Zdaniem warsztatu problem tkwi w uszkodzonej sondzie lambda - tak przynajmniej twierdzi komputer diagnostyczny. Kupiłem na aukcji internetowej nową sondę, lecz niestety po zamontowaniu nie widać poprawy. Wprawdzie silnik pracuje nieco inaczej, jednak komputer wskazuje, że nadal coś jest nie w porządku. Kupiona przeze mnie sonda (z czterema przewodami) była dokładnie taka sama, jak zamontowana oryginalnie. Jaki błąd popełniłem? Co mogło być przyczyną awarii sondy? Czy nowa też może być wadliwa?Krzysztof z WarszawySondy lambda stosowane są w samochodach osobowych już od 30 lat. W ciągu tego okresu czujniki te były doskonalone, dzięki czemu mają obecnie bardzo długi okres eksploatacji. Mimo to błędy sprzętowe, jak np. zerwany przewód, zwarcie do "+" lub do "-", skażenie paliwem zawierającym ołów, zanieczyszczenie nagarem, zbyt duże obciążenie termiczne wskutek tzw. wypadania zapłonów czy uszkodzenia mechaniczne (powstałe np. w wyniku uderzeń kamieniami) mogą prowadzić do zakłóceń działania lub wręcz spowodować awarię sondy. Możliwe objawy uszkodzenia to m.in.: gorsze przyspieszanie auta, problemy przy zmianie biegów, niestabilne obroty silnika na biegu jałowym, podwyższone zużycie paliwa oraz zwiększona emisja zanieczyszczeń. Sprawność sondy lambda należy zatem regularnie sprawdzać w warsztacie, średnio po przejechaniu 30 tys. kilometrów. W razie konieczności wymiany sondy na nową należy bezwzględnie skorzystać z katalogu części zamiennych wydanego przez producenta auta, ponieważ sondy znacznie różnią się między sobą. Inne mogą być więc np. sposób wyprowadzenia masy, moc grzałki czy też amplituda sygnału. Trzeba bardzo uważać, kupując sondy na aukcjach i w sklepach internetowych, gdzie dla zachęty podaje się prosty sposób ich doboru według jednego tylko kryterium - liczby przewodów. Nieprawdą jest, że sonda z 4 przewodami pasuje do każdego samochodu, w którym zamontowany jest produkt o takiej samej liczbie przewodów. Taki zakup to wyrzucone pieniądze - po zamontowaniu złej sondy silnik nie będzie działać prawidłowo.Przemysław Cwikowskispecjalista z firmy Bosch "Klima" jesieniąSłyszałem, że powinno się korzystać z klimatyzacji przez cały rok. Po co, skoro w okresie chłodów wnętrze trzeba grzać, a nie chłodzić?Michał "Klima" nie znosi bezczynności. Jeśli jest nieużywana, rozszczelnia się. Poza tym pogarszają się wtedy właściwości smarne chłodziwa. Grozi to m.in. zatarciem sprężarki po jej ponownym uruchomieniu. Są też i inne korzyści z używania klimatyzacji jesienią, m.in. pomaga osuszać zaparowane szyby.PSMycie silnika? Nie w myjni!Mój samochód ma bardzo brudny silnik. Chciałem go umyć, ale pracownik myjni stwierdził, że on się tego nie podejmie, bo w nowych autach nie wolno myć silnika myjkami ciśnieniowymi. Czy jest jakaś inna metoda, która jest bezpieczna? Czy wolno używać preparatów do mycia silników w spreju, które są sprzedawane np. na stacjach benzynowych?MiłoszMycie nowych silników rzeczywiście bywa przyczyną problemów. Dlatego bezpieczniej jest zlecić wykonanie tej usługi w warsztacie mechanicznym, a nie w myjni. Uwaga - nie można tego zrobić na poczekaniu, bo przed myciem silnik powinien być wystudzony! Polanie gorącego motoru wodą grozi popękaniem rozgrzanych metalowych części. Na uszkodzenie narażone są szczególnie kolektor wydechowy, katalizator i turbosprężarka. Przed rozpoczęciem należy osłonić wszelkie wrażliwe elementy elektroniczne - ich zalanie również grozi wielotysięcznymi stratami. Do mycia można oczywiście użyć specjalistycznych preparatów, tyle że nie zastąpią one myjki ciśnieniowej, a jedynie ułatwią usunięcie zanieczyszczeń. Przed uruchomieniem umytego silnika należy go osuszyć, np. sprężonym