Jednak po zamontowaniu ich w moim aucie powstają problemy. Kierunki mrugają za szybko, co jest związane z małym poborem prądu przez diody. Gorzej jest ze światłami postojowymi. Komputer ich nie "widzi" i wyświetla komunikat o spalonej żarówce. Wtedy jednocześnie zaczynają świecić kierunkowskazy, co jest normalne w BMW przy spalonych żarówkach postojowych. Czy istnieje jakiś sposób na usunięcie tych problemów? Wiele osób próbuje oszukać komputer przy pomocy oporników lub dodatkowych żarówek, ale są to półśrodki. Domyślam się, że to nie tylko problem BMW, a odpowiedź ucieszy wiele osób myślących o takiej zmianie. faraon72Elementy typu LED robione na wzór żarówek np. do świateł postojowych czy kierunkowskazów są elementami bez homologacji i jako takie nie mogą być używane do samochodów poruszających się po drogach publicznych. Są to produkty firm "podróbkowych" lub tuningowych nie przestrzegających obowiązującego w Europie prawa.Opisane przez Pana kłopoty z zastosowaniem ich wynikają z niedostosowania instalacji elektrycznej samochodu do tych elementów. Wkrótce pojawią się produkty renomowanych producentów opracowane w taki sposób, aby były całkowicie zamienne, będą przebadane i z odpowiednimi atestami dopuszczenia do ruchu. Zanim to nastąpi, jedynym wyjściem z tej sytuacji jest używanie takich żarówek, jakie zaleca producent pojazdu.Zenon RudakHella PolskaZestawy ksenonowe Pojawiły się na Allegro kompletne zestawy do przerobienia zwykłego światła mijania na ksenonowe. Zestawy te mają odpowiednie stopki montażowe H4, H7 itp. z odpowiednio ustawioną ogniskową tego żarnika oraz przetwornice prądu. Wpina się to w oryginalną instalację samochodu. Czy jest to faktycznie możliwe i zgodne z prawem? Czy takie światło nie będzie oślepiało innych kierowców? abu1Nie wolno stosować takiego zestawu w reflektorach homologowanych do żarówek halogenowych. Powodów jest kilka, pierwszy z nich to homologacja reflektora do konkretnego źródła światła. Drugi to niemożliwość przystosowania standardowego reflektora do wymogów stawianych przez obowiązujące prawo. Nasz test na str. 38.RRWtryskiCzy używanie oleju Miksol jako dodatku do paliwa w Focusie TDCi jest szkodliwe dla silnika?enterProszę nic nie dolewać do paliwa, gdyż w nowoczesnych turbodieslach grozi to uszkodzeniem układu paliwowego. Oleje napędowe w swoim składzie mają odpowiednie składniki myjące, smarujące i chroniące przed korozją. Eksperymentując z dodatkami, może Pan uszkodzić wtryski.Robert Grzelec Ford Auto PlazaJaki olej do Camry 2.2?Toyota Camry 2.2, 1995. Producent do "automatu" zaleca olej zgodny ze specyfikacją ATF Dexron II. Jaki wybrać? Czy Dexron IID i IIE to to samo? Który z nich jest lepszy? Stosować synte-tyk czy mineralny? Robert WW tym roczniku były montowane trzy rodzaje automatycznych skrzyń biegów. Nie dojdziemy korespondencyjnie, którą ma Pan w aucie. Najprościej niech Pan sprawdzi, czy do przepustnicy dochodzi linka kick down. Jeśli tak - to można stosować każdy z wymienionych olejów. Jeśli tej linki nie ma, to powinien Pan zastosować Dextron IIE lub Dextron III. Jerzy ŁokajWymieniać?Mam Lanosa 1.5. Jego przebieg wynosi obecnie 65 tys. km, nie wiem jednak, kiedy trzeba wymienić w nim pasek rozrządu. MartaW tym aucie producent zaleca wymianę paska rozrządu co 60 tys. km bądź 4 lata w zależności od tego, co pierwsze nastąpi. Trudno przewidzieć, ile to będzie kosztować, ponieważ nie wiadomo, czy poza paskiem nie należy wymienić napinacza oraz pompy wodnej.RRJakie oponyMam Mazdę 626 sedan z 1995 r. Jest wyposażona w opony o rozmiarze 185/65 R 14. Moje pytanie brzmi, czy mogę na te same felgi założyć opony o rozmiarach 185/65 R15? velvet_mazdaNa 14-calowe obręcze można zamontować opony o średnicy 14 cali. Założenie na nie opon w innym rozmiarze jest możliwe, ale jechać na tym się nie da. RRJaki olej przekładniowy?W moim aucie miałem w skrzyni olej Total Transsmision BV 75/90. Przy wymianie polecono mi olej Mobil 1 Mobilube 1 SHC 75W-90. Producent dopuszcza stosowanie olejów syntetycznych wyższej jakości, ale jakoś nie jestem pewien, czy dobrze zrobiłem, przechodząc na ten olej. Czy nic się nie stanie? Wyczytałem też, że jest przeznaczony do tych elementów układów napędowych, do których zaleca się stosowanie olejów silnikowych bądź płynów przekładniowych typu ATF. Co to znaczy? I jeszcze jedno pytanie: czy wyższy stan oleju w skrzyni może spowodować awarie tego urządzenia?PaseFrancuskie skrzynie biegów zalewane są przekładniowymi olejami lekkobieżnymi o klasie lepkości SAE 75W-80W. Nasz olej do tego celu SF 5288 75W-80W spełniający normę PSA B71 2315 (do którego jest podobny Total transmission BV 75W-80W) ma lepkość w 40 st. C równą 47 cSt, czyli bliską lepkości płynów ATF. Syntetyczny olej Mobila ma lepkość w 40 st. C równą 102 cSt, ponad 2 razy wyższą, co może wpływać na pracę skrzyni (przede wszystkim niższa ekonomia eksploatacji). Każdy nadmiar szkodzi. Jeżeli oleju jest nieco więcej w niskiej temperaturze, może być go za dużo, kiedy temperatura znacznie wzrośnie, co jest zagrożeniem dla uszczelnień. Andrzej TippeShell
Eksperci radzą
Czy mogę zamontować zwykłe diody? Mam BMW 530d z 2000 r. Spotkałem się z autami, w których właściciel zamontował zamiastżarówek w "postojówkach" i kierunkowskazach diody led - uważam, że daje to superefekt.