Do spółki ze swym przyjacielem Edwardem Deedsem założył firmę NCR wytwarzającą kasy sklepowe i skonstruował dla nich specjalnej budowy silnik elektryczny otwierający szufladę. Silnik ten zaadaptował potem i wkomponował w układ elektryczny własnego projektu - dzięki temu powstała pierwsza na świecie kompleksowa instalacja elektryczna w samochodzie obejmująca także rozrusznik. Był to Cadillac z roku 1912. NCR przekształcił się potem w sławne laboratorium DELCO kupione w 10 lat później za ogromne pieniądze przez General Motors, w którym Kettering został wiceprezesem ds. badań i rozwoju. Ale działania Ketteringa nie ograniczały się do wynalazków, interesowały go przede wszystkim rozwiązania systemowe. Stąd na przykład idea obejścia problemu spalania stukowego w silnikach benzynowych, z czego rozwinęły się badania nad etyliną, której współtwórcą był właśnie Kettering. Wymyślił także szybko schnące lakiery samochodowe Duco, jego jest też cała koncepcja zastosowania silników wysokoprężnych w ciężkim transporcie - w lokomotywach i dużych ciężarówkach. Aby zakończyć opis dokonań tego geniusza, warto wspomnieć o badaniach nad bateriami słonecznymi.
Charles Kettering 1876-1958
Przyznam, że brak mi słów, by określić potęgę mózgu tego człowieka. Był inżynierem mechanikiem, ale poza ponad 300 wynalazkami i patentami motoryzacyjnymi zapisał się złotymi zgłoskami także w medycynie (skonstruował inkubator dla wcześniaków i stworzył teoretyczne podstawy dla tomografu komputerowego) i w pedagogice (na jego teorii nauczania opierają się działania szkół wyższych nawet dziś), a jego zainteresowania sięgały jeszcze o wiele dalej.
Auto Świat
Charles Kettering 1876-1958