Co to jest cewka zapłonowa?

Cewka zapłonowa to małe, podłużne akcesorium, którego głównym elementem budowy są dwa zwoje drutu. Jeden z nich jest określany mianem uzwojenia pierwotnego, natomiast drugi nazywa się uzwojeniem wtórnym. Uzwojenie pierwotne jest wyposażone w kilkadziesiąt zwojów i odpowiada za pobieranie prądu do cewki. Z kolei uzwojenie wtórne zawiera już kilka tysięcy zwojów. Różnica w ich liczbie wynika z faktu, że niskie napięcie prądu dopiero w uzwojeniu wtórnym ulega spotęgowaniu. Energia elektryczna o tak wysokim napięciu przepływa do świecy zapłonowej, która wytwarza iskrę.

Szerokie zastosowanie cewki w układach zapłonowych spowodowało powstanie wielu rodzajów tych narzędzi. Przykładem produktu, w którym została wykorzystana pierwsza tego typu technologia, jest cewka zapłonowa kielichowa. Jej efektywność nie była zbyt wysoka, jednak na tyle wystarczająca, że do lat 80. XX wieku używano jej w samochodach. Niedługo później zaczęto stosować induktory w instalacjach z rozdzielaczem oraz induktory blokowe. W XXI wieku natomiast najpopularniejsze okazały się cewki zapłonowe świecowe. Miały one rozmiar dużo mniejszy od poprzednich modeli oraz były umiejscowione na świecy zapłonowej. Praktycznym rozwiązaniem okazało się także skonstruowanie jednoiskrowych bądź dwuiskrowych systemów cewek zapłonowych.

Cewka zapłonowa – dlaczego nie działa?

Cewka zapłonowa to urządzenie, które wykonuje ogromną pracę w układzie zapłonowym, dlatego warto regularnie sprawdzać, czy nie uległa ona uszkodzeniu. Mimo że konstruktorzy nieustannie pracują nad doskonaleniem tych mechanizmów, w każdym samochodzie może popsuć się cewka zapłonowa. Jak sprawdzić, czy doszło do awarii i co może być jej powodem?

Intensywność działania cewki zapłonowej sprawia, że musi być ona dopasowana do konkretnego modelu samochodu, a dokładniej – do jego silnika. Jeśli w układzie zapłonowym znajduje się jedna cewka, wówczas wytwarzanie ogromnej ilości energii elektrycznej o wysokim napięciu może być dla niej zbyt dużym wyzwaniem – dochodzi do uszkodzenia induktora. Nowoczesne samochody wyposażone są w systemy cewek jednoiskrowych, w których każda pojedyncza cewka jest przypisana do osobnego cylindra. Takie rozwiązanie zabezpiecza induktory przed uszkodzeniem.

Przyczynami niedziałającej cewki zapłonowej mogą być także wadliwe przewody zapłonowe. Zdarza się, że to one uniemożliwiają w pełni sprawnemu induktorowi przepływ prądu o wysokim napięciu do świecy zapłonowej, przez co ta nie jest w stanie wytworzyć iskry. Problem może tkwić także już w pierwszej fazie działania cewki. Czasami do uzwojenia pierwotnego dostarczany jest prąd o zbyt niskim napięciu, czemu winny jest akumulator. Za awarię cewki zapłonowej może być odpowiedzialna także osoba, która w sposób mechaniczny uszkodziła induktor albo umieściła go bezpośrednio w komorze silnika. Niektóre samochody samodzielnie „informują” o nieprawidłowościach związanych z działaniem układu zapłonowego za pomocą kontrolki check engine.

Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej

Nie każdy samochód jest wyposażony w kontrolkę, która informuje o niewłaściwym funkcjonowaniu induktora. Często objawy uszkodzonej cewki zapłonowej mogą zostać dostrzeżone przez kierowcę w chwili próby uruchomienia auta czy podczas jazdy. Nie zawsze wiemy, jakie sygnały świadczą o uszkodzonej cewce zapłonowej, dlatego warto zwrócić uwagę na opisane poniżej nieprawidłowości.

Jeśli bezskutecznie próbujemy uruchomić silnik samochodu, wówczas nie zawsze czynnikiem powodującym brak reakcji jest rozładowany akumulator. Zdarza się, że przyczyną jest wadliwa cewka zapłonowa. Uszkodzony induktor może dawać o sobie znać także podczas jazdy, np. kiedy silnik nie pracuje równo na najniższych obrotach, a podczas przyspieszania odczuwalne jest szarpanie. Dodatkowo, jeżeli silnik spala więcej paliwa niż zwykle, może mieć to związek z zaburzoną pracą układu zapłonowego.

Samochody składają się z dużej liczby różnorodnych układów oraz części, dlatego laikowi trudno poznać w całości funkcjonowanie każdego elementu. Warto jednak zwracać uwagę na najważniejsze komponenty, z których zbudowany jest pojazd, aby w razie kryzysowej sytuacji móc szybko zareagować i naprawić usterkę bądź oddać samochód do mechanika. Cewka zapłonowa jest jednym z elementów, których prawidłowe działanie wpływa na jakość i komfort jazdy, dlatego warto regularnie sprawdzać jej stan techniczny.