W standardowych modelach pojazdów wciśnięcie gazu powoduje ruch linek, połączonych z zaworem motylkowym przepustnicy. Prowadzi to do dopływu powietrza dostarczanego do cylindrów, co sprawia, że samochód nabiera mocy. Wiele nowoczesnych samochodów posiada elektroniczne sterowanie, które pozwala na szybkie wysłanie sygnału do modułu sterowania. Czujnik natychmiast reaguje na komendę zmiany położenia przepustnicy. Ignorowanie wadliwego mechanizmu może skutecznie utrudnić jazdę, wpłynąć na komfort podróży, jak i jej bezpieczeństwo.

Sterowanie czujnikiem przepustnicy — co oznacza technologia ETC?

Istnieją dwa sposoby sterowania przepustnicą: za pomocą kabla i elektronicznie. W tradycyjnej wersji przewody łączą pedał gazu oraz drążek, które kontrolują ruchy obudowy przepustnicy. Korpus reguluje ilość powietrza wpadającego do komory spalania. ETC to system, który w sposób elektroniczny (zastępuje mechanizm) łączy pracę pedału gazu z przepustnicą za pomocą czujnika.

System ETC składa się trzech kluczowych elementów:

  • modułu pedału przyspieszenia (jeden lub więcej czujników),
  • elektronicznego korpusu przepustnicy,
  • zespołu napędowego lub jednostki sterującej silnikiem.

Przepustnica to element silnika benzynowego, który odpowiada za przyspieszenie samochodu, regulując tym samym ilość powietrza doprowadzanego do cylindrów. Im bardziej nadepniemy na gaz, tym bardziej rozchyli się otwór przepustnicy, który dostarczy silnikowi więcej powietrza.

Korzyści płynące z posiadania Elektronicznego Sterowania Przepustnicą

Zalety, jakie płyną z posiadania sprawnego systemu ETC są często niezauważalne przez kierowcę. Dopiero w momencie usterki można dostrzec zmniejszenie komfortu jazdy. Elektroniczny system sterowania przepustnicą ma za zadanie:

  • poprawiać płynność pracy silnika, 
  • zapewniać spójność układu napędowego (niezależnie od temperatury silnika i obciążeń),
  • dodawać mocy silnikowi, 
  • wspomagać zmianę biegów,
  • usprawniać moment obrotowy w trakcie przyspieszania i zwalniania,
  • ułatwiać łączenie funkcji samochodowych m.in.: tempomatu, kontroli trakcji i stabilności,  
  • zapewniać kontrolę stosunku paliwa do powietrza, emisji spalin, układu wtryskowego,
  • redukować zużycie paliwa.

Elektroniczne Sterowanie Przepustnicą to technologia, która jest odporna na uszkodzenia, dysponuje czujnikami i funkcją autodiagnostyki .

Tryby awaryjne ETC

Większość złożonych systemów posiada wiele zabezpieczeń. Jeżeli przepustnica nie działa prawidłowo, elementy sterujące próbują zamknąć dopływ powietrza i powrócić do biegu jałowego (najniższa prędkość obrotowa pojazdu).

Jeżeli zawodzi Czujnik Położenia Przepustnicy (TPS), może to prowadzić do różnych komplikacji w samochodzie. Jeżeli ETC zostało uszkodzone, można zauważyć:

  • nagłe obniżenie wskaźnika paliwa — skutek rekompensaty za przepuszczenie niewystarczającej lub zbyt dużej ilości powietrza do przepustnicy,
  • problemy z przyspieszeniem samochodu,
  • brak mocy,
  • trudność z odpalaniem samochodu,
  • szarpanie silnika w trakcie jazdy,
  • opóźnioną reakcję przy dodawaniu gazu,
  • losowe przerwy w zapłonie silnika lub zgaśnięcia,
  • migającą lampkę kontrolną.

Co zrobić, jeżeli ETC nie działa poprawnie? Warto sprawdzić, czy korpus przepustnicy nie jest ubrudzony. Czyszczenie nie powinno sprawiać większego problemu, jednak w przypadku, gdy nadal wyskakują błędy, należy wymienić całe urządzenie. Kolejnym sposobem jest przeprowadzenie testu za pomocą uniwersalnego multimetru. To urządzenie pomiarowe, które analizuje napięcie, prąd, rezystancję, pojemność oraz częstotliwość. Jeżeli czujnik zawodzi, może to być powodem do skontrolowania również przewodów i wtyczek samochodowych.