Pierwszy z nich to materiał, z jakiego jest wykonana. Jeśli z miedzi, nie ma problemu z usunięciem wycieku. Zajmują się tym specjalistyczne warsztaty. Jest to możliwe tylko w przypadku, gdy mamy do czynienia z chłodnicą niezbyt starą, maksymalnie 3-4 letnią, która nie uległa korozji i innym znacznym uszkodzeniom mechanicznym, np. podczas kolizji. Usunięcie wycieku w chłodnicy aluminiowej jest sprawą trudniejszą. Nie istnieje jak dotąd pewny sposób na naprawę elementów wykonanych z cienkiej blachy aluminiowej. W takim przypadku zalecam wymianę całego rdzenia w autoryzowanym warsztacie chłodnicowym. Nie jest to możliwe, gdy wyciek został spowodowany np. pęknięciem plastikowego zbiorniczka chłodnicy - wtedy trzeba wymienić cały element. Nie polecam kupna chłodnicy używanej, bowiem metal pozbawiony płynu chłodzącego szybko ulega korozji. Po czym rozpoznać materiał, z którego wykonana jest chłodnica? Chodzi o dobór właściwego płynu - w sprzedaży znajdują się płyny np. do chłodnic aluminiowych. Czy są one uniwersalne?Chłodnice samochodowe są wrażliwe na rodzaj płynu. Niewłaściwy może być przyczyną szybkiej korozji elementów układu. Absolutnie nie należy używać samej wody, gdyż prowadzi to do wytrącania się kamienia. W przypadku problemów z doborem płynu należy kierować się zaleceniami producenta pojazdu, ewentualnie można stosować inne markowe produkty zalecane do chłodnic aluminiowych. Nie należy wlewać starego płynu lub mieszać płynów różnych producentów. Zalecam przepłukanie układu chłodzenia przed napełnieniem. Chłodnice aluminiowe mają charakterystyczny srebrzysty kolor.Silnik mojego auta przegrzewa się podczas stania w korku. Mechanik powiedział, że zatkane są przewody wodne lub chłodnica. Czy może być to prawdą?Przyczyną przegrzewania się silnika może być zatkana chłodnica lub uszkodzony termostat. Do zatkania chłodnicy może dojść poprzez zmieszanie różnych płynów lub dodanie tzw. uszczelniacza - wtedy płukanie układu chłodzenia może przynieść poprawę. Jeśli chłodnicę zatkał kamień wytrącony z wody, trzeba wymienić rdzeń lub całą chłodnicę. Czyszczenie chłodnicy z kamienia jest ryzykownym zabiegiem ujawniającym wszelkie nieszczelności. Aby uniknąć tego problemu w przyszłości, należy stosować płyny zalecane przez producenta samochodu.Chciałbym dowiedzieć się, w jaki sposób mógłbym pozbyć się niewielkiej ilości wody, która prawdopodobnie znajduje się w zbiorniku mojego samochodu. Stwierdziłem to, gdy w baku była znikoma ilość paliwa, ok. 10 litrów. Właśnie wtedy przy rozruchu silnik zaczął się dziwnie zachowywać, tzn. przerywał i szarpał. Po dolaniu paliwa opisane objawy ustąpiły. Czy dodatek denaturatu w ilości 0,25 litra na 20 litrów paliwa nie będzie przesadą? W ten sposób podobno można pozbyć się wody. A może istnieje inny sposób na rozwiązanie tego problemu?Dolanie denaturatu do baku to stary sposób na usunięcie znajdującej się tam wody - nie tylko nieskuteczny, ale dający skutek wręcz odwrotny do zamierzonego. Po pierwsze nie jest to alkohol 100-procentowy i sam w sobie zawiera wodę. Po drugie nawet 100-procentowy spirytus (tzw. suchy) nie jest dobrym środkiem do tego, ponieważ ma on właściwości higroskopijne, czyli chłonie wodę.Niewielka ilość wody w baku jest zjawiskiem normalnym, zwykle tworzy ona jedną z warstw cieczy znajdującej się w baku. Jeśli jest jej na tyle dużo, że silnik ją zasysa i źle pracuje, należy dodać specjalnego dodatku do paliwa, najlepiej renomowanej firmy. W czasie zimy nie zaszkodzi regularne używanie takich preparatów. Wiążą one wodę w ten sposób, że zostaje ona rozprowadzona po paliwie równomiernie i stopniowo "przepalona" przez jednostkę napędową. Przede wszystkim jednak mają one działanie zapobiegawcze.Kupiłem w supermarkecie filtr oleju do mojego Lanosa 1.5 DOHC. Sprawdzałem na opakowaniu - numer części zgadza się z tym, który jest namalowany na filtrze. Jest on jednak mniejszy od oryginalnego. Czy mogę go mimo to zamontować?Zazwyczaj producenci takiej części zamiennej, jaką jest filtr oleju, zachowują jego wymiary identycznie z wymiarami części oryginalnej. Chociażby po to, by nie powstawały wątpliwości takie, jak w Pańskim przypadku. Jednak wielkość filtra o niczym nie świadczy. Istotną rolę spełnia jego konstrukcja (budowa) wewnętrzna, taka by podczas pracy silnika filtr mógł przefiltrować taką ilość oleju, która odpowiada wydajności pompy nie powodując znaczących oporów wewnątrz samego filtra. Chodzi więc o to, by miał on odpowiednią przepustowość. Jeśli producent części, którą Pan kupił, podał na opakowaniu, że pasuje ona do danego modelu auta i jest zamiennikiem części oryginalnej, nie ma powodu do obaw.
Gorąca linia
W moim CitroĎnie Xantiazaczęła przeciekać chłodnica. Czy można ją naprawić?Możliwość naprawy chłodnicy zależy od wielu czynników.