Ubezpieczyciel chce zapłacić tylko za jeden amortyzator, natomiast ASO twierdzi, że trzeba wymienić dwa. Kto ma rację?Nie możemy się wypowiadać ani za firmę ubezpieczeniową, ani za ASO. Jako producent amortyzatorów mamy jednak własne zalecenia oparte na naszym doświadczeniu i badaniach. Wynika z nich, że przy tak małym przebiegu zużycie drugiego amortyzatora jest na tyle niewielkie, że w tym wypadku rzeczywiście można wymienić tylko jeden. Natomiast przy większych przebiegach należy zawsze wymieniać oba amortyzatory, gdyż różnica w ich działaniu jest groźna dla stabilności samochodu, a więc i bezpieczeństwa jadących.Chciałem zapytać o wymianę przedniego zawieszenia w samochodzie VW Passat Variant z roku 1997. W salonie powiedziano mi, że muszę zmienić całe kolumny McPhersona, natomiast w książce "Sam naprawiam samochód VW Passat" jest opisana zarówno wymiana całej kolumny, jak i tylko amortyzatora w tej kolumnie.Niektóre auta mają nierozbieralne kolumny McPhersona, w innych natomiast można wymieniać same wkłady, czyli sam amortyzator. Decyduje o tym konstruktor. Szczegóły budowy zmnieniane są zresztą często. I tak było w przypadku Passata Varianta, w którym dokonano poważnych zmian w zawieszeniu. Samochody wyprodukowane do maja (wersja Syncro do sierpnia) 1997 roku mają nierozbieralne kolumny McPhersona. Potem to się zmieniło. Zachodzące zmiany zawieszenia tego samochodu dobrze ilustruje fakt, że do roku 1988 (przez 15 lat) stosowano rozbieralne McPhersony. Tak czy inaczej zawsze zalecam wizytę w warsztacie i sprawdzenie zawieszenia przed kupnem części oraz zakup amortyzatorów już w warsztacie. Nie będzie drożej, a serwis zaoferuje kompleksową usługę.Dwa lata temu kupiłem do auta amortyzatory gazowe. Po 50 tys. km z jednego z nich zaczął wyciekać olej. Jak to możliwe, skoro są to "gazówki"? Czy ktoś mnie oszukał?Z arówno w amortyzatorze gazowym (właściwie gazowo-olejowym), jak i olejowym podstawowym elementem tłumiącym (czynnikiem roboczym) jest olej. W skrócie: różnica pomiędzy odmiennymi amortyzatorami polega na wypełnieniu przestrzeni nad olejem bądź powietrzem pod ciśnieniem atmosferycznym, bądź azotem pod wyższym ciśnieniem (są dwie różne konstrukcje nisko- i wysokociśnieniowe). Na jednej osi powinny być montowane takie same amortyzatory.Czy element cierny klocków hamulcowych może się odkleić i czy jest to wada fabryczna czy eksploatacyjna? Zjawisko to wystąpiło w moim samochodzie Hyundai Atos na gwarancji przy przebiegu 25 tys. kilometrów. Czy w związku z tym jest sens żądać od gwaranta wymiany klocków na nowe?Odklejanie się części ciernej klocków hamulcowych od podstawy (elementu stalowego) może być spowodowane złą jakością wykonania samych klocków hamulcowych, jak również uszkodzeniem układu hamulcowego polegającym np. na blokowaniu siępodczas jazdy hamulców kół przednich (to samo zjawisko odklejenia się okładzin ciernych może wystąpić w tylnych hamulcach). Jednak w Pana przypadku, jeżeli pojazd jest na gwarancji, to winę za odklejenie okładzin ciernych w każdym przypadku ponosi gwarant. Jest on bowiem odpowiedzialny nie tylko za jakość części eksploatacyjnych (w tym przypadku klocków hamulcowych), ale również za działanie pozostałych elementów układu hamulcowego. W każdym razie przed założeniem nowego kompletu klocków hamulcowych zalecam dokładne sprawdzenie wszystkich elementów układu, aby upewnić się, że podobna sytuacja nie powtórzy się w przyszłości.Jaka jest żywotność reflektorów ksenonowych w stosunku do reflektorów standardowych. Jaka jest zasadnicza różnica pomiędzy "ksenonami" a "halogenami" (oczywiście poza ceną)? Reflektory ksenonowe dzięki barwie emitowanego przez nie światła (zbliżonej do światła dziennego), a także dzięki jego równomiernemu rozkładowi zdecydowanie poprawiają widoczność na drodze dla kierującego pojazdem wyposażonym w nie. Umożliwiają rozpoznawanie większej ilości szczegółów niż oświetlenie halogenowe.Wprawdzie konstrukcja reflektorów ksenonowych i sterowanie nimi są bardzo skomplikowane (konieczność poziomowania reflektorów, oczyszczania szyby z zanieczyszczeń, stosowania przetwornic wysokiego napięcia), to jednak (pomijając wady materiałowe i fabryczne) ich trwałość według producentów tego oświetlenia ma przewyższać trwałość pojazdu, w którym zostały zamontowane (powyżej 10 lat).
Gorąca linia
Mój Fiat Punto (5 tys. km przebiegu) uległ kolizji w ten sposób, że uszkodzony został prawy amortyzator.