Pojawił się jako obowiązkowe wyposażenie nowych samochodów wraz z wejściem w życie normy czystości spalin Euro 3. Jego zadanie to kontrolowanie składu spalin i reagowanie w momencie, gdy skład jest nieodpowiedni, zwiększa się w nich ilość szkodliwych substancji. - Kiedy skład spalin może być nieodpowiedni?- Wiele przyczyn może spowodować taki stan. Na przykład ulegną awarii wtryskiwacze i paliwo będzie niewłaściwie rozpylane w komorze spalania. Jeśli uszkodzony wtryskiwacz będzie tworzył z paliwa duże krople zamiast mgły, wtedy nie zdążą się one spalić i to niespalone paliwo trafi do układu wydechowego. Skład spalin zmieni się natychmiast. I wtedy powinien zareagować układ EOBD ostrzegający kierowcę. W jaki sposób? Na desce rozdzielczej zapali się czerwona ikonka z rysunkiem silnika i z napisem "check engine" (sprawdź silnik). Dla kierowcy oznacza to konieczność jak najszybszego zgłoszenia się do serwisu.- Czyli ten system tylko ostrzega, że coś jest nie w porządku z układem zasilania, ale dokładnie nie informuje o rodzaju awarii?- Tak. Dokładne zdiagnozowanie uszkodzenia należy do mechanika. W nowoczesnych samochodach wystarczy podłączyć specjalny komputer, który wyświetli informację o rodzaju usterki i czasie, w jakim ona się pojawiła. A usterka może dotyczyć układu zasilania, układu wydechowego, elementów silnika, katalizatora, sondy lambda, może również wynikać z niewłaściwego lub kiepskiej jakości paliwa. Po zapaleniu się lampki kontrolnej "check engine" nie należy zwlekać z wizytą w serwisie, ponieważ grozi to uszkodzeniem jednostki napędowej. Poza tym komputer może przełączyć zasilanie silnika na tryb awaryjny. Jego moc wówczas spada, pracuje on na małych obrotach, autem można się jedynie "dotoczyć" do serwisu. - Czy EOBD diagnozuje również takie układy jak ABS, ESP, poduszki powietrzne, napinacze pasów?- Nie, EOBD zajmuje się tylko stanem spalin. Ale układy, które pan wymienił, mają oddzielne systemy, które je sprawdzają. Kiedy przekręcamy kluczyk w stacyjce, na desce rozdzielczej zapala się kilka kontrolek: np. ABS-u czy poduszek powietrznych. Napinacze pasów nie mają swojej kontrolki, "podpięte" są do wskaźnika airbagów. Kierowca powinien dokładnie obserwować, co dzieje się na desce rozdzielczej, czy te kontrolne lampki gasną w chwilę po uruchomieniu silnika. Jeśli tak się nie dzieje, oznacza to jakiś problem. Jedyna rada w tej sytuacji to zgłosić się do serwisu.
Autodiagnostyka
- Panie Doktorze, od 3 lat nowe auta wyposażane są w system autodiagnostyki pokładowej. Jakie parametry kontroluje ten system?- Ten system oznacza się skrótem EOBD.