Dobry mechanik potrafi zdiagnozować auto "na słuch". Niestety, usługa polegająca na odnalezieniu usterki może sporo kosztować. Poszukiwanie źródeł podejrzanych dźwięków trwa długo, a każda roboczogodzina w warsztacie kosztuje co najmniej kilkadziesiąt złotych, niezależnie od tego, czy mechanik naprawia auto, czy też wykonuje wielokilometrowe jazdy próbne, żeby znaleźć źródło stuków.
Wstępną diagnozę da się wykonać samodzielnie
Zapłacimy mniej, jeżeli zgłosimy się do warsztatu, wiedząc, co trzeba naprawić.
Dobrą metodą jest wykonanie długiej jazdy próbnej, najlepiej wtedy, kiedy nie ma dużego ruchu i hałas powodowany przez inne auta nie utrudnia zlokalizowania usterki. Sami nie zdziałamy jednak zbyt wiele - warto zabrać ze sobą drugą osobę, która będzie mogła swobodniej poruszać się po aucie i zająć się wyłącznie poszukiwaniem źródeł hałasów.
Zanim rozpoczniemy jazdę próbną, należy dokładnie uprzątnąć samochód - często powodem uciążliwości nie jest żadna usterka, a np. turlająca się w zakamarkach samochodu puszka lub pozostawiona przez dziecko zabawka.
W przypadku błahostek, takich jak np. ocierające o siebie elementy plastikowe, zazwyczaj nie jest nawet potrzebna wizyta w warsztacie - do usunięcia hałasów wystarczą środki dostępne w każdym domu lub w sklepach z akcesoriami motoryzacyjnymi.
Jeżeli źródłem hałasów jest mechanika, trzeba skorzystać z warsztatu. Bardzo często zignorowanie pierwszych symptomów może prowadzić do poważnej awarii.
Hałasy z układu napędowego
Metaliczny klekot: tylko krótko po uruchomieniu silnika.
Prawdopodobna przyczyna: hydrauliczne kasatory luzów zaworowych pracują ze zbyt niskim ciśnieniem oleju.
Pomoc: jeżeli dźwięk znika po kilku sekundach, to nie ma powodu do obaw, naprawa nie jest potrzebna. Jeżeli objaw utrzymuje się dłużej, to prawdopodobnieco najmniej jeden z hydraulicznych popychaczy jest niesprawny - pomoże tylko warsztat.
Głuche szumy i burczenie z okolic skrzyni biegów: słyszalne przy wciśniętym pedale sprzęgła.
Prawdopodobna przyczyna: uszkodzone łożysko oporowegosprzęgła.
Pomoc: wymiana części.
Hałasujące sprzęgło: tylko w czasie pracy silnika na luzie.
Prawdopodobna przyczyna: uszkodzony tłumik drgań skrętnych lub w nowszych autach dwumasowe koło zamachowe.
Pomoc: wymiana sprzęgła.
Głośna praca skrzyni biegów: słyszalna na luzie.
Prawdopodobna przyczyna:luzy między kołami zębatymi, zużyte łożyska.
Pomoc: diagnoza w warsztacie.
Wycie lub buczenie: słyszalne tylko w czasie jazdy.
Prawdopodobna przyczyna:zużyte łożyska skrzyni lub mechanizmu różnicowego.
Pomoc: diagnoza w warsztacie i ewentualnie wymiana zużytych elementów.
Regularne klekotanie i klikanie: słyszalne przy otwartej masce.
Prawdopodobna przyczyna: dźwięk pracy wtryskiwaczy.
Pomoc: niepotrzebna.
Hałasy z zawieszenia i hamulców
Buczenie i metaliczny szum: słyszalne głównie w czasie jazdy na łukach.
Prawdopodobna przyczyna: uszkodzone łożysko piasty.
Pomoc: Na początek dokładna diagnoza awarii. Jeżeli hałas pojawia się w trakcie pokonywania zakrętów w lewo, uszkodzone może być łożysko po prawej stronie i odwrotnie. Żeby się upewnić należy podnieść auto i pokręcić podejrzanym kołem. Jeśli czuć opór lub wibrację, należy zgłość się do warsztatu w celu wymiany łożyska.
Klekotanie i mechaniczny dźwięk: słyszalne przy pokonywaniu łuków.
Prawdopodobna przyczyna: zużycie lub uszkodzenie przegubów półosi.
Pomoc: wymiana półosi lub samego przegubu. Naprawa to zadanie dla profesjonalnego warsztatu samochodowego.
Metaliczny dźwięk tarcia: występuje w czasie hamowania.
Prawdopodobna przyczyna: zużyte okładziny hamulcowe.
Pomoc: natychmiastowa wymiana okładzin (klocków lub szczęk).
Stuki: słyszalne w czasie pokonywania nierówności.
