Gdzie można dorobić klucze do Renaulta Clio II i jaki jest tego koszt? Piotr Żurecki W pytaniu jest zbyt mało danych, żeby precyzyjnie określić cenę usługi. Orientacyjnie można powiedzieć, iż koszt zamówienia i zakodowania dodatkowego kluczyka w serwisie autoryzowanego partnera Renault wynosi od 480 do 680 złotych. Szczegółowych informacji może udzielić autoryzowany partner Renault po otrzymaniu numeru VIN pojazdu.Krzysztof Kotarba, Renault PolskaGrzeją się koła!Od pewnego czasu grzeją się koła w moim aucie. Nawet po przejechaniu małych odległości przednie piasty i felgi są bardzo nagrzane. Co może być tego przyczyną? Proszę o jak najszybszą odpowiedź.SławekPrzyczyn opisanej przez Pana sytuacji może być dużo, poczynając od zacierających się łożysk, a kończąc na uszkodzonych hamulcach. W tym przypadku postawienie diagnozy wymaga wizyty w warsztacie w celu kontroli stanu zawieszenia.Kolizja z TIR-emPierwszego czerwca moja żona miała kolizję z TIR-em na zagranicznych nr. rejestracyjnych, który był ubezpieczony w AIG Europe. Policja, która przyjechała na miejsce zdarzenia, ukarała kierującego nim obywatela Ukrainy. Do dnia dzisiejszego AIG nie przeprowadziło oględzin pojazdu. W związku z tym nie chce rozpatrzyć szkody, informując mnie, że powinienem się zwrócić do Warty albo PZU - pomimo faktu, że od 45 dni prowadzą sprawę. Pani zajmująca się moim przypadkiem powiedziała, że po 90 dniach od zgłoszenia umorzą postępowanie. Od tej chwili nie odpowiadają na korespondencję przesyłaną faksem.Jerzy NiemiecGdy na terytorium Polski doszło do zdarzenia spowodowanego przez cudzoziemca posiadającego ważną "zieloną kartę" lub ważne ubezpieczenie graniczne wystawione przez zagraniczny zakład ubezpieczeń (w tym przypadku AIG Europe), poszkodowany powinien koniecznie spisać: - numer "zielonej karty" / UG, - okres ważności "zielonej karty" / UG,- imię, nazwisko i adres posiadacza pojazdu, - numer rejestracyjny auta i jego marka,- nazwę i adres firmy, która wydała "zieloną kartę".Następnie należy skontaktować się z Polskim Biurem Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, które wskaże krajowy zakład ubezpieczeń, odpowiedzialny za likwidację szkody i wypłatę odszkodowania. Następnie należy tam zgłosić szkodę. Zagraniczne zakłady ubezpieczeń mają w Polsce swoich reprezentantów, którzy zajmują się likwidacją szkód komunikacyjnych z wystawionych przez siebie polis. Lista takich reprezentantów jest dostępna w Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Można to sprawdzić osobiście lub telefonicznie: Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, ul Świętokrzyska 14, 00-050 Warszawa, tel. (22) 5515100. Jak wynika z Pana pisma, działająca w Polsce firma AIG nie jest reprezentantem AIG Europe w naszym kraju, dlatego też nie chce podjąć się likwidacji zaistniałej szkody. Nie ma więc potrzeby przesyłania do nas całości dokumentacji szkodowej. W przypadku problemów proszę o kontakt.Dodatkowe kierunkowskazyCzy jest obowiązek montażu dodatkowych świateł kierunkowskazów, np. na błotnikach, przy montażu haka holowniczego? wieslawipawelJeśli w aucie osobowym kierunkowskazy przednie nie zachodzą na boki, to w przypadku montażu haka dodatkowe boczne kierunkowskazy są wymagane.Ze stacyjki leci dymMój problem dotyczy Golfa II 1.6 GTD. Otóż, po włożeniu kluczyka zauważyłem niewielki dym wydobywający się przez chwilę z okolic stacyjki. Po kilku sekundach dymienie ustało. Samochód zapalił normalnie i od tamtej pory jeżdżę bez problemu. Mimo to zdjąłem osłony i stwierdziłem, że po dłuższej jeździe przewody koło stacyjki są wyraźnie gorące. Czy jest to normalne, czy też świadczy o jakiejś usterce w instalacji elektrycznej i powinienem udać się do warsztatu? KarolNadmierne nagrzewanie przewodów może świadczyć o usterce instalacji elektrycznej - najprawdopodobniej gdzieś w układzie pojawia się zwarcie. Radzę nie lekceważyć pierwszych objawów awarii, które mogą doprowadzić do pożaru auta. Właśnie dlatego warto czym prędzej udać się do elektryka. Brak badań technicznychPodczas ostatniej wichury złamane drzewo uszkodziło mój pojazd (zbita szyba i kilka wgnieceń). PZU z powodu braku ważnych badań technicznych odmówił wypłaty odszkodowania z AC. Czy jest jakaś szansa odwołania? Pojazd był zaparkowany.Darek KProszę zapoznać się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia, jakie otrzymał Pan w trakcie podpisywania umowy. Szczególną uwagę należy zwrócić na: rozdział III "Zakres ubezpieczenia", dział poświęcony wyłączeniom ubezpieczenia paragraf 8.1 punkt 4, który brzmi: "szkody powstałe podczas kierowania pojazdem niezarejestrowanym lub pojazdem niemającym ważnego dowodu rejestracyjnego czy ważnego badania technicznego - jeżeli w odniesieniu do tego pojazdu obowiązuje wymóg rejestracji i dokonywania okresowych badań technicznych - są wyłączone z zakresu ubezpieczenia". Wniosek, jaki nasuwa się po lekturze, jest jeden: skoro auto nie miało ważnego badania technicznego, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty.Problem z żarówkami H4Mam pewien problem. Czy w żarówkach H4, uruchamiając światła drogowe, powinny się włączać oba włókna, czy tylko jedno? Gdy błyskam światłami, zapalają się dwa włókna, a kiedy włączam światła drogowe, działa tylko jedno. Czy to normalne zjawisko, czy zepsuty przełącznik? Mam Chevroleta Aveo sedan z 2006 r. a_kostWszystko jest w porządku. W żadnym aucie, w którym źródłem światła są dwuwłóknowe żarówki H4, w chwili włączenia na stałe świateł drogowych nie świecą jednocześnie włókna świateł mijania oraz drogowych. RRAirbagMam Opla Astrę II po kolizji, w którym wystrzeliły poduszki. Czy założeniem nowych poduszek może zająć się każdy warsztat, czy też potrzeba jakiegoś specjalistycznego serwisu? Jeśli tak, to gdzie mogę znaleźć adres takiego warsztatu?KrzysztofTeoretycznie każdy warsztat założy poduszki powietrzne, jednak po ich montażu konieczna będzie wizyta w serwisie, który za dodatkową opłatą je aktywuje. Dlatego radzę zlecić montaż poduszek wyspecjalizowanej w naprawach blacharskich stacji serwisowej Opla, w której nie tylko zamontują nowe airbagi, ale również odpowiednio je aktywują. Samodzielny montaż poduszek powietrznych może być bardzo niebezpieczny! RROC a sprzedaż samochoduMam następujący problem. 1.04.2005 r. sprzedałem auto z ważną polisą. Drugą ratę należało zapłacić do 7.04.2005 r., a auto wyrejestrowałem 14.05.2005 r. Teraz ubezpieczyciel ściga mnie poprzez firmę windykacyjną o zapłatę składki, ponieważ uważa, że mam obowiązek zgłoszenia faktu sprzedaży auta. Czy roszczenia firmy ubezpieczeniowej mają podstawę prawną? Grzegorz M.Muszę Pana zmartwić. Zgodnie z art. 32.1 "Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych" zbywca pojazdu mechanicznego jest obowiązany do przekazania nabywcy dokumentów potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia OC oraz powiadomienia zakładu ubezpieczeń, w terminie 30 dni od dnia sprzedaży pojazdu, o fakcie zbycia i o danych osobowych nabywcy. Tak więc, miał Pan obowiązek zgłosić sprzedaż pojazdu u swojego ubezpieczyciela. Ponieważ nie spełnił Pan tego obowiązku, to ponosi Pan wraz z nabywcą odpowiedzialność solidarną wobec zakładu ubezpieczeń za zapłatę składki należnej ubezpieczycielowi za okres do dnia powiadomienia o fakcie zbycia tego pojazdu.
Eksperci radzą
KluczeMój samochód został sprowadzony z jedną parą kluczy. Chciałbym go ubezpieczyć, lecz ubezpieczyciele wymagają dwóch oryginalnych kompletów.