Czy mogę zamontować żarówki o mocy 100W?Jedną z dobrych metod po- prawy skuteczności fabrycznych reflektorów jest stosowanie skuteczniejszych żarówek, to znaczy takich, które wytwarzaja silniejszy strumień świetlny niż tradycyjne żarówki halogenowe o tej samej mocy. Np. w ofercie naszej firmy znajdują się żarówki Super (dające o 30 proc. światła więcej) i Silverstar (50 proc. światła więcej).Niestety, nie można zamontować w reflektorach samochodowych żarówek H4 o mocy 100W, ponieważ nie są one dopuszczone do stosowania w pojazdach, które poruszają się po drogach publicznych. Zastosowanie żarówek H4 (a także H7, H1 i innych) o mocy 100W i większej jest natomiast dopuszczone poza drogami publicznymi lub w innych przypadkach, np. w samochodach rajdowych. Na jakiej zasadzie działają żarówki, które według zapewnień producentów wytwarzaja o 50 proc. więcej światła niż "zwykłe" żarówki? Czy to prawda, że szybciej się one przepalają? Zastosowanie takich żarówek powoduje, ze reflektory samochodowe kierują więcej światła na drogę. Efekt ten uzyskujemy dzieki zmianie konstrukcji żarnika. Jego wymiary są tak dopasowane do budowy odbłyśnika w reflektorach, że zmniejszone zostaje też zjawisko rozproszenia światła. W takich żarówkach mocniejszemu podgrzaniu poddany zostaje żarnik, który dzięki temu wytwarza wiekszą ilość światła przy tej samej mocy. Podgrzanie żarnika do wyższej temperatury rzeczywiście powoduje zmniejszenie trwałości żarówek i należy się liczyć z tym, że trzeba je będzie częściej wymieniać niż tradycyjne żarówki halogenowe.Czy można w VW "garbusie" zamontować żarówki H4 w miejsce żarówek R2?O tym, czy można dokonać takiej zamiany, decyduje producent reflektora. Jeżeli nie dopuszcza tej możliwości - nie wolno robić takich eksperymentów. Żarówki halogenowe H4 mają znacznie wyższą temperaturę bańki i trzonka niż żarówki R2, mają one też większą moc. Wyższa temperatura żarówki może spowodować uszkodzenie elementów reflektora. Jeżeli jesteśmy pewni co do wytrzymałości termicznej reflektora, możemy zamienić żarówki R2 na żarówki H4. Należy jednak pamiętać o tym, aby żarówka H4 wyposażona była w taki sam trzonek jak żarówka R2 (trzonek P45t). W przeciwnym wypadku zostanie ona ułożona źle i rozsył strumienia świetlnego nie będzie prawidłowy. To z kolei może powodować np. słabe oświetlanie drogi i oślepianie innych kierowców.Chciałbym poznać dokładną listę przedmiotów, jakie powinny znajdować się w apteczce samochodowej? W różnych poradnikach podawane są różne zalecenia, a ja nie jestem pewien, co powinienem tam mieć, aby nie otrzymać mandatu. W każdym razie nie chciałbym mieć kłopotów z policją.Apteczka nie stanowi obowiązkowego elementu wyposażenia auta osobowego. Jeżeli jednak znajduje się w samochodzie, powinna być tak zamontowana, aby nie stanowiła niebezpieczeństwa podczas wypadku lub hamowania. Jeżeli jest to plastikowe pudełko, nie może leżeć na tylnej półce, musi być zabezpieczone przed przemieszczaniem się. Lepiej, jeżeli będzie to miękka saszetka. Co do zawartości - powinna się w niej znaleźć taka ilość środków, aby można było opatrzyć przynajmniej jedną poważną ranę. Kilka rolek bandaża, jałowe kompresy, plaster z opatrunkiem, agrafka. Przydatna może być chusta trójkątna, koc ratunkowy, małe nożyczki, ustnik do sztucznego oddychania.Można mieć teżnp. środki przeciwbólowe według własnego uznania,przydatne nie tylko w razie wypadku, oraz inne lekarstwa, które kierowca lub pasażer regularnie zażywa.Jestem właścicielem samochodu z poduszkami powietrznymi. Ponieważ do jazdy w nocy wkładam okulary, mam pytanie: czy kontakt okularów z poduszką może spowodować poważne obrażenia, np. utratę wzroku? Nigdy wcześniej nie słyszałem o takim przypadku, ale mimo to niepokoję się.Kontakt z poduszką powietrzną kierowcy noszącego okulary może być nieprzyjemny, ale bez obawy. Zderzenie głowy kierowcy z poduszką jest na pewno bezpieczniejsze niż uderzenie głową w kierownicę. Poza tym poduszka powietrzna jest tak skonstruowana, że w momencie, gdy głowa kierowcy uderza w nią, powietrze uchodzi z poduszki przez specjalne otwory w jej tylnej części. Airbag wyhamowuje impet uderzenia, nie stanowi jednak "twardej ściany", która mogłaby spowodować obrażenia. Samochody wyposażone w poduszki mają też z reguły napinacze pasów bezpieczeństwa - urządzenia, które skracają długość pasów bezpieczeństwa, mocno przytrzymując ciała pasażerów. Aby poduszki i napinacze zadziałały właściwie, konieczna jest jednak prawidłowa pozycja jadących osób.
Gorąca linia
Jak można poprawić skuteczność fabrycznych reflektorów? Mam 10-letniego VW Passata. W jego reflektorach znajdują się żarówki H4.