Prawdopodobna przyczyna: najczęściej zużyte są silentblocki stabilizatora, łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy, łożyska kolumn resorujących lub też amortyzatory.
Hałasy pochodzące z wnętrza samochodu
Hałasy z tylnej części auta: tylko na nierównościach.
Prawdopodobna przyczyna: przedmioty zawieruszone we wnęce koła zapasowego (narzędzia, śruby, podnośnik). Uwaga! Blaszana wnęka daje potężny rezonans, działa jak wzmacniacz. Nawet drobiazg może pozorować poważną usterkę.
Pomoc: jeżeli cokolwiek stuka, poszukiwanie przyczyn zaczynamy zawsze od dokładnego wysprzątania samochodu!
Skrzypienie: w trakcie wciskania pedałów.
Prawdopodobna przyczyna: brak smaru na ośce, na której zamontowane są pedały.
Pomoc: przesmarować elementy, najlepiej przy pomocy smaru sylikonowego - w przeciwieństwie do środków smarnych na bazie olejów nie niszczy on elementów gumowych oraz miękkich plastików deski rozdzielczej.
Skrzypienie spod deski rozdzielczej: w trakcie jazdy.
Prawdopodobna przyczyna: luźno poprowadzone przewody pod deską rozdzielczą ocierają np. o przewody wentylacyjne.
Pomoc: owinięcie przewodów miękką gąbką oraz spięcie opaskami do przewodów. W nowych, naszpikowanych elektroniką autach jesty to zadanie dla serwisu. Uwaga! Niewprawny demontaż elementów deski rozdzielczej może się skończyć połamaniem plastikowych spinek!
Brzęczące boczki drzwi i części deski rozdzielczej: szczególnie podczas słuchania głośnej muzyki z dużą ilością basów.
Prawdopodobna przyczyna: zbyt luźno zamontowane głośniki powodują rezonans.
Pomoc: sprawdzić mocowania głośników, w razie potrzeby wygłuszyć boczki od strony wewnętrznej przy pomocy specjalnych mat.
Popiskiwanie plastików: w czasie jazdy po nierównościach lub podczas mrozów.
Prawdopodobna przyczyna: ocierające się o siebie elementy plastikowe.
Pomoc: warto podkleić ocierające o siebie elementy gąbką lub paskami filcu.
Hałasy z wydechu i podwozia
Stukanie lub łomot w podłogę: przede wszystkim podczas zmiany obciążenia silnika (zmiana biegów, ruszanie, przyspieszanie) lub przy pokonywaniu nierówności.
Prawdopodobna przyczyna: urwane wieszaki gumowe układu wydechowego.
Pomoc: w większości przypadków (pod warunkiem dostępu do kanału lub najazdu) możliwa jest samodzielna naprawa polegająca na wymianie wieszaków.
Uwaga! Lepiej nie korzystać przy tym z podnośnika przeznaczonego do wymiany kół. Podniesione na nim auto stoi zbyt mało stabilnie.
Brzęczenie lub grzechotanie: często w zależności od obrotów silnika.
Prawdopodobna przyczyna: uszkodzony (popękany) katalizator lub zerwana osłona termiczna wydechu. Ewentualnie luźne, skorodowane elementy wewnątrz tłumika.
Pomoc: w celu znalezienia przyczyny należy, korzystając z kanału, opukać wszystkie elementy układu wydechowego np. pięścią. Wymiana uszkodzonego elementu to zazwyczaj zadanie dla warsztatu, często niezbędne okazuje się przyspawanie niektórych części.
Hałasy wydobywające się z karoserii
Stuki z okolic drzwi: przede wszystkim w czasie pokonywania nierówności.
Prawdopodobna przyczyna: nienasmarowane, źle ustawione lub wyrobione mechanizmy zamków.
Pomoc: wyregulowanie zamków lub nasmarowanie ich gęstym smarem.
Burczenie: przy większych prędkościach.
Prawdopodobna przyczyna: luźne elementy ozdobne (listwy, spoilery) wpadają w rezonans przy wyższych prędkościach lub "łopoczą" na wietrze.
Pomoc: sprawdzić mocowanie wszystkich zewnętrznych elementów nadwozia, w razie potrzeby podkleić je profesjonalną, dwustronną taśmą montażową.
Popiskiwanie i skrzypienie z okolic drzwi i klap: w czasie pokonywania nawet małych nierówności.
Prawdopodobna przyczyna: wysuszone, sparciałe uszczelki klap i drzwi. Drzwi mogą działać jak pudło rezonansowe, co utrudnia pewne zlokalizowanie przyczyny uciążliwych dźwięków.
Pomoc: najlepszą metodą jest regularne smarowanie wszystkich elementów gumowych smarem sylikonowym lub specjalnymi preparatami do pielęgnacji gumy.