Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Czy można dolać inny płyn chłodniczy niż ten, który już jest w zbiorniku?

Czy można dolać inny płyn chłodniczy niż ten, który już jest w zbiorniku?

Łatwo wpaść w pułapkę kolorów - wbrew powszechnej opinii płyny do chłodnic bywają nie tylko różowe. Nie wystarczy jednak dobrać kolor dolewki do płynu, który już znajduje się w zbiorniku w naszym samochodzie. Innymi słowy - nie każdy zielony płyn można mieszać z innym zielonym płynem, a nie każdy różowy - z różowym. Nie mówiąc już o mieszaniu płynów o różnych barwach. Jak zatem dokonać bezpiecznej dolewki płynu?

Jak dobrać odpowiedni płyn chłodniczy?Źródło: Auto Świat
  • Różne technologie płynów (IAT, OAT, HOAT, POAT) mają różne zastosowania i trwałość
  • Płyny wykonane w technologii IAT nadają się do starszych aut z żeliwnym blokiem silnika, wymiana co 2 lata
  • Płyny OAT są najpopularniejsze w Polsce, trwałość do 5 lat, ale nie nadają się do starszych aut z elementami mosiężnymi
  • Kolor płynu to tylko barwnik służący odróżnieniu płynu od wody

Obecnie na rynku funkcjonują równolegle płyny wykonane w różnych technologiach: IAT, OAT, HOAT, POAT i in. Różnią się między sobą pakietem dodatków uszlachetniających (antykorozyjnych, antypiennych itp.), których działanie może wzajemnie się znosić. Jeśli płyn wykonany w technologii IAT (Inorganic Acid Technology) zmieszamy z najczęściej obecnie spotykanym płynem OAT (Organic Acid Technology), może dojść do wytrącenia się osadów w płynie, które skutecznie "przykleją się" do ścianek chłodnicy, drastycznie ograniczając jej wydajność.

Efektem ubocznym będzie też korozja (chłodnicy, nagrzewnicy, kanałów chłodniczych w silniku), która objawi się np. nieszczelnością pomiędzy blokiem a głowicą silnika bądź też (w bardziej optymistycznej wersji) tylko wyciekiem z chłodnicy. Tymczasem na większości opakowań płynów do chłodnic próżno szukać klarownych oznaczeń, które podpowiedziałyby przynajmniej, z jakim produktem mamy do czynienia. Na opakowaniach najtańszych, niskiej jakości płynów niemieszalnych z niczym znajdziemy podobne zapewnienia jak na produktach z najwyższej półki – że chronią układ w każdej sytuacji. Tyle.

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji