Można je opisać jako kołysanie się na boki jadącej przyczepy. Zjawisko to powstaje na skutek wyrobienia się kuli haka, jazdy po nierównościach drogi (na przykład w koleinach) lub np. silnego bocznego podmuchu wiatru po wyjeździe z lasu lub podczas jazdy na wiaduktach i mostach. Wyprowadzić z równowagi przyczepę można także, zmieniając gwałtownie pas ruchu, np. w celu ominięcia przeszkody. Również zawirowania powietrza powstające wskutek przejechania obok innego dużego pojazdu (np. tira) mogą skończyć się utratą kontroli nad samochodem z przyczepą. Wężykowanie jest szczególnie niebezpieczne na mokrej i śliskiej, a także nierównej nawierzchni. Nie dość bowiem, że kołysanie to powstaje bardzo szybko, to jeszcze opanowanie go poprzez manewry kołem kierownicy samochodu holującego wymaga sporo doświadczenia.Wszystkie te niebezpieczne zjawiska może zredukować dosyć prosty mechanizm. Konwencjonalny zaczep na dyszlu został zastąpiony takim, w którym podczas połączenia z zaczepem kula haka zostaje z dwóch stron dociśnięta specjalnymi okładzinami. Dzięki nim na kulę haka oddziałuje ściśle określona siła tarcia - moment tłumienia. Każdy ruch wahadłowy jest natychmiast skutecznie redukowany w chwili, gdy powstaje. Dzięki temu nawet niewprawni kierowcy mogą łatwiej opanować zestaw w krytycznej sytuacji. Wprawdzie na rynkach europejskich jest kilku producentów podobnych rozwiązań, jednak w Polsce jak na razie powszechnie dostępne są tylko zaczepy niemieckiej firmy AL-KO z systemem redukcji wychyleń AKS. Prosty montaż Zaczep ze stabilizatorem dobiera się w zależności od masy holowanej przyczepy. Większość klientów w Europie wybiera model AL-KO AKS 2004 Comfort (do 2000 kg), który oprócz redukcji wężykowania ma jeszcze jedną zaletę - umożliwia bowiem od razu bez żadnych przeróbek mocowanie nakładki zabezpieczającej przed kradzieżą przyczepy Safety Compact. Nakładkę antykradzieżową można też zamontować na standardowym dyszlu.Całość operacji sprowadza się do zdjęcia starego zaczepu i zamontowania nowego. Wszystko nawet niewprawnemu majsterkowiczowi zajmie najwyżej pół godziny. Mimo iż trwałość okładzin ciernych jest dosyć wysoka (około 50 tys. kilometrów), producent dodatkowo zastosował proste wskaźniki ich zużycia. Są one dobrze widoczne i za każdym razem, gdy zaczep znajdzie się na kuli haka, można ocenić, czy wymagają już wymiany, czy jeszcze nie. Nie ukradną...Ze względu na coraz wyższe ceny przyczep specjalistycznych (np. podłodziowych, lawet, kempingowych czy do przewozu koni), stają się one często łupem złodziei. Zwłaszcza jeśli dodatkowo jeszcze przewożą jakiś towar. Jedynym optymalnym zabezpieczeniem przed kradzieżą wydaje się zablokowanie zaczepu kulowego przed połączeniem lub rozłączeniem przyczepy przez osoby niepowołane. Przyczepa, której złodziej nie może połączyć ze swoim samochodem-holownikiem, jest bezpieczna. Jak mu przeszkodzić? Np. stosując specjalną metalową nakładkę na rączkę zaczepu. Tutaj cały montaż sprowadza się do założenia na zaczep typu AK 160 lub AK 300 specjalnych płytek ryglujących. Po umieszczeniu na zaczepie nakładki i zablokowaniu zamka nie ma możliwości szybkiego zdjęcia zabezpieczenia.
Dyszel z amortyzatorem
Poważnym problemem, z którym mają do czynienia właściciele przyczep towarowych o dużych gabarytach oraz przyczep kempingowych, jest tzw. wężykowanie.
Auto Świat
Dyszel z amortyzatorem