Bagażniki zakładane na hakBagażniki do przewozu rowerów zakładane na hak można podzielić na dwie zasadniczo różniące się grupy. Pierwsza obejmuje konstrukcje z patentowym zaczepem, które po nałożeniu na hak i zaciśnięciu zaczepu dźwignią czy śrubą są już zamocowane stabilnie. Druga grupa to produkty, które choć wspierają się na haku, to wymagają też ustabilizowania, na przykład za pomocą taśm mocowanych do klapy bagażnika. Z oczywistych względów dużo bardziej godne polecenia są wyroby pierwszego rodzaju, wygodniejsze i nienarażające auta na zarysowanie lakieru.Ile spali z rowerami? Im szybciej jedziemy, tym większy opór powoduje bagaż przymocowany na zewnątrz auta. Jeśli wybierzemy najmniej ekonomiczną wersję bagażnika - dwa rowery umieszczone wysoko na tylnej klapie auta, cała konstrukcja będzie działać jak żagiel. Przy 100 km/h w Focusie 1.8 spalanie wzrosło z 6,1 l/100 km do 8,6 l/100 km, czyli o ok. 40 proc! Przy 130 km/h Focus zużywał już o 60 proc. więcej paliwa niż przy tej samej prędkości bez rowerów. Przy 160 km/h spalanie było już ponad dwa razy większe z rowerami na tylnej klapie niż bez dodatkowego ładunku.A więc noga z gazu! A najlepiej, jeśli jadąc z rowerami w daleką trasę, wybierzecie opcję tańszą - czyli np. bagażnik mocowany na haku. Wystarczy, że rowery ukryte są w cieniu aerodynamicznym auta, aby spalanie spadło o kilkadziesiąt proc.! Wystarczy spojrzeć na współczynnik Cx (opisuje on opór powietrza): największy opór powodują rowery na klapie, niewiele mniejszy rowery umieszczone na dachu. Jeśli na dachu wozimy bagaż w tzw. boksie, duży wpływ na wzrost zużycia paliwa ma jego kształt: opływowa "trumna" tylko nieznacznie zwiększa opory powietrza w przeciwieństwie do walizki w kształcie prostopadłościanu. Jeśli chodzi o rowery, to najtaniej przewozić je... w środku auta.Który wybrać? Uchwyt wewnętrzny Brak dodatkowych oporów powietrza; niezmienione zużycie paliwa; możliwość szybkiej jazdy.Pasuje tylko do wysokich aut; zabiera miejsce dla pasażerówi innego bagażu.Uchwyt dachowy Nie zabiera miejsca w aucie; nie zasłania świateł i tablicy rejestracyjnej; pasuje do większości aut. Zwiększa zużycie paliwa; założenie rowerów wymaga siły; uniemożliwia wjazd do garażu.Uchwyt na klapę Nie zasłania świateł i tablicy rejestracyjnej.Powoduje najwyższe opory powietrza; pasuje tylko do wybranych aut; niemożliwe otwarcie klapyz rowerami; skomplikowany montaż.Bagażnik na hak Łatwy i szybki montaż; dostępne odchylane modele (możliwe otwarcie klapy bez zdejmowania rowerów); małe opory powietrza.Niezbędny hak w aucie; rowery narażone na zabrudzenie.Odwzorowanie czy tablica? W Polsce problem tablicy rejestracyjnej do założenia na bagażnik montowany na haku pozostaje nierozwiązany. Trzeciej tablicy do samochodu otrzymać bowiem nie można. W tej sytuacji jedni policjanci aprobują przekładanie tylnej tablicy z auta, inni tolerują umieszczenie na bagażniku tzw. odwzorowania, czyli wyraźnych znaków rejestracyjnych (ale bez niebieskiego paska z literami PL).Do sprawy wracać będziemy w najbliższych numerach "Auto Świata".Bagażnikina dach Bagażniki rowerowe montowane na belkach bazowych wytwarza wielu producentów. Różnią się one przede wszystkim sposobem mocowania. Są takie, które można założyć na belki w kilkanaście sekund, korzystając z patentowych zaczepów. Są modele, które przytwierdza się, obracając pokrętła czy śruby motylkowe, ale są i takie (na ogół najtańsze, ale niekoniecznie), których montaż wymaga mozolnego dokręcania śrub kluczem (nie polecamy!). Bagażniki z zaczepami patentowymi trzeba na ogół wstępnie zmontować - na pewno warto poświęcić kilka chwil, by potem zdejmowanie uchwytu nie stanowiło problemu. Jeśli ktoś nie lubi majsterkować, powinien kupić bagażnik w specjalistycznym sklepie - tam za darmo złożą go oraz dopasują do auta i rowerów.
Bagażniki rowerowe - Zanim ruszysz na majówkę
Nawet najbardziej wyszukany bagażnik do przewozu rowerów autem nie zmieni praw fizyki: bagaż na zewnątrz zaburza aerodynamikę pojazdu. Zabierając rowery na majówkę, musicie zdecydować się na jakiś kompromis (o wadach i zaletach popularnych urządzeń przeczytacie obok), pamiętająco kilku zasadach. Z rowerami przymocowanymi na zewnątrz samochodu nie należy przekraczać120-130 km/h. Rowery najmniej się brudzą, jeśli są wiezione na dachu. Najmniejsze opory powietrza powodują rowery schowane za autem - na niskiej platformie. Największe opory powietrza powodują rowery umieszczone z tyłu - zawieszone na klapie, wystające poza obrys auta. Rowery najbardziej brudzą się, jeśli są przewożone nisko za autem. Będą czystsze, jeśli wiezione są na platformie, brudniejsze, jeśli podpierają się kołami tylko na rynienkach bagażnika. Zewnętrzny ładunek powoduje zmianę charakterystyki trakcyjnejauta z powodu zmiany obciążeń osi. Najbardziej nieprzewidywalne zmiany powodują rowery zawieszone wysoko na tylnej klapie. Jazda z zasłoniętymi światłamii tablicą rejestracyjną jest nielegalna - dostaniemy za to mandat. Problem zasłonięcia świateł możemy rozwiązać, umieszczając za autem tzw. listwę świetlną albo używając bagażnika wyposażonego w oświetlenie. Nie ma idealnego rozwiązania problemu zasłoniętej tablicy rejestracyjnej. Zamawiając prywatnie (w urzędzie jest to niemożliwe) trzecią tablicę identycznąz oryginalną, możemynarazić się na zarzut jej sfałszowania! Lepiej zrobić odwzorowanie.