Na rynku dostępnych jest kilka czy nawet kilkanaście różnego rodzaju dodatków do silników benzynowych i do diesli. Większość z nich to środki do czyszczenia silnika z wszelkiego rodzaju osadów i nagarów. W postaci bardziej stężonej lub jako nierozcieńczone produkty dodane do paliwa mają oczyścić także układ wtryskowy silnika. Ale tu uwaga! O ile preparaty podawane zapobiegawczo można stosować niemal przy każdym tankowaniu (ważne, żeby wyjeździć cały zbiorniki, nie dolewać wcześniej paliwa), o tyle specyfiki do czyszczenia układu wtryskowego powinno stosować się znacznie rzadziej, najlepiej razem z wymianą oleju. Przy wyborze konkretnego produktu warto sprawdzić, czy ma certyfikat jakości. Jeżeli tak, przestrzegając zaleceń producenta, nie powinniśmy nic zepsuć.

Stare silniki Diesla nie lubią paliwa o niskiej zawartości siarki. Producenci dodatków zgodnie twierdzą: pomogą specjalne preparaty przeznaczone do starych diesli. Siarka ma właściwości smarne i jej zbyt niskie stężenie może prowadzić do awarii silnika. Zadaniem preparatu jest zapewnienie należytych właściwości smarnych paliwa. Jeśli długo wozimy w baku tę samą benzynę (np. w autach z gazem), w paliwie rozwijają się bakterie, w efekcie powstaje szlam. Dodatki antybakteryjne przeznaczone do paliwa (także specjalnie do aut z LPG) redukują problem. Dzięki temu nie zatka się filtr paliwa. Dodatki tego typu minimalizują też rozwój korozji. Dodatki antybakteryjne według producentów są bardzo przydatne w samochodach używanych sezonowo.

Z kolei osoby związane na co dzień z nowoczesnymi silnikami zalecają daleko idącą ostrożność w przypadku preparatów do paliw. Nowe silniki, a właściwie sterujące nimi komputery, rozpoznają zmiany w składzie paliwa i dostosowują pracę jednostki napędowej do tych zmian. Ale oczywiście w pewnym zakresie. Istnieje niebezpieczeństwo, że komputer nie wykryje np. spalania stukowego czy zbyt wysokiej temperatury spalania, a to już może okazać się niebezpieczne dla silnika. Nie ma większego sensu stosowanie dodatków paliwowych w przypadku nowych aut. Tutaj znacznie lepszym rozwiązaniem jest tankowanie co jakiś czas (a jeszcze lepiej zawsze) najdroższego paliwa, które również zawiera komponenty czyszczące. Dopiero po dużym przebiegu lub po zatankowaniu paliwa wątpliwej jakości warto się pokusić o zastosowanie dodatków.

Kiedy warto stosować dodatki do paliw? Foto: Auto Świat
Kiedy warto stosować dodatki do paliw?

Wlewasz na własne ryzyko

Dodatki wlewane do baku w rozsądnych ilościach w pewnych przypadkach mogą pomóc. Gdy silnik był względnie dobrze traktowany i jeździł na dobrym paliwie, wtedy taki specyfik skutecznie oczyści wtryskiwacze naturalnie zabrudzone po wieloletniej eksploatacji. "Często się jednak zdarza, że preparat zastosowany w zbyt dużej ilości rozpuszcza gumowe elementy w zbiorniku" — mówi Dariusz Perzanowski z Auto-Szpacza Serwis. Natomiast Karol Kiełbasiński z Roto Service twierdzi: "Nie warto stosować preparatów do paliw. Nie znam nikogo, kto wlał do paliwa jakiś specyfik i zauważył poprawę. Zazwyczaj jest odwrotnie — okazuje się, że awaria została spowodowana użyciem jakiegoś wynalazku". Dwie różne opinie nie wyjaśniają jednak, jaka jest prawda.

Czyścimy wtryski

Płyny do czyszczenia układów wtryskowych, mimo że stosuje się je głównie do wtrysku, to wpływają też na pracę innych elementów. Poprawa przepływu i stopnia spalania paliwa ma na celu optymalizację pracy silnika. Dodatkowe zadania to poprawa smarowania i ochrona wtryskiwaczy przed korozją. Według producentów dodatki ograniczają także zużycie paliwa nawet o 20 proc.! Czy to możliwe? Obok prezentujemy przykładowe preparaty i ich działanie według producentów.

Depresatory

Depresatory przydają się przede wszystkim zimą i tylko wtedy, gdy mamy do czynienia z silnym mrozem lub wozimy w baku letni olej napędowy. Nawet zimowe paliwo potrafi "skrzepnąć", gdy temperatura spada znacznie poniżej -20 stopni Celsjusz. Celem nadrzędnym depresatorów jest obniżenie temperatury wytrącania się parafiny — nawet o kilka stopni Celsjusza. Niektórzy producenci podają, że ich specyfiki gwarantują płynność oleju napędowego nawet do temperatury -31 stopni Celsjusza! Istotną rzeczą jest dodanie preparatu, zanim wytrąci się parafina z paliwa. Jeśli dolejemy go za późno, na pewno nie pomoże! Przy użyciu tych środków warto jednak być ostrożnym, o czym mówią przedstawiciele koncernów paliwowych. Także pracownicy warsztatów samochodowych uważają, że zazwyczaj wystarczy wlewać dobry olej napędowy.

Do całego układu

Wielofunkcyjne dodatki uszlachetniające benzynę mają oczyszczać układ paliwowy z nagarów i osadów, pochłaniać wodę z benzyny i tym samym chronić przed korozją. Utrzymanie układu paliwowego i zasilania w czystości powinno zapewnić całkowite spalanie benzyny, co przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa i obniżenie emisji toksycznych związków w spalinach. Uniwersalne dodatki są najczęściej takie same jak środki do czyszczenia wtrysku, ale mniej stężone.

Oktan boostery

Dodatki, które mają podnieść liczbę oktanową, stosowane były głównie do smarowania silników starej generacji, do których wlewano paliwo bezołowiowe. Można je także stosować, gdy mamy jedynie paliwo np. o LO 91, a silnik wymaga lepszej benzyny (np. w USA). Oczywiście są też specyfiki, które poprzez zwiększenie LO mają gwarantować lepsze osiągi. Te objawiają się poprawą elastyczności, ale używane przez długi czas mogą okazać się niebezpieczne dla trwałości jednostki napędowej. Zastosowanie niektórych specyfików faktycznie może czasem przynieść oszczędność zużycia paliwa, ale raczej nie będzie ona wyraźnie zauważalna.