Przejechałem już 25 tys. km, ciągle jednak borykam się z tym samym problemem: regulacjawystarcza na ok. 200 km. Po krótkim czasie od naprawy instalacji silnik zaczyna pracować ospale, niechętnie wkręca się na obroty. Na benzynie pracuje idealnie. Mechanik zawsze podłącza komputer do złącza diagnostycznego i nic innego nie reguluje. Gdzie należy szukać usterki?Jeżeli chodzi o metodę regulacji instalacji LPG wyłącznie za pomocą komputera PC - jest to postępowanie prawidłowe. Diagnostyka komputerowa wykazuje, czy istnieje konieczność korekcji ustawień parownika. Oczywiście utrata ustawień po przejechaniu 200 km nie jest naturalna i stanowi dowód występowania usterki, np. jednostki sterującej instalacji gazowej (komputera), ale równie dobrze odpowiedzialna za problem może być sonda lambda lub inny element nie związany z instalacją gazową. W każdym razie przy diagnostyce warto użyć analizatora spalin.Mam Mitsubishi Space Runnera 1.8 wyprodukowanego pod koniec 1994 roku. Rok temu założyłem w nim instalację gazową. Po lekturze Auto ŚWIATA zorientowałem się, że w mojej instalacji nie zamontowano dodatkowego elektronicznego urządzenia sterującego. W warsztacie powiedziano mi, że w pojazdach wyprodukowanych do 1995 roku przepisy nie wymagają montowania komputera. Ja przejechałem już 20 tys. km bez problemów. Od początku jednak niepokoiło mnie, że po uruchomieniu silnika zapala się kontrolka wtrysku, czym (zdaniem właściciela warsztatu) nie powinienem się przejmować. Ostatnio dołączył inny niepokojący objaw - podczas pracy na benzynie silnik wpada w silne wibracje. Czy może mieć to związek ze źle dobraną instalacją? Rzeczywiście, w instalacjach LPG montowanych do aut sprzed 1995 roku nie ma obowiązku montażu urządzenia sterującego. Jednocześnie jednak przepisy mówią, że instalacja LPG nie może mieć wpływu na poprawność działania instalacji benzynowej. W Pańskim aucie koniecznym elementem instalacji gazowej jest emulator, który m.in. chroni komputer auta przed uszkodzeniem. Prawdopodobnie brak tego elementu spowodował usterkę jednostki sterującej układem wtryskowym benzyny. Czy zbiornik na gaz można zamontować w zewnętrznym koszu na koło zapasowe?Bezpośrednio w "koszu" nie, ale w tym miejscu jak najbardziej. Trzeba wykonać otwory w nadwoziu i zastosować zbiornik z wyprowadzonym na zewnątrz wielozaworem i zaczepami. Zbiornik nie może być najniższym elementem podwozia, a jego minimalna odległość od podłoża musi wynosić 20 cm. Czy osoba, która ukończyła 18 lat, może prowadzić jednoślad o pojemności 50 ccm, nie mając jakiegokolwiek prawa jazdy? Spotkałem się już z różnymi opiniami na ten temat i liczę na rozwiązanie problemu. Osoba, która ukończyła 18 lat, może prowadzić jednoślad z silnikiem o pojemności do 50 ccm, jeżeli zarejestrowany jest on jako motorower. Może nim jeździć również osoba młodsza posiadająca prawo jazdy kategorii A1. Pozwala ono na kierowanie motocyklem o pojemności nie większej niż 125 ccm i mocy nie większej niż 15 KM. Posiadaczem prawa jazdy tej kategorii można stać się w wieku 16 lat, oczywiście za zgodą rodziców. Motorowerem może też jeździć dziecko w wieku od 13 lat, o ile ma kartę motorowerową.Mam Opla Kadetta 1.4i z 1991 roku. Od pewnego czasu mam problem z silnikiem: gdy osiągnie on temperaturę 90° C, na desce rozdzielczej zapala się pomarańczowa kontrolka ostrzegawcza "check engine", która powinna gasnąć po uruchomieniu silnika i nie zapalać się podczas jazdy. Kontrolka włącza się jednak i gaśnie po ok. 20 sekundach, po jakimś czasie zapala się ponownie na kilkanaście sekund, a potem gaśnie. W książce przeczytałem, że jeżeli kontrolka nie świeci się permanentnie, nie należy tego traktować jako usterki. W innych książkach napisane jest, że jeżeli kontrolka zapala się, to należy natychmiast jechać do serwisu. Co o tym myśleć? Objaw, jaki Pan opisuje, wskazuje na usterkę. Jaką - najprościej i zapewne najtaniej - można stwierdzić za pomocą elektronicznego urządzenia diagnostycznego w dowolnym warsztacie dysponującym takim sprzętem, niekoniecznie w ASO. Może się jednak zdarzyć, że diagnostyka komputerowa nie wykaże usterki, nawet jeżeli coś jest nie w porządku. Starsze układy (jak w Pańskim aucie) nie wykrywają niektórych problemów - wtedy trzeba zdać się na doświadczonego mechanika, który sprawdzi poszczególne urządzenia elektroniczne indywidualnie. Kontrolka silnika może też zapalać się z powodu usterki mechanicznej (np. nieszczelności kolektora).
Gorąca linia
Dwa lata temu założyłeminstalację gazową do mojego Fiata Regaty 1.6 z jednopunktowym wtryskiem paliwa.