Często myli się benzynę z olejem napędowym, nie rozróżniając zupełnie innych biododatków do tych dwóch rodzajów paliw.-Mam podobne wrażenie. Słyszałem nawet o dodawaniu oleju rzepakowego do... benzyny. Uporządkujmy więc. Biododatkiem dodawanym do benzyny jest odwodniony spirytus. Maksymalna zawartość to 5 procent. I z tym nie dyskutuję, badania potwierdziły bowiem, że w takich ilościach nie zaszkodzi to silnikom samochodów benzynowych. Również producenci samochodów deklarują, że nie cofną gwarancji na auta zasilane benzyną z 5-procentowym dodatkiem biokomponentów. - A jak silniki Diesla zniosą olej napędowy z biododatkami?- Tu pojawią się problemy. Silnik Diesla, szczególnie nowoczesne jednostki z systemem wtrysku Common Rail, są bardzo czułe na jakość oleju napędowego. Wprowadzenie biokomponentów może więc spowodować problemy w pracy silnika. W tym miejscu koniecznych jest kilka zdań na temat pracy silnika z zapłonem samoczynnym. Rozpylone paliwo wtryskiwane jest do sprężonego w cylindrze powietrza, miesza się z nim i zapala. Chodzi o to, aby samozapłon był jak najszybszy. Jeśli czas od wtrysku do zapłonu paliwa jest długi (w milisekundach), to paliwa jest za dużo, spalanie będzie gorsze, wzrośnie ciśnienie w cylindrze, spadną obroty silnika, zmniejszy się jego moc i sprawność. Kierowca odczuje to w postaci pogorszenia dynamiki jazdy. Jakość oleju napędowego, a szczególnie jego liczba cetanowa, ma bardzo duże znaczenie dla procesu spalania w silnikach Diesla. A wszelkie dodatki, w tym także estry oleju rzepakowego, pogarszają liczbę cetanową. Skutek jest taki, jak opisałem przed chwilą. Olej napędowy ma liczbę cetanową 50-60. Biododatki (czyli estry oleju rzepakowego) obniżają tę wartość. O ile? To zależy, ile jest dodatku. Są też inne zagrożenia poza słabszymi osiągami silnika. Biododatki zwiększają np. lepkość oleju napędowego. A to z kolei wywołuje problemy z wtryskiwaczami. Poza tym dodatek estrów podwyższa toksyczność spalin silnika Diesla. Jest w nich więcej niespalonych węglowodorów, a niespalone węglowodory to ogniska, na których osadza się sadza. Te cząsteczki są groźne dla ludzi, gdyż po przedostaniu się z powietrzem do płuc wywołują choroby nowotworowe. - Zaakceptował Pan 5-procentowy dodatek biokomponentów do benzyny. Czy 5 procent estrów w oleju napędowym również?- Nie. Nawet 5-procentowy dodatek może mieć wpływ na złą pracę silnika Diesla i zwiększyć toksyczność spalin.
Estrom - nie!
- Panie doktorze, od nowego roku obowiązywać będzie ustawa o biopaliwach. Mam jednak wrażenie, że nie wszyscy, którzy się na ten temat wypowiadają (łącznie z posłami), wiedzą, o co chodzi.