?- Warto chociażby wiedzieć, jaka jest pojemność zbiornika w naszym aucie. Tankując pod "korek", możemy wówczas orientacyjnie przewidzieć, na ile kilometrów wystarczy paliwa. Warto też wiedzieć o układzie odprowadzającym pary benzyny. Ten układ zapobiega przenikaniu par paliwa ze zbiornika do otoczenia. W parach benzyny jest dużo szkodliwych węglowodorów. - Dlaczego benzyna paruje w zbiorniku paliwa? - Ponieważ nagrzewa się do wysokiej temperatury. Po części wynika to z nagrzewania się całego wnętrza samochodu. Jeśli auto w słoneczny dzień stoi na odkrytym terenie, to w środku jest nawet 50-60 stopni Celsjusza. Poza tym samo paliwo nagrzewa się na skutek wysokiego ciśnienia powstającego w pompie paliwowej. Część niewykorzystanego paliwa (gorącego) wraca przez specjalny układ z powrotem do baku. - A jak wyłapywane są opary paliwa? - Poprzez zbiornik z węglem aktywnym w środku. Węgiel wchłania pary benzyny.- Dlaczego pompa paliwowa umieszczana jest najczęściej w baku?- Bo to najlepsze rozwiązanie. W starszych autach pompę paliwową umieszczano poza zbiornikiem, a w Trabancie wcale jej nie było - zbiornik umieszczony był wysoko i paliwo spływało pod wpływem siły grawitacji. Teraz wszystkie nowoczesne auta mają pompę paliwową umieszczoną w zbiorniku, napędzaną elektrycznie. Oprócz pompy w zbiorniku umieszczony jest też czujnik poziomu paliwa. - Czy jeśli pompa zepsuje się, to trzeba wymienić ją razem ze zbiornikiem?- Nie. Byłoby to zbyt kosztowne. Trzeba się wtedy dostać do zbiornika, wymontować go i następnie wyjąć pompę. Zbiornik najczęściej umieszcza się pod siedzeniem tylnej kanapy. Chodzi o to, żeby był maksymalnie odsunięty od przedniej i tylnej strefy zgniotu. Zbiorniki muszą mieć odpowiednią wytrzymałość na rozerwanie, ciśnienie oraz szczelność. Przepisy homologacyjne wymagają, aby w zbiorniku był zawór, który zapobiega wyciekowi paliwa po wypadku, a nawet po dachowaniu. Podczas badań homologacyjnych w tył auta uderza stalowy kloc o wadze jednej tony, a następnie auto jest przewracane do góry kołami. Po takich przejściach z baku może wycieknąć zaledwie kilka kropli paliwa. - O baku czy pompie kierowca może "zapomnieć", ale nie wolno mu tego zrobić z filtrem paliwa.- Tak, to jeden z elementów, który należy okresowo wymieniać. Paliwo, szczególnie przy układzie wtryskowym, musi być bardzo czyste, nie może mieć zanieczyszczeń większych niż 5 mikronów (czyli 5 tysięcznych części milimetra). Filtr (najczęściej papierowy) wychwytuje wszelkie zanieczyszczenia większe niż 5 mikronów. Kierowcy, którzy regularnie serwisują swoje auta w ASO, nie muszą się martwić o filtr, zostanie on wymieniony podczas przeglądu. Natomiast ci, którzy wykonują niektóre czynności obsługowe sami, powinni pamiętać, aby filtr paliwa wymieniać co 30-60 tysięcy kilometrów (w zależności od modelu auta).
Bak, pompa, filtr
- Panie doktorze, gdy na desce rozdzielczej naszego auta zapali się kontrolka rezerwy paliwa, podjeżdżamy na stację, tankujemy i jedziemy dalej. Czy powinniśmy mieć jakąś wiedzę na temat tankowania, zbiornika, pompy paliwowej itp.