po przebiegu 117 tys. km. Od 30 tys. km mam problem ze zmianą biegów, przejawiający się utrudnionym wkładaniem 2. biegu i niemożliwą redukcją na "jedynkę" w czasie toczenia się auta. Zjawisko narasta, gdy auto jest zimne, i zmniejsza się po rozgrzaniu. W jednym z artykułów zwróciliście uwagę na olej przekładniowy. W moim aucie nie ma jednak korka spustowego. Czy ma sens zmiana oleju "na siłę"?P roblem ze zmianą biegów może, ale nie musi być związany ze "złym" olejem. Potencjalna przyczyna to także uszkodzone sprzęgło lub mocowanie skrzyni. Producent samochodu jest najbardziej kompetentny i jeśli nie przewiduje wymiany oleju, to nie trzeba tego robić. W praktyce oczywiście można olej wyssać specjalnym urządzeniem i układ napełnić na nowo. Żeby wykluczyć kwestię "złego" oleju przekładniowego, proponuję dodać do oleju uszlachetniacz MoS2 (dwusiarczek molibdenu). Jeśli problem nie zniknie, można sprawdzić układ sprzęgła i mocowanie skrzyni.n Mam Golfa II z silnikiem 1.6 D. Przejechałem nim już 320 tys. km. Po przebiegu ok. 280 tys. km zmieniłem olej z mineralnego na półsyntetyczny. Słyszałem, że może to spowodować rozszczelnienie silnika. Jak dotąd nie zauważyłem takich objawów. Czy oleje półsyntetyczne są tak "niebezpieczne" dla starego silnika, jak syntetyczne?I stnieje niepisana zasada, zwłaszcza w autach z dużymi przebiegami: nie zalewa się silnika olejem o większej lepkości niż ten, na którym pracował uprzednio.Proces tzw. rozszczelnienia silnika może być długotrwały, może także nie wystąpić nigdy, jeśli silnik był eksploatowany zgodnie z zaleceniami producenta i zalewany olejami dobrej jakości. Oleje półsyntetyczne dzielą się na dwie grupy: otrzymane w technologii hydrokrakingu z olejów mineralnych i otrzymane jako "produkt uboczny" przy produkcji olejów syntetycznych. Te pierwsze są tańsze, chociaż klasyfikacje API mają często takie same, natomiast te drugie są bardziej "niebezpieczne" dla starego silnika. n Kupiłem niedawno Renault Mégane'a z 1999 roku. Nie wiem, jaki olej silnikowy zastosować: z jednej strony chciałbym wlać najlepszy olej syntetyczny lub półsyntetyczny, z drugiej boję się to zrobić, gdyż nie wiem, na jakim oleju silnik pracował dotychczas. Co zrobić?Firma Renault zaleca do eksploatacji tych samochodów oleje syntetyczne lub półsyntetyczne. Bardzo istotnym parametrem doboru oleju silnikowego (jeśli nie mamy książki serwisowej lub naklejki czy kartonika pod maską) jest przebieg. Jeśli pojazd ma niepotwierdzony przebieg, bezpieczniej będzie zastosować olej półsyntetyczny. Nie należy jednak stosować oleju silnikowego o "gorszej" specyfikacji (w tm wypadku olej mineralny 15W 40), niż zaleca producent samochodu. Proszę o informację, do czego służą poszczególne przełożenia w automatycznej skrzyni biegów w samochodzie Mitsubishi 3.0 - P, R, N, D, 2, L oraz następujące przełączniki: A/T (guzik położony przy lewarku - po jego naciśnięciu zapala się lampka PWR) i mały guzik na lewarku biegów (napis chyba L/Lo).P rzyciski P, R, N, D, 2, L stanowią standardowe oznaczenie funkcji "automatu": W położeniu "P" samochód może być pozostawiony na dowolnie długi postój, przy czym koła (oś napędowa) są zablokowane. "R" to bieg wsteczny, "N" to bieg neutralny (jałowy). W położeniu "D" samochód może jechać do przodu z dowolną prędkością, wykorzystując wszystkie przełożenia, 2 - obsługuje tylko pierwsze i drugie przełożenie, "L" (lub "1") służy do wolnej jazdy, wyłącznie na biegu pierwszym. Pozostałe przyciski sterujące automatem mają różne oznaczenia, w zależności od marki i modelu auta. Zazwyczaj funkcje tego typu zmieniają charakterystykę przekładni tak, że zmiana biegu następuje przy innej prędkości obrotowej, co łatwo jest zaobserwować. Są też funkcje, które np. wymuszają ruszanie z "dwójki". W razie wątpliwości najlepiej udać się do ASO. To ważne - niektóre programy mogą być wykorzystywane tylko chwilowo. n Jestem posiadaczem półtorarocznego Fiata Punto II 1.2. Prądu w akumulatorze wystarcza podczas mrozu na jedną próbę rozruchu silnika. Po przejechaniu ok. 6 km w mieście samochód odpala już bez problemu. Czy to normalne przy półtorarocznym akumulatorze? Elektryk zmierzył pobór prądu z akumulatora podczas postoju (silnik wyłączony, włączony alarm). Okazało się, że całkowity pobór prądu wynosi 60 mA. I tak: samochód pobiera 10 mA, pamięć radia 10 mA, alarm 40 mA. Czy 60 mA poboru prądu przy akumulatorze 40 Ah to nie za dużo? Dzwoniłem do serwisu producenta alarmu zamontowanego w moim aucie i dowiedziałem się, że taki pobór prądu przez ten alarm jest prawidłowy.Każdy autoalarm pobiera prąd, zarówno w stanie spoczynku, jak i wtedy gdy jest aktywny. Stopień poboru mocy uzależniony jest m.in. od stopnia rozbudowania alarmu - ilości czujników itp. Pobór mocy przez alarm nawet na poziomie 60 mA jest prawidłowy - tym bardziej nie powinien niepokoić pobór 40 mA. Prawdopodobnie podczas pomiarów poboru prądu w warsztacie sprawdzono też napięcie ładowania. Jeżeli jest prawidłowe, można z dużą pwnością przyjąć uszkodzenie lub zużycie akumulatora. Trzeba go czym prędzej wymienić.
Czy możecie mi odpowiedzieć?
n Mam Corsę 1.4i z 94 r.