Auto Świat Porady Eksploatacja Akumulatorowy klucz udarowy do kół – warto kupić najtaniej?

Akumulatorowy klucz udarowy do kół – warto kupić najtaniej?

Klucz udarowy do odkręcania kół czy elementów zawieszenia zasilany bateriami? Niejeden się rozczarował, kupując tego rodzaju narzędzie, które w teorii powinno mieć mocy w nadmiarze, a w praktyce okazało słabe i mało przydatne. W ciągu ostatnich lat wiele się jednak zmieniło, do oferty trafiają tego typu elektronarzędzia zdolne nie tylko do odkręcania kół samochodów, lecz także – gdyby zaszła taka potrzeba – ciężarówek! Testujemy klucze Ryobi R18IW3, Parkside PASSK 20-Li A1, Dewalt DCF894P2 a także starszy model marki Hamron.

Akumulatorowy klucz udarowy do kół – warto kupić najtaniej?
Akumulatorowy klucz udarowy do kół – warto kupić najtaniej?Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
  • Jeśli klucz udarowy dysponuje momentem rzędu 400 Nm, powinien bez trudu odkręcić koła każdego auta osobowego
  • Kompaktowy klucz udarowy powinien poradzić sobie także z odkręcaniem elementów podwozia
  • Pomimo podobnych deklarowanych osiągów praktyczne różnice pomiędzy narzędziami z różnych półek cenowych są jednak bardzo duże!

Koła samochodu osobowego przykręca się, w zdecydowanej większości przypadków, momentem w zakresie 120-160 Nm. Skoro tak, to 200 Nm powinno zawsze wystarczyć, by je odkręcić, prawda? W praktyce do poluzowania śrub często potrzebny jest znacznie wyższy moment niż ten, którym je dokręcono, nie ma bezpośredniej zależności pomiędzy momentem dokręcania a momentem potrzebnym do „zerwania” śruby. Poza tym na styku różnych stopów metali rozwija się korozja, śruby lubią „zapiekać się”, nierzadko ktoś dokręca je kluczem pneumatycznym, a wtedy...

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji