Ten często zapominany przez kierowców element wyposażenia auta współodpowiada nie tylko za rozruch, ale i za działanie wielu układów: od systemów aktywnego bezpieczeństwa po klimatyzację. A przy tym zużywa się tak samo jak olej czy klocki hamulcowe.

Wprawdzie żywotność akumulatora jest dość długa (6-7 tysięcy uruchomień, czyli około 4 lata), ale często sami skracamy ją przez niewłaściwe użytkowanie. Zimą – kiedy dodatkowo następuje utrata około 1% mocy rozruchu akumulatora na każdy stopień Celsjusza spadku temperatury – urządzenia te zawodzą najczęściej.

Zawczasu skontrolujmy więc jego stan techniczny. Jeśli okaże się, że zaniedbania były za duże, warto zainwestować w kupno nowego akumulatora, a następnie stosować się do zasad prawidłowego użytkowania urządzenia.Sprawdzenia stanu akumulatora można dokonać poprzez pomiar napięcia spoczynkowego przy pomocy woltomierza. Wynik 12,4V i mniej – oznacza konieczność doładowania.

W przypadku akumulatorów obsługowych sprawdzamy czy poziom elektrolitu, nie przekracza wyznaczonego minimum. Tego typu przegląd wskazany jest co 6 miesięcy, a zimą w starych autach oraz w akumulatorach starszych niż 3 lata – co kwartał.