W lipcu, w upalne lato kilka razy zdarzyły mi się problemy z uruchomieniem silnika. Rozrusznik kręcił bardzo dobrze, jednak silnik nie chciał "załapać". Wykręciłem świecę i sprawdziłem, czy jest iskra. Po tym zabiegu silnik natychmiast załapał. Co może być przyczyną takiego zdarzenia? Tomek z ŁodziSamochody eksploatowane przez wiele lat często "chorują" na brak dobrego połączenia instalacji elektrycznej z masą. Brak tego połączenia powoduje wiele nieprzewidzianych komplikacji, np. z uruchamianiem silnika, systemem oświetlenia, pracą układów elektronicznych. Być może w tym przypadku wystąpiła taka sytuacja. Silnik nie dawał się uruchomić i kierowca podjął kroki w celu usunięcia usterki. Poprzez rozłączanie i ponowne łączenie instalacji elektrycznej "poprawił" niepewne połączenie z masą i kłopoty się skończyły. Aby uniknąć podobnych sytuacji proponuję okresowe sprawdzenie połączenia instalacji elektrycznej z masą.W tym celu należy:- oczyścić, nasmarować wazeliną techniczną i pewnie zamocować (nie wcisnąć, ale przykręcić) klemy akumulatora;- sprawdzić połączenie elektryczne silnika z nadwoziem "plecionka" (miedziana, pleciona z cienkich drucików taśma) nie może być skorodowana, naderwana, musi być pewnie zamocowana do silnika i nadwozia; w miejscach zamocowania nie może być śladów korozji, oleju, lakieru;- skontrolować miejsca zamocowania przewodów masowych do nadwozia;- sprawdzić stan połączeń wtykowych i jeżeli jest to konieczne, zabezpieczyć je przed wilgocią lub pewnie zamocować. Jeżeli instalacja samochodu będzie regularnie sprawdzana, unikniemy wielu awarii, które są szczególnie dokuczliwe w dalekiej podróży, a zdarzają się zwykle, gdy jest zimno i pada deszcz. Zenon Rudak specjalista z firmy HellaSprowadzanie samochoduChciałbym przywieźć samochódosobowy z Niemiec. Jakie są nowe zasady rejestrowania aut sprowadzanych z zagranicy?kielecki.t(mail)Na razie nowych zasad nie ma, nadal obowiązują (z niewielkimi zmianami) przepisy z 2004 roku. Oznacza to, że w przypadku używanego auta (wiek powyżej 6 miesięcy i przebieg ponad 6 tys. km) kupionego na terenie Unii Europejskiej będzie Pan musiał opłacić w urzędzie celnym akcyzę w wysokości od 3,1 do 65 proc. od ceny na umowie (w zależności od wieku samochodu). Jeżeli auto zostało kupione za granicą w cenie brutto przez osobę fizyczną, to w Polsce nie trzeba już płacić VAT, potrzebne będzie jednak stosowne zaświadczenie wydawane odpłatnie przez urząd skarbowy. Trzeba również wykonać rozszerzony przegląd rejestracyjny w upoważnionej stacji kontroli pojazdów oraz, w przypadku prywatnego importu lub zakupu wewnątrzwspólnotowego, uiścić opłatę recyklingową w wysokości 500 zł. Poza dokumentami potwierdzającymi wykonanie powyższych czynności w wydziale komunikacji należy przedstawić: dowód zawarcia ubezpieczenia OC oraz przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego umowę kupna-sprzedaży, poprzedni dowód rejestracyjny pojazdu i ewentualnie zaświadczenie o wyrejestrowaniu go. W przypadku auta osobowego za wystawienie karty pojazdu, kompletu tablic, znaków legalizacyjnych, pozwolenia czasowego oraz dowodu rejestracyjnego będzie Pan musiał zapłacić łącznie ok. 250 zł. PS Stuki z okolic amortyzatora Czy zużyty amortyzator może powodować stuki w zawieszeniu? Do tej pory zawsze myślałem, żeobjawem zużycia amortyzatorów jest "bujanie" się samochodu?grzesq (mail)Niesprawność amortyzatora może objawiać się na różne sposoby. Jednym z nich, najbardziej oczywistym, jest rzeczywiście "bujanie" zawieszenia wynikające z niedostatecznegotłumienia drgań. Może