powietrzem.Czy warto pakować opony?Wymieniłem koła letnie na zimowe. Zdjęte koła trzymam w nieogrzewanym garażu. W warsztacie wulkanizacyjnym nie dostałem tym razem worków foliowych do pakowania opon. Kiedyś słyszałem, że opony w workach przechowują się znacznie lepiej. Czy warto więc postarać się samodzielnie o worki? Rafał GajewskiMieszance gumowej, z której wykonane są opony, szkodzą światło (w tym przede wszystkim promieniowanie UV), ozon oraz agresywne substancje, takie jak smary, rozpuszczalniki czy też paliwa. Dzięki workom foliowym wpływ otoczenia na kondycję opon jest mniejszy. Jeżeli jednak garaż, w którym przechowuje Pan koła, jest względnie ciemny, czysty i nie ma w nim niebezpiecznych substancji, to nawet bez worków foliowych oponom nic nie grozi.PSZakaz grzania?Policjant zagroził mi mandatem za to, że w czasie odśnieżania auta zostawiłem włączony silnik. Czy miał do tego prawo, jeśli byłem przy samochodzie? GasparKodeks drogowy zakazuje nie tylko oddalania się kierującego od pojazdu z pracującym silnikiem, lecz także pozostawiania uruchomionego silnika podczas postoju na terenie zabudowanym. Grozi za to mandat w wysokości 100 zł.PSKto może naprawić turbosprężarkę?W moim aucie "posypała się" turbosprężarka. W autoryzowanej stacji obsługi proponują mi nową, jednak cena (ok. 8 tys. zł) zwaliła mnie z nóg. Czytałem kiedyś, że "turbo" da się zregenerować, warsztat twierdzi jednak, że to niemożliwe. Gdzie (poza ASO) można naprawić uszkodzoną turbinę?ArturWiększość ASO może - jako tańsze rozwiązanie - zaoferować co najwyżej montaż turbiny fabrycznie regenerowanej. Zwykle można to jednak zrobić taniej, nie korzystając z pośredników. Radzę więc poszukać (np. w internecie lub w branżowych książkach telefonicznych) firmy zajmującej się tylko naprawą turbosprężarek. Ważne jednak, żeby nie byli to "domorośli" fachowcy, bo nie można zajmować się regeneracją tych elementów bez użycia specjalistycznego, drogiego sprzętu. Niestety, nie wszystkie turbosprężarki da się naprawić. Dlaczego parują szyby?W nowych autach bardzo łatwo parują szyby. Przy chłodniejszej pogodzie nie da się jeździć bez włączonej klimatyzacji. Dlaczego się tak dzieje? Jak ustawić wentylację, żeby szyby były jak najmniej zaparowane?JedynkaNowe auta wyposażone są zwykle w filtry kabinowe, które oczyszczają powietrze, ale za to utrudniają cyrkulację powietrza. W dodatku w autach z klimatyzacją w zakamarkach układu gromadzi się wilgoć - to musi powodować parowanie szyb. Warto więc zawsze mieć włączony nawiew, przynajmniej na najniższym biegu. Należy też sprawdzić, czy wentylacja nie jest ustawiona na cyrkulację wewnętrzną, bo wtedy "mgła" na szybie jest gwarantowana. Nie działa nawigacjaW moim nowym aucie służbowym nie chce działać nawigacja - urządzenie (palmtop z wbudowaną anteną GPS) nie odbiera sygnału z satelitów. Po przeniesieniu do innego samochodu sprzęt działa bez żadnych problemów. Co może być powodem takich objawów? Sprzedawca palmtopa twierdzi, że pierwszy raz się z czymś takim spotkał.Szybki z kratkąNie jest to wcale odosobniony przypadek. W niektórych autach mających mocno przyciemniane szyby lub też ogrzewaną szybę przednią z wtopionymi w szkło drucikami grzewczymi antena wbudowana w urządzenie może okazać się niewystarczająca do odbioru sygnału z satelitów. W takiej sytuacji (jeśli oczywiście palmtop ma odpowiednie gniazdo) należy podłączyć zewnętrzną antenę, którą należy umieścić np. na dachu samochodu.PS
Gorąca linia
Bardzo ważna sondaJakie są objawy awarii sondy lambda? Co może jej zaszkodzić? Jak dobrać sondę, gdy konieczna jest wymiana?Mam problem z silnikiem mojego samochodu. Pracuje nierówno, za dużo spala i źle przyspiesza.