Do tej pory byłem przekonany, że wszystkie nowe samochody w Polsce muszą posiadać zagłówki dla tylu osób, na ile są zarejestrowane. Dodam, iż stojąca w salonie wersja osobowa miała takie zagłówki. W Honda Poland poinformowano mnie, że została sprowadzona partia samochodów bez zagłówków tylnych, co zostało zaaprobowane przez Instytut Transportu, oraz że zagłowki mogę sobie dokupić za ok. 1000 zł. Dla mnie cała historia jest żenująca i zdecydowanie zmienia moje postrzeganie marki Honda. Nie zdawałem sobie sprawy, że można robić oszczędności na czymś, co do tej pory było obowiązkowym wyposażeniem każdego pojazdu.Maciej BanaśZ informacji, które uzyskaliśmy u dilera firmy Honda - w salonie Matraszek w Markach, wynika, że rzeczywiście została sprzedana partia takich samochodów niewyposażonych w zagłówki na tylnej kanapie. Można je dokupić za 500 zł. Jednak o wiele lepszą informację podano nam w firmie Honda Motor Poland. Jak poinformował nas Wiesław Kołodziej, odpowiedzialny w tej firmie za homologację pojazdów, wszyscy posiadacze takich aut (partii samochodów, która została homologowana jako ciężarowe, a nie wyposażono jej w zagłówki na tylnej kanapie), którzy zwrócą się do firmy Honda Motor Poland, otrzymają komplet zagłówków bezpłatnie. Cieszy nas taka wiadomość, ale nie możemy oprzeć się wrażeniu, iż można to było zrobić od razu, oszczędzając czas i nerwy osób, które kupiły samochody tak znanej marki.Droga Redakcjo,Zwracam się z uprzejmą prośbą o odpowiedź na moje pytanie. Posiadam Fiata Seicento o pojemności 1100 ccm i przebiegu 45 tys. km, auto ma 2 lata. Do tej pory jeździłem na oleju mineralnym. Byłem teraz na przeglądzie w serwisie Fiata i nalano mi olej półsyntetyczny. Czy nie zaszkodzi to silnikowi, skoro do tej pory stosowany był olej mineralny. GrzegorzPrzejście z oleju mineralnego na półsyntetyczny jest dobrym wstępem, by doce-lowo zastosować olej syntetyczny. Wtedy trzeba być jednak konsekwentnym. Ponieważ Pana samochód ma dopiero dwa lata i stosunkowo niewielki przebieg, nie ma przeciwwskazań, by zastosować najpierw markowy olej półsyntetyczny, a potem syntetyczny.Szanowni Państwo,W roku 1998 kupiłam w salonie samochód Renault Clio II 1.2. Aktualny przebieg auta to 90 tys. km. Poproszę o poradę w dwóch sprawach. Po pierwsze, podczas jazdy słychać huczenie z tyłu (przy prędkości ok. 70 km/h huczenie słychać z tyłu pośrodku, natomiast gdy prędkość dochodzi do 90 km/h, odgłos przenosi się zdecydowanie na tylne koło za kierowcą). Huczenie nie jest jednostajne. Rozmawiałam już z różnymi mechanikami (w tym z mechanikami z serwisów Renault) i za każdym razem odpowiadano mi, że to łożyska tylnych kół. Wymieniłam łożyska już dwukrotnie (co prawda nie w serwisie Renault, ale części na pewno były oryginalne). Niestety problem pozostał - nadal coś huczy. W obu przypadkach, gdy zgłosiłam się z reklamacją do zakładów mechanicznych, w których wymieniłam łożyska, powiedziano mi, że na łożyska dają mi gwarancję i to, co huczy, to na pewno nie łożyska. Zwracam się w związku z tym do Państwa z zapytaniem, co może być powodem huczenia, jeżeli nie łożyska.Po drugie, wybrałam się ostatnio do stacji diagnostycznej w celu ustawienia zbieżności kół przednich. Okazało się, że nie jest to do końca możliwe, ponieważ samochód jest, jak mi powiedziano, "krzywy". "Coś" w stosunku do "czegoś" w geometrii zawieszenia przesunięte jest o jeden stopień. Dlatego zbieżności kół nie można ustawić. Pytano się mnie, czy pojazd jest po kolizji, bo podobno takie zmiany w geometrii mogą nastąpić po kolizji. Samochód mój miał co prawda dwie stłuczki, ale były one na tyle niegroźne, że spowodowały uszkodzenia na karoserii. Podejrzewam, że mój pojazd był "krzywy" jeszcze przed zakupem, tzn. został tak wyprodukowany. Co mogę w takiej sytuacji zrobić i czy mogę występować z roszczeniami do producenta?Iwona MikulskaBardzo trudno jest ocenić nam, co jest powodem stuków w zawieszeniu Pani auta. Jeżeli konsultacje i próby usunięcia tych stuków przez mechaników nie dały żadnego rezultatu, proponujemy zgłosić się do rzeczoznawcy Polskiego Związku Motorowego [tel. (22) 826 31 22] w celu ustalenia przyczyn.Co do zbieżności, też nie wiemy, jak wyglądały dwie stłuczki, o których Pani wspomina. Jest bardzo prawdopodobne, że w ich wyniku doszło do zmian w geometrii. Dlatego też proponujemy zrobić laserowy pomiar podwozia. Jego wynik powinien dużo powiedzić o "historii" pojazdu.
Czy możecie mi odpowiedzieć?
17 stycznia 2002 roku odebrałem z salonu nową Hondę Civic 3d w wersji z homologacją ciężarową. Jakież było moje zdziwienie, gdy spostrzegłem, iż nie posiada ona zagłówków z tyłu.