się jednak zdarzyć, że amortyzator zachowa przynajmniej część swoich własności tłumiących, jednak np. na skutek luzów prowadnic tłoczyska lub np. wygięcia tego elementu przy każdej nierówności drogi będzie powodował stuki. Znacznie częstszą przyczyną hałasów dochodzących z okolic amortyzatorów są zużyte lub uszkodzone łożyskaamortyzatorów i elementy metalowo-gumowe używane do mocowania ich do karoserii lub zawieszenia. Po co te sprzęgiełka?Kupiłem niedawno mój pierwszy samochód terenowy. Ma on dołączany napęd kół przednich oraz ręcznie sterowane sprzęgiełka przy kołach. Jak się nimi posługiwać? Czy warto je wymienić na sprzęgiełka sterowane automatycznie?Maciej z BielskaSprzęgiełka przy przednich kołach służą do odłączania napędu półosi. Dzięki temu zmniejszają się opory w układzie napędowym, co skutkuje mniejszym zużyciem paliwa i niższym hałasem w czasie jazdy. W czasie poruszania się po utwardzonych drogach warto pozostawić sprzęgiełka w pozycji odłączonej ("unlock"). Tylko jeżeli planuje Pan korzystanie z napędu na cztery koła, należy dołączyć półosie (pozycja "lock"). Sprzęgiełka automatyczne są wygodniejsze w eksploatacji, przy spontanicznych wypadach w teren nie trzeba wysiadać z samochodu, żeby dołączyć przedni napęd. Specjaliści twierdzą, że są one też mniej trwałe od sprzęgiełek sterowanych ręcznie. Jeżeli zamierza Pan eksploatować auto w trudnym terenie, radzę pozostawić dotychczasowe elementy. W "bulwarówce" doskonale sprawdzą się sprzęgiełka automatyczne.PSCo straż zrobi z wrakiem?Czy to prawda, że straż miejska może usunąć wrak samochodu? Jak się to odbywa i skąd właściciel wie, że jego auto zostało odholowane, a nie skradzione?Paweł z WarszawyNa podstawie art. 50a Prawa o ruchu drogowym oraz Ustawy o strażach gminnych, straż miejska rzeczywiście może usuwać porzucone pojazdy. Procedura jest następująca: straż ustala właściciela wraku i wyznacza mu 7-dniowy termin na usunięcie pojazdu lub przywrócenie go do stanu używalności. Po upływie terminu lub w przypadku nieustalenia właściciela jest wszczynana procedura usunięcia pojazdu. Straż miejska zawiadamia zespół holowniczy i informuje o miejscu postoju pojazdu. Informację o odholowaniu patrol zespołu holowniczego przekazuje straży. Powiadamiany jest właściwy komisariat policji, który otrzymuje szczegółowe informacje o pojeździe oraz o porze i adresie, skąd został on zabrany, a także o parkingu, na który został odholowany. Przekazywane są również dane przewoźnika, miejsce, gdzie należy się zgłosić w celu odbioru pojazdu. O fakcie odholowania porzuconego pojazdu jego właściciel może się dowiedzieć na posterunku straży miejskiej lub od policji.Metalowy kolektorMam Fiata Bravę z silnikiem z plastikowym kolektorem dolotowym. Chciałbym zamontować do tego auta mieszalnikową instalację gazową drugiej generacji. Gazownik zaleca mi założenie kolektora metalowego dorabianego rzemieślniczo. Czy warto to zrobić?Paweł KorniakNie warto! Po pierwsze, montaż instalacji mieszalnikowej w silniku z plastikowym kolektorem jest niezwykle ryzykowny. Po drugie, zastosowanie dorabianego elementu też nie jest najlepszym rozwiązaniem. Ma on zazwyczaj zupełnie inny kształt od części oryginalnej, co odbija się wyraźnie na pracy silnika. A cena instalacji mieszalnikowej z dorabianym kolektorem jest bardzo zbliżona do kosztów zamontowania znacznie bezpieczniejszej instalacji wtryskowej. PS
Gorąca linia
Problemy z prądemSkąd się biorą powracające problemy z instalacją elektryczną? Jak można się przed nimi uchronić na przyszłość?Mam Renault Clio II 1.4 z 1998 r.