.. klasą jakości według American Petroleum Institute (API). Od połowy września firma Shell wprowadziła na polski rynek jedne z pierwszych olejów opartych na bazach syntetycznych o tak wysokiej klasie jakościowej - SL. Receptury tych olejów zostały wzbogacone o nowe, zaawansowane technologicznie dodatki gwarantujące dłuższą żywotność silnika m.in. poprzez mniejsze zużycie rozrządu i zopobieganie tworzenia się osadów na tłokach. Składniki te ograniczają również wzrost lepkości oleju (spowodowany pracą w jednostce napędowej) z dotychczasowych 375 proc. w przypadku niższej normy SJ do 275 proc. w przypadku nowej normy SL (patrz wykresy obok). Ma to istotne znaczenie przy pracy silnika z wysokimi prędkościami obrotowymi i w wysokich temperaturach. Nowa formuła olejów spowodowała także ich mniejszą odparowalność, a więc straty oleju w jednostce. Produkty o klasie SL mają zmniejszony limit odparowalności z 22 proc. (norma SJ) do 15 proc. (norma SL). Efektem tego są minimalne ubytki oleju w trakcie normalnej eksploatacji, lepsza ochrona silnika i ograniczenie dokonywania kłopotliwych dolewek. Klasa jakości SL jest obecnie najwyższą klasą przyznawaną przez American Petroleum Institute.
Czy widzisz różnicę?
Dwa opakowania - tego samego oleju Shella - syntetycznego Shell Helix Ultra 5W/40 - ustawione obok siebie na sklepowej półce tylko pozornie są identyczne (podobnie jest z półsyntetycznym Shell Helix Plus 10W/40). W rzeczywistości mogą się różnić.