Po zimie warto zadbać nie tylko o lakier, ale też o silnik, felgi i przede wszystkim podwozie
Niestety, do wyczyszczenia felg nie wystarczy zwykły szampon. Osad z klocków hamulcowych trudno usunąć nawet za pomocą szczotki. W tym przypadku przydadzą sięspecjalne środki do mycia felg. Zanim ich użyjecie, poczekajcie, aż obręcze wystygną. Trzeba też działać zgodnie z instrukcją, bo agresywne środki pozostawione zbyt długo na feldze mogą ją zniszczyć!
Czym myć? Te dwa identyczne na pierwszy rzut oka preparaty mają całkowicie różne właściwości. Pierwszy z nich to kwaśny koncentrat do usuwania uporczywych osadów – skuteczniejszy, ale bardziej żrący. Drugi to środek do mycia felg o neutralnym odczynie, jest słabszy, ale bezpieczniejszy.
Silnik
Mycie komory silnika to zadanie, które lepiej powierzyć profesjonalistom. Jeżeli zamierzacie zająć się tym sami, to warto zarezerwować na to więcej czasu – silnik musi ostygnąć, trzeba też zabezpieczyć m.in. złącza elektryczne, alternator i inne wrażliwe elementy. Nie wolno polewać wodą rozgrzanego kolektora wydechowego, turbosprężarki ani katalizatora, bo mogą popękać! Do czyszczenia jednostek zabrudzonych olejem warto użyć specjalnych preparatów.
Podwozie
Zaraz po tym, jak z ulic zniknie pośniegowe błoto zmieszane z solą drogową, warto zainwestować w solidne czyszczenie podwozia. Niestety, bez podnośnika nie da się dokładnie oczyścić wszystkich zakamarków, a myjnie automatyczne z funkcją płukania podwozia nie są najskuteczniejsze. Warto wiedzieć, że w nowych modelach wyczyszczenie podwozia z soli jest szczególnie ważne, bo producenci oszczędzają na tym, czego nie widać, m.in. na zabezpieczeniu auta od spodu. Profesjonalne mycie podwozia oferuje część myjni ręcznych z podnośnikami. Koszt takiej usługi waha się od 40 do 80 zł.
Spolerować czy tylko nawoskować?
Polerowanie - Tak naprawdę, aby uzyskać dobre efekty w renowacji lakieru, należy spolerować go mechanicznie. Trzeba jednak pamiętać, że profesjonalne, wysokoobrotowe polerki w niewprawnych rękach mogą narobić więcej szkód niż pożytku, np. przegrzać lakier lub wytrzeć go do podkładu. Jeśli nigdy tego nie robiliście, skorzystajcie lepiej z amatorskich polerek mimośrodowych.
Woskowanie - Przed polerowaniem i woskowaniem należy wcześniej odpowiednio przygotować powierzchnię lakieru. Trzeba umyć i oczyścić karoserię, gdyż pozostawione zabrudzenia mogą porysować lakier. Nie wolno woskować aut w zbyt niskich temperaturach ani w ostrym słońcu! Wyjątkiem od tej reguły są niektóre woski w płynie, które można nakładać również w takich warunkach.
Czyszczenie i suszenie wnętrza
Jak pozbyć się wilgoci? - Najczęstszymi objawami zawilgocenia wnętrza są nadmierne zaparowanie szyb i zapach stęchlizny po nagrzaniu auta. Sposobów na usunięcie wilgoci jest kilka – od starych, sprawdzonych, np. gazet pod dywanikami, przez żwirek dla kota, po osuszacze (fot.), które są sprzedawane w marketach budowlanych. Ostatecznie można też mocno nagrzać wnętrze auta podczas podróży, po czym je solidnie wywietrzyć.
Odkurzanie czasem nie wystarcza. W ten sposób trudno usunąć sierść zwierząt lub kurz zbierający się w szparach. W pierwszym przypadku sprawdza się taśma przylepna, a do czyszczenia szczelin przydadzą się pędzel, szczoteczka do zębów lub nić.