- To bardzo popularne rozwiązanie, stosowane w większości samochodów małych i klasy średniej. Ale wcześniej kilka zdań na temat zawieszeń w ogóle. Otóż od wielu już lat standardem jest przednie zawieszenie niezależne. Niezależne, to znaczy, że każde koło pracuje niezależnie, ruch jednego nie wymusza - jak w przypadku sztywnej osi - ruchu koła drugiego. W przypadku zawieszenia tylnego można spotkać zawieszenie zależne (w starszych typach aut, np. w Polonezie), półzależne i niezależne. Najbardziej rozpowszechnione w autach klasy średniej jest zawieszenie na wzdłużnych wahaczach wleczonych. Jest to bardzo proste rozwiązanie, zajmuje mało miejsca, więc można wygospodarować dużą przestrzeń na bagażnik. Wahacze wleczone mają taką zaletę jak kolumna McPhersona - zapewniają dobre prowadzenie kół; poruszają się one w płaszczyznach równoległych do siebie. Jest, niestety, także wada szczególnie dająca o sobie znać na drogach o złej nawierzchni. Wówczas może dochodzić do odkształceń wahaczy i zmiany geometrii koła. Aby to zjawisko wyeliminować, wiele lat temu Volkswagen jako pierwszy wpadł na pomysł, żeby wahacze połączyć łącznikiem - podatną belką skrętną. Ta belka ma przekrój otwarty w kształcie litery U lub omega. Ma bardzo dużą sztywność poprzeczną i małą sztywność skrętną. Z tą belką zawieszenie pozostaje niezależne, a jednocześnie nie powstają trwałe odkształcenia i w czasie eksploatacji nie zmienia się geometria zawieszenia samochodu. Takie rozwiązanie nazywa się zawieszeniem ze sprzężonymi wahaczami wzdłużnymi.Belka skrętna umieszczona jest przed osią kół, przymocowana jest do wahaczy, a te z kolei do nadwozia. Belka może przejmować wszystkie momenty gnące i skręcające. Oczywiście, w zawieszeniu musi występować także element tłumiący drgania - amortyzator. Często konstruktorzy decydują się na pochylenie amortyzatora, ponieważ pozwala to zwiększyć przestrzeń bagażnika. Gdy amortyzator stoi pionowo - wówczas jego górna część musi "wchodzić" do bagażnika. Oprócz belki skrętnej i amortyzatorów w zawieszeniu tylnym występuje także element sprężysty. Najczęściej jest to sprężyna śrubowa lub drążek skrętny. Drążek jako element sprężysty ma tę zaletę, że w stosunku do sprężyny śrubowej pozwala lepiej zagospodarować przestrzeń bagażnika (nie zmniejsza jego objętości). Drążek skrętny (stosuje się jeden lub dwa) jest to pręt stalowy odpowiednio obrobiony cieplnie, aby miał dobre własności sprężyste, był odporny na skręcanie, ze zgrubieniami na końcach służącymi do jego zamocowania.- Czy podatną belkę skrętną stosuje się tylko w autach małych i klasy średniej? - Najczęściej. W samochodach większych, luksusowych konstruktorzy starają się zapewnić jeszcze większy komfort jazdy, stosują więc wyrafinowane technicznie i skomplikowane rozwiązania, jak na przykład zawieszenia wielowahaczowe (przestrzenne). W tych autach jest więcej miejsca, więc można sobie na to pozwolić. Ale trzeba pamiętać, że zawieszenia wielowahaczowe są dużo droższe.
Belka skrętna
- Panie doktorze, dziś temat związany z zawieszeniem tylnym: belka skrętna. Nie rozmawialiśmy jeszcze o tym zespole.