W starszych konstrukcjach z zasilaniem gaźnikowym lub wyposażonych we wtrysk mechaniczny stosuje się najprostsze mieszalnikowe instalacje pierwszej generacji, regulowane na tzw. śrubę. Inaczej niż w przypadku silnika wolnossącego montażysta musi pamiętać o zastosowaniu układu kompensacji ciśnienia reduktora oraz o specjalnej konstrukcji mieszalników. Ze względu na duże chwilowe zapotrzebowanie na paliwo należy zastosować reduktory o odpowiednio wysokiej wydajności. Warto jednak pamiętać, że wyniki takiej przeróbki nie zawsze są zadowalające. Jeżeli silnik w pojeździe wyposażony jest w wielopunktowy wtrysk benzyny, należy zastosować dużo droższą, lecz pewną w działaniu i bezpieczną dla silnika instalację wtryskową IVgeneracji. Czy tuning silnika za pomocą tzw. chipa jest utrudnieniem przy montażu samochodowej instalacji gazowej? Robert MartyniukDla instalacji LPG, które dawkują paliwo bez udziału sterownika silnika, jest to absolutnie bez znaczenia. Są to popularne instalacje mieszalnikowe I i II generacji oraz wtrysk ciągły III generacji. Jednak, gdy stosowana jest instalacja LPG IV generacji, która wykorzystuje sygnały sterujące wtryskiwaczami benzyny, zdarza się, że występują zakłócenia w jej pracy. W takiej sytuacji tylko rezygnacja z tuningu (demontaż niefabrycznego sterownika lub powrót do standardowego oprogramowania sterownika) pozwoli bez przeszkód korzystać z tańszego paliwa gazowego.Jeździć czy załatać?Złapałem gumę. Na szczęście miałem w samochodzie tzw. łatkę w spreju. Środek poskutkował, z opony nie schodzi już powietrze. Czy mimo to powinienem zgłosić się do wulkanizatora?Rafał MajeckiNawet jeśli w kole utrzymuje się właściwe ciśnienie, to łatka w spreju jest tylko doraźnym, prowizorycznym sposobem naprawy opony. Radzimy, żeby jak najszybciej udać się do wulkanizatora.Po co komuś używane poduszki?Znalazłem w prasie ogłoszenie, że ktoś chce kupić wystrzelone poduszki powietrzne. Do czego mogą się przydać takie części? Czy może da się je regenerować?easyriderPoduszek nie da się regenerować. Po wystrzeleniu nie nadają się już do ponownego montażu. Zużytych airbagów poszukują niekiedy oszuści wyłudzający odszkodowania z firm ubezpieczeniowych. Montują wystrzelone elementy pirotechniczne do samochodu, pozorują wypadek i zgłaszają szkodę w ubezpieczalni. Stawka jest wysoka: koszt wymiany dwóch airbagów to często nawet kilkanaście tys. złotych. Jazda na amerykańskich blachachCzy mieszkający w kraju Polak może jeździć w Polsce samochodem zarejestrowanym w USA? Jeżeli tak, to czy wiąże się to z jakimiś ograniczeniami czasowymi? Jakie dokumenty trzeba mieć przy sobie? Jarek KaniaWedług informacji uzyskanych z Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury samochód taki powinien przejść ostateczną odprawę celną. Dopiero wtedy, i to tylko przez 30 dni, można się poruszać po polskich drogach bez przerejestrowania go. Kierujący pojazdem obowiązany jest mieć przy sobie prawo jazdy, dokument stwierdzający dopuszczenie pojazdu do ruchu i potwierdzenie zawarcia umowy ubezpieczenia OC. Jeżeli obywatelowi polskiemu został użyczony samochód zarejestrowany w USA (np. przez członka rodziny), to policja lub inne służby mogą żądać udowodnienia prawa kierującego do posiadania (używania) pojazdu.
Gorąca linia
Instalacja do turboMam samochód z turbodoładowanym silnikiem benzynowym. Czy można do niego założyć instalację gazową? Jeśli tak, to jaki typ instalacji wybrać? Marek Wróblewski Instalacje LPG można zakładać również do silników doładowanych.