiągi i charakterystykę. Można to uzyskać poprzez powiększanie średnicy zaworu wlotowego. Ale jest tu pewna granica, której nie można przekroczyć, poza tym pogarszają się wówczas opory przepływu. Znacznie lepsze rezultaty daje zastosowanie dwóch zaworów ssących. Napełnianie jest wtedy lepsze niż przy jednym zaworze, dzięki dwóm zaworom ssącym możemy uzyskać wzrost mocy, lepszy przebieg momentu obrotowego bez konieczności powiększania pojemności silnika. Poza tym w silniku z dwoma zaworami wlotowymi wzrasta prędkość tłoka (o mniej więcej 500 obrotów na minutę), a to z kolei poprawia jego parametry (szczególnie dotyczy to silników Diesla, gdzie wzrost obrotów jest trudny do osiągnięcia innymi metodami). - A silniki 5-zaworowe?- Produkuje je kilka firm. Najbardziej znane są konstrukcje koncernu Volkswagen. Przy pięciu zaworach trzy są wlotowe, dwa wylotowe. Taki silnik może osiągać bardzo wysokie obroty, nawet do 7 tysięcy na minutę. - Czy silniki wielozaworowe mają wyższy stopień sprężania niż 2-zaworowe?- Tak. W silnikach 4-zaworowych ten stopień osiąga nawet 10. Tak wysoki stopień poprawia parametry, a poza tym pozwala spalać benzynę 95--oktanową (dawniej silniki 2--zaworowe z wysokim stopniem sprężania wymagały benzyny 98-oktanowej).Rozwiązania wielozaworowe są potrzebne w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny do cylindra. 4 zawory pozwalają na takie umieszczenie świecy, by można było spalać uwarstwioną, ubogą mieszankę. - Czyli mając do wyboru silnik dwu- lub czterozaworowy (droższy), warto wybrać ten drugi?- Tak, znacznie lepsze osiągi zrekompensują nam ten większy wydatek. - Niektóre firmy, na przykład Mercedes, stosują rozwiązanie trzyzaworowe. Czy jest ono lepsze czy gorsze od czterozaworowego?- Trudno powiedzieć, czy lepsze czy gorsze. Ważne, że są dwa zawory wlotowe, zapewniające szybkie napełnianie cylindrów. - Czy w rozwiązaniach wielozaworowych zawsze są dwa wałki rozrządu?- Nie zawsze, ale dwa wałki są częściej stosowanym rozwiązaniem. Konstrukcje silników, w których trzy lub cztery zawory sterowane są jednym wałkiem, okazały się bardziej skomplikowane.
2 czy 4 zawory?
- Panie Doktorze, jeśli mamy taką możliwość, to co lepiej wybrać: silnik 2- czy 4-zaworowy?- Do niedawna standardem były silniki 2-zaworowe, czyli takie, które miały po jednym zaworze wlotowym (większym) i jednym wylotowym (mniejszym). Skąd się zatem wzięły 4 zawory? Z próby poprawienia procesu napełniania cylindrów mieszanką.