Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Czym grozi jazda z niezabezpieczonym towarem?

Czym grozi jazda z niezabezpieczonym towarem?

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Przewożenie ładunków wiąże się z ograniczeniami masy towaru. Istotne jest także jego umieszczenie, a przede wszystkim zabezpieczenie przed przemieszczaniem. Droga nr 3. Na łuku z naczepy wypada zwój blachy i uderza w kabinę jadącej z przeciwka ciężarówki. Kierowca w ciężkim stanie został odwieziony do szpitala. Jak się okazało, przyczyną wypadku była nadmierna prędkość pojazdu i niewłaściwe zabezpieczenie ładunku. Przewożony towar nie może naruszać stateczności zestawu,utrudniać kierowania pojazdem oraz ograniczać widoczności. Co więcej, ładunek nie tylko musi być zabezpieczony przed przemieszczaniem, lecz także nie powinien wywoływać nadmiernego hałasu ani też wydzielać nieprzyjemnego zapachu. Urządzenia służące do mocowania muszą być zabezpieczone przed poluzowaniem. Ładunki sypkie powinny być umieszczone w szczelnej skrzyni ładunkowej i dodatkowo osłonięte zasłonami, które uniemożliwią wysypywanie się materiału. Wbrew obiegowej opinii umocować należy każdy ładunek, niezależnie od jego wagi. Przy gwałtownym skręcie lub hamowaniu ciężki towar może się przemieścić lub nawet wypaść z auta. Kary za nieprzestrzeganie tych zasad są niskie, ale i tak inspektorzy ITD przy każdej kontroli zwracają uwagę na zabezpieczenia. Naruszenie przepisów dotyczących rozmieszczenia i mocowania przy przewozie towarów niebezpiecznych zagrożone jest karą administracyjną w wysokości 800 zł. W pozostałych przypadkach kierowca dostaje mandat. Za zasłonięcie świateł przez ładunek lub niezabezpieczenie urządzeń do mocowania przed poluzowaniem lub spadnięciem grozi mandat w wysokości 200 zł, za niewłaściwe przewożenie ładunków sypkich trzeba zapłacić 150 zł. "Bezpieczne wakacje na drogach z ITD"Bezpieczny autokarKontrole z wideorejestratoramiAutobusy miejskiePrzeciążone ciężarówkiKontrola trzeźwościKontrole transgranicznePrzewozy nienormatywneKontrole taksówek i okazjonalnych przewozów osóbManipulacje przy tachografach

Czym grozi jazda z niezabezpieczonym towarem?Źródło: Auto Świat
  • 13 130 kontroli drogowych (autobusy i ciężarówki) 5860 aut krajowych i 7270 zagranicznych2626 decyzji na przewoźników3254 mandaty karne na kwotę ok. 547 tys. zł (z Ustawy o transporcie drogowym i z "Prawa o ruchu drogowym")989 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych
  • ponad 2700 kontroliponad 750 mandatów karnychok. 200 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych

Czy kontrole są potrzebne?Przez 2 miesiące, co tydzień, wspólnie z Inspekcją Transportu Drogowego prowadziliśmy kontrole autobusów i ciężarówek. Mimo ciągłych interwencji nadal zdarzają się przekroczenia czasu pracy czy jazda pod wpływem alkoholu. Te wykroczenia są najczęstszymi przyczynami wypadków. Dużym zagrożeniem są także przeładowane auta, które w znacznym stopniu przyczyniają się do niszczenia polskich dróg. Zbyt duża masa w połączeniu ze złym stanem ogumienia i przeważnie nadmierną prędkością, szczególnie podczas deszczu, zwiększa prawdopodobieństwo wypadków. Dlatego tak istotna okazuje się m.in. kontrola prędkości.

Robert Rybicki
Powiązane tematy:EksploatacjaPorady