Niektórzy unikają ich, obawiając się o stan lakieru. To prawda, że po wielokrotnym myciu w myjni automatycznej można dopatrzyć się na lakierze drobnych zarysowań po szczotkach. Jednak nie da się również zaprzeczyć, że w żadnym wypadku nie zwalnia to z obowiązku dbania o czystość karoserii. Zastarzałe zabrudzenia, choćby ze względu na oddziaływanie zawartych w nich substancji chemicznych, na pewno szkodzą lakierowi bardziej niż szczotki myjni znajdującej się w przyzwoitym stanie technicznym. Mycie zimą jest nawet ważniejsze niż latemWielu kierowców dba o wygląd swego auta latem, ale zimą "odpuszcza". Tymczasem regularne mycie samochodu ma szczególne znaczenie właśnie w sezonie jesienno-zimowym, a dokładniej - od chwili, kiedy drogowcy po raz pierwszy użyją soli. By ograniczyć jej działanie na elementy nadwozia i podwozia, auto należy myć możliwie często. Co więcej, jeśli latem do zmycia kurzu wystarczy najczęściej zwykłe użycie szamponu, to zimą zdecydowanie lepiej zastosować program obejmujący tzw. pianę aktywną oraz woskowanie, które przynajmniej częściowo osłoni lakier przed chemikaliami. Regułą powinno być też mycie podwozia przy każdej wizycie w myjni, bowiem to właśnie jego elementy są najbardziej narażone na działanie soli. Co robić, by częste mycie auta nie zaszkodziło? Przede wszystkim unikajmy myjni, w których od dawna nie wymieniano szczotek. Starajmy się też korzystać z usług placówek, w których przed wjechaniem na stanowisko do mycia automatycznego samochód jest spłukiwany wodą i pokrywany pianą przez pracownika myjni. Koszt takiej usługi jest tylko minimalnie wyższy niż w wypadku pełnego "automatu", a efekty zazwyczaj dużo lepsze.Przestrzegaj regulaminuMyjnie mają z reguły ubezpieczenie OC pokrywające ewentualne szkody wyrządzone klientom. Jednak uwaga - na pewno nic nie zdziałamy, jeśli nie zastosujemy się do wskazówek dla korzystających z myjni. Przed wjechaniem na stanowisko należy więc bezwzględnie złożyć lusterka, odkręcić wystające anteny itp. Lepiej nie ryzykować automatycznego mycia aut wyposażonych w odstające spoilery czy szperacze. Pamiętajmy - ewentualne szkody należy zgłosić pracownikowi myjni natychmiast po ich wyrządzeniu. Po wyjeździe należy zatem starannie obejrzeć samochód. Świetny kompromisDobrym kompromisem między myciem ręcznym a "automatami" są coraz powszechniejsze myjnie bezdotykowe. Za kilkanaście złotych pozwalają one umyć auto skutecznie i bez rysowania lakieru szczotkami. Ale uwaga - trzeba przestrzegać zaleceń odnośnie odległości dyszy urządzenia od lakieru i elementów z tworzyw sztucznych.