Zasada pierwsza: silnik powinien być uruchamiany na tym samym paliwie, na którym zakończył pracę. Zasada druga: zimny silnik powinien być uruchamiany na benzynie.Większość instalacji LPG wyposażona jest w reduktor gazu (parownik). Urządzenie to odpowiedzialne jest za rozprężanie gazu, który podczas tego procesu ma właściwości silnie chłodzące. Dlatego reduktor ogrzewany jest płynem chłodniczym. Jeżeli zimny silnik włączony zostanie na gazie, membrany reduktora narażone są na działanie bardzo niskich temperatur, co wpływa na ich przedwczesne zużycie. Dlatego zimny silnik powinien być przełączany na gaz dopiero po ogrzaniu płynu chłodniczego. Zasilanie benzynowe należy ponownie uruchomić przed wyłączeniem silnika, jeśli planujemy kilkugodzinny postój samochodu. W przypadku, gdy postój jest krótki albo temperatura otoczenia wysoka (np. latem), można silnik gasić i włączać na gazie, pomijając procedurę przełączania. Zwolnieni są z niej również użytkownicy aut z instalacją LPG wyposażonych w układy wtrysku benzyny. Instalacje LPG sterowane komputerowo automatycznie włączają silnik przy użyciu benzyny i przełączają w odpowiednim momencie na zasilanie gazowe. W układach tych nie ma potrzeby wyłączania instalacji gazowej przed wyłączeniem silnika.Jestem posiadaczem samochodu z silnikiem wyposażonym w turbodoładowanie. W związku z tym mam pytanie: czy turbosprężarka ma prawo pobierać olej silnikowy, a jeżeli tak, to w jakiej ilości?Turbosprężarka jest urządzeniem umieszczonym w układzie wydechowym i przewodzie dolotowym. Turbina i pompa umieszczone są na wspólnym wałku. Strumień spalin wydalanych przez silnik napędza turbinę, a wraz z nią wirnik pompy, który powoduje tłoczenie do silnika większej dawki powietrza. Dodatkowa ilość tlenu powoduje, że do silnika, a konkretnie do komory spalania można dostarczyć więcej paliwa, przez co silnik uzyskuje wyraźnie większą moc. Ponieważ prędkość robocza wałka pompy i turbiny wynosi 100 tys. obrotów na minutę i nawet więcej, ważnym elementem tego urządzenia jest układ smarowania ułożyskowania wałka turbiny oraz pompy. Prawidłowo działające turbodoładowanie korzysta z oleju silnikowego, ale nie powoduje zwiększonego zużycia go. Ponieważ turbosprężarka podczas pracy rozgrzewa się do wysokich temperatur, eksploatując silnik wyposażony w to urządzenie, należy pamiętać, aby przed wyłączeniem go pozwolić pracować silnikowi na wolnych obrotach przez kilkadziesiąt sekund. Dzięki temu odciążone, a smarowane podczas pracy silnika turbo wychładza się, co zdecydowanie przedłuża jego żywotność. W moim samochodzie tylne opony zużyły się nierównomiernie (w tzw. schodki), co powoduje głośną pracę układu jezdnego. W ASO powiedziano mi, że przyczyną mogą być zużyte amortyzatory, jednak na badaniu na stacji szybkiej obsługi ich stan określono jako bardzo dobry. Jak zaradzić tej usterce?Nierównomierne zużycie opon kół tylnych może być spowodowane wieloma czynnikami. Jedna z nich to zużyte amortyzatory, inny powód to np. nadmierne luzy na łożyskach piast tylnych lub niewłaściwe wyważenie kół. Każdą z tych usterek można łatwo zdiagnozować lub wykluczyć (np. jeżeli test amortyzatorów wypadł pomyślnie, tzn., że przyczyna jest inna). W tym celu należy udać się do specjalistycznego warsztatu.
Czy możecie mi odpowiedzieć?
Czy silnik z instalacją LPG należy uruchamiać i gasić na benzynie czy na gazie?W silniku gaźnikowym wyposażonym w instalację gazową kierowca sam musi przełączać zasilanie z benzyny na gaz i odwrotnie. Wydaje się to dość skomplikowane.