Czy mogę na wiosnę zamontować opony letnie szersze i w jakim rozmiarze? W pierwszej kolejności proponuję zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu - tam producent auta podaje, jakie zamienniki opon są przez niego zalecane (rozmiary oraz indeksy prędkości). Można tam znaleźć bezpośredni zamiennik, który będzie szerszy od dotychczas używanych opon. Jeśli jednak nie dysponuje Pan instrukcją, to proszę pamiętać, że przy doborze nowych opon istotnym czynnikiem jest ich średnica zewnętrzna, która może być tylko niewiele mniejsza lub większa (o kilka milimetrów) niż średnica opon zamontowanych fabrycznie.Np. według tabeli zamienników firmy Michelin bezpośrednim zamiennikiem rozmiaru 185/65 R 14 będzie opona 195/60 R 14. Choć jest ona szersza o 10 milimetrów, to nie wpływa to niekorzystnie na parametry trakcyjne auta. Średnica zewnętrzna też zmieni się w dopuszczalnym zakresie. Większa zmiana średnicy zewnętrznej może spowodować m.in. przekłamanie wskazań prędkościomierza oraz licznika przebiegu, dlatego montując szersze opony, należy pamiętać o korekcie profilu. Biorąc pod uwagę stan dróg w naszym kraju (kiepską nawierzchnię, koleiny, dziury, wysokie krawężniki), nie należy montować opon niskoprofilowych o wskaźniku poniżej 45-50. Nie polecam również nadmiernego rozszerzania ogumienia. Może ono bowiem ocierać o elementy zawieszenia oraz np. zaciski i tarcze hamulcowe lub nadkola. Przy stosowaniu zamienników zawsze kierujmy się zdrowym rozsądkiem. Informacji o dopuszczalnych zamiennikach można zasięgnąć w każdym specjalistycznym serwisie ogumienia.Jestem właścicielem samochodu Fiat Tipo z przebiegiem 175 tysięcy kilometrów z 1992 roku. Proszę o poradę, jaka może być przyczyna ciągłego przegrzewania się silnika?Przyczyn przegrzewania się jednostki napędowej może być wiele. Jedna z nich to np. duża ilość kamienia lub innych zanieczyszczeń osadzających się na wewnętrznych ściankach chłodnicy i pozostałych elementach układu chłodzenia (np. przewodach wodnych). Inną (bardzo prawdopodobną) przyczyną jest nieprawidłowo działający termostat lub wadliwie funkcjonujący układ sterowania wentylatorem (włącznik wentylatora chłodnicy, ewentualnie sam czujnik temperatury). Sprawdzenie działania termostatu i wentylatora nie jest skomplikowane - najczęściej wystarczy porównać temperaturę odpowiednich przewodów wodnych, gdy silnik jest rozgrzany, oraz zaobserwować, kiedy i czy włącza się wentylator. Nie posiadając jednak odpowiedniej praktyki, lepiej jest zlecić sprawdzenie przyczyn usterki i usunięcie jej specjalistycznemu warsztatowi. Jakkolwiek może być to niewielkia i łatwa do naprawy awaria, może ona spowodować dalsze dużo poważniejsze zniszczenia: wypalenie uszczelki pod głowicą lub nawet uszkodzenie samej głowicy. Radzę jej nie lekceważyć. Jestem właścicielem samochodu Opel Astra o mocy silnika 100 KM. Chcę eksploatować jednostkę tak, by służyła przez wiele lat, a zarazem była ekonomiczna. Proszę o odpowiedź, czy dobrze robię, jeżdżąc samochodem w zakresie obrotów silnika między 2500 a 3000 obr./min?Teoretycznie w każdym samochodzie najbardziej efektywna prędkość obrotowa jednostki napędowej zawiera się pomiędzy prędkością, przy której osiąga ona swój maksymalny moment obrotowy, a prędkością, przy której osiąga swoją moc maksymalną. W miarę możliwości w tym zakresie obrotów powinno być eksploatowane auto. W praktyce od tej zasady oczywiście są odstępstwa i np. jeżeli silnik dysponuje największym momentem obrotowym na poziomie np. 4,5 tys. obr./min, a największą mocą przy 5,5 tys. obr./min, nie znaczy to, że należy stale utrzymywać prędkość obrotową silnika w tym przedziale. Radzę zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu i znaleźć informacje dotyczące charakterystyki silnika, choć podany przez Pana przedział obrotów sugeruje dość optymalny, raczej spokojny styl jazdy.
Czy możecie mi odpowiedzieć?
Mój samochód (Daewoo Espero) jeździ na oponach 185/65 R 14. Są to opony zimowe.